Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple, kan jag få tillbaka mina pengar tack!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-19 12:57

Efter hur många samtal som helst och hur många ärende som helst + 2 reparationer på datan vill apple inte ge mig pengarna tillbaka för min macbook. Vad förstår de inte? Jag har ingen använding av en dator som ger mig huvudvärk och kommer inte vilja hag en macbook förän felet är fixat! Vad ska jag ta mig till

Vad har du haft för fel på din MacBook Pro och var har du lämnat in den för reparation? Var köpte du datorn?

Du har konsumentköpslagen på din sida. Jag gjorde två (2) reparationer + bytte en dator. Samma fel. Nu erbjöd de mig en ny... men problemet med en "ny" dator "den vägen" är att den inte behöver vara ny. Den "nya" jag fick var en dator som tillverkades vecka 14, och då var de inte medvetna om många av problemen... Så den är också återlämnad nu. Och mina pengar är på väg tillbaks till mig. Så stå på dig.

  • Medlem
  • 2006-05-19 13:04

Jag har haft värme problem med det störiga ljudet. Jag har haft den på rep. på LanMaster i malmö två gånger byttat logikkort båda gånger efter första rep. var bara de ljudet högre och värme problem är kvar. Rep 2 förändrade inget heller. Köpte den hos AppleStore. De erbjuder mig hela tiden en ny dator men de vill jag inte ha.

Allt jag kan säga stå på dig. Skrik aldrig var envis som fasen, de ger sig till slut.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 21:52

Kontakta din konsumentvägledare.
Du kan också hota med Allmännareklamationsnämden.ARN.
Rekomenderat är att vid 3 felet har man som kund rätt att häva köpet.

B.D

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-19 22:03

Är det inte så att man t.o.m har laglig rätt att få häva köpet vid tre reklamationer? Åtminstone rätt till en ny vara har man, vet jag.

  • Medlem
  • 2006-05-19 22:06

Varför tar du inte en ny dator om de erbjuder dig det?

  • Medlem
  • 2006-05-20 12:03
Ursprungligen av Giggs:

Varför tar du inte en ny dator om de erbjuder dig det?

Jag vill inte acceptera en ny dator så länge de inte garanaterar mig att problemen är bort och enligt de så ska de störiga pipljudet vara där.

Jag kontakde AppleStore och enligt de skulle de inte vara några problem att häva köpet. Så de ringer tillbaka på måndag efter hon har hört med sina chefer. Så önska mig lycka till nu

Jag ska börja krångla med Apple nästa vecka. Lessnade på pipljudet igår kväll när jag satt och skrev- det är så ofantligt störande!! Jag nöjer med en ny eller att få den lagad om det tar bort pipandet. Oavsett vilket kan jag inte med den när den piper som den gör på batteri. Knäpptyst när laddaren är anslute och i samma sekund man tar bort laddaren börjar det pipa. Då är nåt fel.

Och nya MacBook eller MacBook Pro 17" piper ju inte så det är banne mig nåt fel med 15" !!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-20 00:05

alt 1: Ring och försök igen. Fråga vad du ska göra om nästa dator också är defekt. Du har inte betalt för en vara de inte kan garantera fungerar felfritt. Förklara vänligt och tydligt att de kan fortsätta att förlora pengar genom att skicka maskin efter maskin och betala reparationer och fraktkostnader eller så kan de acceptera ditt hävande av köpet.

alt 2: Du accepterar en ersättningsdator och försöker returnera den. När jag skulle returnera min andra ersättningsmaskin verkade det som om de de gav 14dagars returrätt på varje leverans, alltså även på min ersättningsdator.

Jag använde mig av alt 1. och väntar nu på mina pengar. Lycka till!

  • Medlem
  • 2006-05-22 22:26

Så nu en ny update. Jag har ska få mina pengar. AppleStore gick med de.. Det var inga problem äntligt dem men pratar man med tekniker o kundtjänsten där är det ett stort problem. Jaja blev nöjd till slut! Tack er alla för hjälpen och hjälpa mig att kämpa på. Tack igen!

Ursprungligen av icep:

Så nu en ny update. Jag har ska få mina pengar. AppleStore gick med de.. Det var inga problem äntligt dem men pratar man med tekniker o kundtjänsten där är det ett stort problem. Jaja blev nöjd till slut! Tack er alla för hjälpen och hjälpa mig att kämpa på. Tack igen!

Stort grattis!!

När köpte du din?

Nu ska jag själv börja diskutera med dem om samma sak. Första kontakten med "supporten" var ju en riktig j-a intelligensbefriande upplevelse. "Nej pip har vi inte hört talas och värmen är inom rimliga nivåer". Nötter.

  • Medlem
  • 2006-05-23 16:16
Ursprungligen av Rickard A:

Stort grattis!!

När köpte du din?

Nu ska jag själv börja diskutera med dem om samma sak. Första kontakten med "supporten" var ju en riktig j-a intelligensbefriande upplevelse. "Nej pip har vi inte hört talas och värmen är inom rimliga nivåer". Nötter.

Jag beställde min 27 mar. Sen dess hade jag den på 2 reparationer direkt efter varandra. Enligt kundtjänsten på teknisk support gick de inte att få pengarna tillbaka, men AppleStore tyckte de inte var några problem. Så har du haft den på reparation eller du inte vill kanske bara vill lämna tillbaka den pga. störiga ljudet utan rep. kan du försöka prata med återförsäljaren där du köpte datan. Lycka till!

Ursprungligen av icep:

Jag beställde min 27 mar. Sen dess hade jag den på 2 reparationer direkt efter varandra. Enligt kundtjänsten på teknisk support gick de inte att få pengarna tillbaka, men AppleStore tyckte de inte var några problem. Så har du haft den på reparation eller du inte vill kanske bara vill lämna tillbaka den pga. störiga ljudet utan rep. kan du försöka prata med återförsäljaren där du köpte datan. Lycka till!

Hur länge tog det till du fick tillbaka pengarna? Om du fått dem nu dvs.

  • Medlem
  • 2006-06-05 00:16
Ursprungligen av Rickard A:

Hur länge tog det till du fick tillbaka pengarna? Om du fått dem nu dvs.

Jag har inte fått mina pengar än. Men datan ska leverars till apple imorgon de hämtade den i torsdags. Änligt apple ska de ta 5 dagar innan pengarna kommer efter de har fått datorn.

Ursprungligen av icep:

Så nu en ny update. Jag har ska få mina pengar. AppleStore gick med de.. Det var inga problem äntligt dem men pratar man med tekniker o kundtjänsten där är det ett stort problem. Jaja blev nöjd till slut! Tack er alla för hjälpen och hjälpa mig att kämpa på. Tack igen!

Gott, hoppas att de håller vad dem lovar, jag väntar fortfarande på 108kr för porto och det var 2004 i September. Jag har varit i kontakt med dem vid flertalet tillfälle, och dem har sagt att det skall betalas ut, men icke!! Jag orkar inte bry mig längre. Hoppas att dina pengar kommer in snart.

mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 09:43
Ursprungligen av Lordlondon:

Gott, hoppas att de håller vad dem lovar, jag väntar fortfarande på 108kr för porto och det var 2004 i September. Jag har varit i kontakt med dem vid flertalet tillfälle, och dem har sagt att det skall betalas ut, men icke!! Jag orkar inte bry mig längre.

För mig höll de inne 700:- som de tog för en nätadapter som jag aldrig fått. Efter varje samtal krävde jag kompensation och efter 6 månader, och 4 samtal, så hade jag blivit lovad 2500:-. Då pengarna inte kom med en gång så ringde jag igen och då fick jag en MacMini istället. För mig passade det utmärkt så jag sa ok och datorn kom efter några dar.
Alla utbetalningar går via USA men deras egna produkter kan de ta beslut på i egen regi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 07:07
Ursprungligen av mola:

För mig höll de inne 700:- som de tog för en nätadapter som jag aldrig fått. Efter varje samtal krävde jag kompensation och efter 6 månader, och 4 samtal, så hade jag blivit lovad 2500:-. Då pengarna inte kom med en gång så ringde jag igen och då fick jag en MacMini istället. För mig passade det utmärkt så jag sa ok och datorn kom efter några dar.
Alla utbetalningar går via USA men deras egna produkter kan de ta beslut på i egen regi.

Min PowerMac blev ca en dryg 1 månad försenad. Jag sa att det var oacceptabelt och fick €100 i kompensation. Det gick på ca 2-3 veckor för pengarna att bli insatta på mitt bankkonto.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-24 00:35

Jag har tyvärr haft problem med apples kundtjänst (dit man kan ringa) på precis samma sätt ett par gånger så jag vet hur det känns. Det jag lärde mig av det är att det finns ett par angreppssätt som fungerar.

Självklart skan man stå på sig och hävda sin rätt. De kommer göra allt de kan för att visa att de själva har rätt men bara du visar dig kunnig och bestämd så brukar det gå att lösa. Den andra varianten som jag tyvärr var tvungen att tillämpa en gång var att hota med ARN, då blir det fart, det kan jag garantera. Det är dock inget man ska använda förrän alla andra vägar är slut och du fortfarande vet att du har rätt. Den gången handlade det om att Apple inte ville ge mig en ny iPod efter tre misslyckade reparationer.

Det viktigaste av allt är att skriva upp namnet på personen du pratar med och att alltid kräva få att prata med samma person. Varje gång du börjar prata med en ny är det precis som att börja om, även om de för loggbok.

Alla utbetalningar från Apple i Europa går via Apple i USA som godkänner dessa. Bizarrt, men sant.

Apple drog ett par tusen från mitt kreditkort, pengar de inte skulle ha. Det tog mig fyra månader och närmare tio telefonsamtal för att få tillbaka pengarna...

1
Bevaka tråden