Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport tappar kontakt - Airtunes fixar inte kryptering?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-06 23:15

Jag har helt plötsligt fått problem med en airport express som tappar kontakten med datorn ibland. Det märks inte när man bara surfar, men när man lyssnar på musik blir det tyst en sekund då och då. Det gäller även vid lyssning med Airfoil så det är inte ett iTunesrelaterat fel. Kan det bero på standardinställningen av reautentiseringen av WPA-nyckel i min Zyxelrouter, som är bas i nätverket? (Nyckeln är borttagen på dumpen.)

  • Medlem
  • 2006-05-23 21:47

Om jag stänger av krypteringen flyter musiken i Airtunes på finfint. Fixar inte Airtunes kryptering?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-29 15:53
Ursprungligen av Baron:

Om jag stänger av krypteringen flyter musiken i Airtunes på finfint. Fixar inte Airtunes kryptering?

Jag kör med WPA2 på min APX utan problem. Har bara en basstation.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 09:12

Jag använder ingen zyxel AP förvisso. Men jag har märkt av med min APE att musiken dör någon sek vid belastning. Pratar då om torrents och ftp trafik. Kör också WPA2.
Kör du något annat under tiden?
Kolla trafiken med t.ex menumeter eller dylikt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 11:19

Du har alltså två accesspunkter? Detta är i almänhet ingen bra ide, så vida du inte har ett väldigt stort hus. Jag har den erfarenheten från min iBook med 11Mbit Airport att jag INTE kan både spela musik, köra kryptering, och ladda ner saker, just för att AirTunes drar en hel del bandbredd, och 11Mbit Airport+kryptering ger inte så mycket (c:a 2-3 Mbit på iBooken) så jag kör okrypterat med MAC-address skydd och utan att broadcasta mitt ESSID. Detta är inte stensäkert, men det duger där jag bor.

  • Medlem
  • 2006-05-29 21:10

Mina APE är inställda som trådlösa klienter. Det måste väl i alla fall vara möjligt? Och jag tappar kontakten även när jag inet gör någonting utöver musikstreaming.
Jag märker nu också att det är routern som tappar taget eftersom WAN lägger av efter ett tags lyssning. Det är underligt eftersom WAN inte är inblandat i musiken. Jag måste starta om routern för att komma ut på nätet igen. Detta inträffar bara när jag strömmar musik.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 21:29

Kan det vara zyxel routerns firmware som är lite buggigt? Har du kollat om det finns en senare version?

  • Medlem
  • 2006-05-29 22:46

Nä, det kanske man skulle... Tack!

  • Medlem
  • 2006-06-18 14:48

Det verkar vara senaste Firmware. Men det verkar också¨vara nåt annat fel på Zyxeln. Byter jag ut den mot en Airport Express är det inga problem nånstans. Eller lirar Expressen (Airtunes) så dåligt mot standard-WiFi?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-19 09:32

Eftersom det funkar när ni inte kör kryptering tror jag att det är bandbredden som inte är tillräckligt. Man måste komma ihåg att en trådlös uppkoppling väldigt snabbt degenererar i hastighet om man inte har perfekt täckning. En 11 Mbit/s hamnar fort neråt 1-2 Mbit/s vid lite sämre mottagning. Lägger du sedan på kryptering så ryker ytterligare en hel del bandbredd, WPA drar nog lite mer än WEP. Detta kombinerat tror jag kan ge fenomen som ni beskriver med kortare avbrott. Nätet blir helt enkelt överlastat. Ett trådlöst nät har inte så fantastiskt bra prestanda som man tror...

Vad har du för täckning? Är det inte absolut max kan du räkna med en rejäl reducering i bandbredd, sen ska du dessutom kryptera överföringen vilket gör att det blir ännu mindre kvar för överföringen.

  • Medlem
  • 2006-06-19 09:56

Det verkar vara fel på Zyxeln. (Se inlägg 6 och 9.) Den strejkar efter ett tag oavsett kryptering.

Jag har ungefär samma problem. Har hela tiden kört min trådlösa trafik med en D-link-router i okrypterat läge som bas med min Airport Express inställd som klient mot D-link-routern. Nu så bestämde jag mig för att bygga om mitt nätverk och bara köra min Airport Express mot min Macbook. Fick igång det som det skall och körde igång musiken via iTunes ut till min musikanläggning. Drog igång en nedladdning med Transmission och musiken började att hacka. Började med att byta från WEP till WPA/WPA2. Fortsatte att hacka, så jag bytte till endast WPA2 och provade sedan att byta till endast WPA för att få det att sluta hacka. Gav till slut upp med det och bytte till helt okrypterat läge för att fortfarande få hack i musiken. Går knappt inte ens att surfa då man drar hem något med Transmission via min Airport Express. Hade inga problem alls med detta då jag körde via min D-link. Har full mottagning och har provat med att placera min dator på olika ställen här i lägenheten.
Har ingen större lust med att bygga om nätverket igen.

1
Bevaka tråden