Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hitta 2.5" S-ATA disk på 160GB?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-25 10:55

Nya MacBooks på ingång till mig. Följdproblem: Jag vet att bl a Hitachi har släppt 2.5" S-ATA-diskar på 160GB med ny teknik som skriver på "djupet" på plattorna. Mer disk vill man ha. Minst 160GB internt. Men den viktiga frågan har jag gått bet på: VAR köper man diskarna fortast? Jag vill ha fem stycken. Nu. Har mailat komplett.se och datorhandel.com (den senare är en värdelös butik för övrigt, om man får problem efter köpet). Ingen av dem hade något vettigt svar.

Hitachis variant:
http://www.hitachigst.com/portal/site/en/menuitem.dac393208bfae6f199558fe7eac4f0a0/
med produkt/varunummer "HTS541616J9SA00"

Tror att Seagate och andra har liknande. Hjälp!

Högst upp på sidan du länkar till står det "how to buy". Jag tipsar dig att söka efter en återförsäljare där.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-25 12:13
Ursprungligen av Björn Leander:

Högst upp på sidan du länkar till står det "how to buy". Jag tipsar dig att söka efter en återförsäljare där.

Jotack. Men...du misstänkte inte ens att jag kollat där? Det där är en allmän sökfunktion för stora Hitachiåterförsäljare. Det tar alltid lång tid innan de lägger upp saker på sina sidor när nya produkter kommer. Låt mig omformulera frågan:

1) Känner någon till något sätt/någon handlare där man kan tillförsäkra sig att få ta del av den första leveransen av Hitachis diskar?

2) Jag VET att andra leverantörer/producenter har liknande diskar i produktion. Jag har emellertid inte detaljkoll på dessa. Har NÅGON sett exempelvis S-ATA-diskar från Seagate på 160GB? (2.5-tums såklart!)

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att tipsa om Inlife.

Inlife har vart bra på att tillhandahålla nya 2.5"are förut. Köpte första 7200rpm'arn där för nått år sen, ett tag innan den fanns i andra butiker eller på nätet. Fråga dom, så kanske de fixar ett knippe åt dig?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-25 23:15

Tja...det känns som ett långskott. Jag gillar Inlife, för servicenivå etc. Men jag har aldrig upplevt dem som ett "först på bollen"-företag om du förstår vad jag menar. Jag skall emellertid ge dem chansen. Till dess - vi har väl 7000 medlemmar till på 99mac eller nåt. Jag förväntade mig kanske en länk till en e-handlare i Taiwan som har dem på hyllan, eller nåt...

http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/623343/prices

Här har du en från IBM i alla fall. Inte i Taiwan tyvärr..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-27 00:07
Ursprungligen av headlessmike:

http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/623343/prices

Här har du en från IBM i alla fall. Inte i Taiwan tyvärr..

Sorry. Den har jag redan sett. Det är en IDE-disk (ATA-100), inte en SATA som är den nya standarden i MacBook/MacBook Pro.

Gimme 2.5" SATA 160GB!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-27 01:01

Dom svenska officiella distributörerna har inte ens fått in dom i sina prislistor än.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-27 01:08
Ursprungligen av molia:

Dom svenska officiella distributörerna har inte ens fått in dom i sina prislistor än.

Inte för att var otrevlig (det är ju mitt i natten) - men det är LIIIITE därför jag startar tråden.

Så - ni som är lagringsmedieerfarna: jag tar tacksamt emot tips som säkerställer att jag kan lägga mina giriga fingrar på de första exemplaren som spottas ut till distributörer. Ge mig kontaktuppgifterna till de källor utanför de breda allfartsvägarna som kan tänkas ha dessa diskar först...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-27 10:15

Du får hålla ögonen på www.pricewatch.com när den finns där så finns den.

Är det akut finns det att få tag i på eBay, tex. http://cgi.ebay.com/New-Fujitsu-160GB-SATA-2-5-Notebook-Laptop-MHV2160BT_W0QQitemZ6884826206QQcategoryZ42184QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Borde inte vara några problem eftersom ev. garantiärenden sköts av tillverkaren.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-27 22:30
Ursprungligen av Hakro807:

Är det akut finns det att få tag i på eBay, tex. http://cgi.ebay.com/New-Fujitsu-160GB-SATA-2-5-Notebook-Laptop-MHV2160BT_W0QQitemZ6884826206QQcategoryZ42184QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Borde inte vara några problem eftersom ev. garantiärenden sköts av tillverkaren.

TACK för det! Jag hade faktiskt ögonen på den annonsen igår och kommer slå till i nästa vecka om inte andra alternativ kommer. Skälet är att länken ovan/Fujitsun är 4200 varv. Girig som man är vill man ju helst ha 5400 varv...som Hitachin och andra. Men det är ändå bästa tipset so far! Borde finnas fler än jag som tycker 120GB är i minsta laget i MacBook?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 11:48

Seagate Monsun 5400.3 160 GB SATA finns. Den är inte såå mycket långsammare än 7200rpm diskar och den använder sig av perpendicular lagring. 5 års garanti också.

PDF http://www.seagate.com/docs/pdf/marketing/PO-Momentus54.pdf

Litet test också http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/20060307/8_notebook_harddiskar_upp_till_160_gb-18.html

Senast redigerat 2006-05-29 12:00
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-29 12:05
Ursprungligen av Bijan:

Seagate Monsun 5400.3 160 GB SATA finns.

Toppen. Men var handlar jag den?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 12:15

Seagate 5400.3 i 160GB SATA verkar inte skeppas förrän efter sommaren. Jag fick det svaret när jag mailade deras "kundtjänst".
Däremot borde den här nya Hitachin dyka upp snarast. Vill också ha!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-13 09:21
Ursprungligen av Tobbe Sunesson:

Däremot borde den här nya Hitachin dyka upp snarast.

Kunskap eller spekulation? Om du vet att den är på gång så får du mycket gärna berätta mer!

Jag har skickat mail till Hitachi men inte fått något vettigt svar. Har någon en direktkontakt in hos de svenska stora grossisterna (Ingram Micro el dylikt) och kan få ett svar?

Fujitsun är tre skivor och 12 mm tjock tillskillnad från Hitachin och Seagaten som är 9,5 mm tunn. Jag vågar därför inte chansa på att den passar. Dessutom är Fujitsun 4200 varv istället för 5400.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-07-11 17:22
Ursprungligen av William N:

Fujitsun är tre skivor och 12 mm tjock tillskillnad från Hitachin och Seagaten som är 9,5 mm tunn. Jag vågar därför inte chansa på att den passar. Dessutom är Fujitsun 4200 varv istället för 5400.

Jag använder mig av lite nyskapande retorik och citerar mig själv - för att hjälpa andra som söker referenser framöver: Disken MÅSTE vara 9,5 mm tunn i MacBook.

I övrigt: jag tröttnade också på att vänta och shoppade 120GB. Trist, men ibland måste man gå vidare... Jag inväntar 200GB-varianterna innan jag uppgraderar igen...

hur har det gått? hittat någon än? 80gb är förbaskat lite utrymme redan efter tre veckor..

Jag blev trött på väntandet och nöjde mig med en 120GB 5400.2 från Seagate. Det verkar dröja bra länge för 160GB...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-11 20:08

trist.. själv skulle jag oxå vilja ha MINST 160... men fick nöja mig med 120 nu då plus lösa FW diskar två st på 500 GB eller något... går åt sjuuuukt mkt minne när man redigerar lite film!

hitachin finns inne på komplett.se numera. beställde den, ty det verkar som att segate inte vill få tummen ur att släppa sina diskar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 14:11

Nån som vet om man kan hitta Seagates 2,5" 160GB någonstans än och var i så fall?

Ursprungligen av Per S:

Nån som vet om man kan hitta Seagates 2,5" 160GB någonstans än och var i så fall?

Dustin har IDE-versionen i lager. Men de har inte SATA-versionen ännu. Däremot har de Hitachis 160-giggare i SATA-version för 1-2 dagars väntetid.

Jag har funderat på att uppgradera min iBook till en ny 160-giggare, det blir ett trevligt steg uppåt jämfört med de 100 gig jag har i dag. Men ska man köpa Hitachis eller Seagates (se länk ovan)? Hitachis är klart billigare, men om t.ex. Seagaten är tystare så är det värt några hundralappar. Har inte hittat någon jämförelse på nätet ännu (Seagates modell finns i testet länkat tidigare i tråden, men inte Hitachis). Fast jag kanske borde starta en ny tråd om just denna fråga...

Ursprungligen av Tobias Loré:

hitachin finns inne på komplett.se numera. beställde den, ty det verkar som att segate inte vill få tummen ur att släppa sina diskar.

Hur fungerar den?

Ngn markbar prestandaskillnad?
Later den mycke/lite jamfort med tidigare disken?

/m

den fungerar bra. vibrerar lite mindre än vad seagate-disken som satt i orginal gjorde. samma varvtal på båda så det tuggar på i gammal vanlig 5400k-hastighet. hur kvaliteten är jämfört med seagate återstår att se, 3 års garanti jämf. med 5 år för seagate.

250gb

Gammal tråd men för dom som är intresserade har jag fått min Hitachi 250GB 2.5" SATA-disk. Finns alltså på hyllorna i Sverige, både 250GB 5400rpm och 200GB 7200rpm om man föredrar det.

Snabb respons och väldigt tyst! Grym uppgradering!

1
Bevaka tråden