Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huskurer mot halsont?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj allihopa!

Nu har det blivit så att jag har gått och blivit sjuk. (Feber & ont i halsen)

Är det någon som sitter på en alldeles lysande huskur mot det onda i halsen? Det är det mest akuta just nu, eftersom det gör ont varje gång jag sväljer. (Man blir inte så matsugen då)

Tack på förhand!

Honung och vitlök.
Har du halsfluss, vita prickar på halsmandlarna, bör du gå till vårdcentralen och få antibiotika.
Inget att leka med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:19

Strepsils eller andra liknande (starka) halstabletter rekommenderas. Inga läkerol eller vicks eller liknande.

Finns bara en sak som hjälper - NyQuil

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-25 12:54

Som ren lindring, glass. Kyler ner den överhettade vävnaden och reducerar svullnaden. Dessutom är det gott!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-25 13:08
Ursprungligen av Gunnar B:

Som ren lindring, glass. Kyler ner den överhettade vävnaden och reducerar svullnaden. Dessutom är det gott!

Bra idé, men håller inte länge. Ska det vara nån idé, så bör man trycka i sig 3-4 glassar i timmen, å då får man problem i andra änden åxå. Å andra sidan kan ju 3-4 glassar om DAGEN vara trevligt och skänka en stunds lindring.

De andra tipsen med medikamenter som redan föreslagits är väl dom bästa? Sen kan man ju dona med några andra knep som kanske inte hjälper per se, men som får en att må lite bättre ändå:

1. Man upptäcker att soppor inte är så dum mat i alla fall. Kolla in sortimentet för Knorr och Blå Band i närmsta butik.
2. Starksprit, t.ex. vodka och riktig, färskpressad apelsinjuice smakar inte så dumt. Det bedövar också litegrann. Och att vara lite "rebell" och bli på kanelen mitt på dagen är inte fel heller. Dessutom är det roligare att vara sjuk och full är bara sjuk och nykter. Har du inte vodka, så ta vad du har.
3. Ömka dej. Vare sej du bor ensam eller tillsammans med andra, så ska du alltid ta vara på ett bra tillfälle att tycka synd om dej själv. Se till att det SYNS att du är jättesjuk. Duscha INTE. Hasa omkring i morronrock, oavsett tid. Stånka, stöna och se eländing ut.

  • Medlem
  • 2006-05-25 13:09

Esberitox, 9 st första dagen.
Du är fri från halsont nästa dag.
Fungerar till 100% för mig.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 13:30

Givna valet om man gillar maltwhisky: ardbeg 10 eller laphroaig. Fungerar bra!

Wheii, här var det folk som kan!

Tack för tipsen! Jag ska säga till morsan att hon köper lite piller när hon åker och jobbar imorrn.

Ömkandet är redan ordnat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-25 13:46
Ursprungligen av irrelogical:

Ömkandet är redan ordnat.

Bra. Om man känner efter riktigt ordentligt, så brukar man kunna känna att man faktiskt har lite feber också.

Det finna faktiskt ett sätt till att må bättre, rent psykologiskt. Istället för att ge sig tid att känna efter, så vänder man på kuttingen och gör dagarna så positiva som möjligt. Förutom vodka och färskpressad apelsinjuice, så ska man hyra ett gäng filmer, köpa ett kilo cashew-nötter, några andra delikatesser och bulla ner sig i TV-soffan. Eller gå och köpa den där prylen som man kollat på ett tag. Gärna nåt tekniskt så man har nåt att pula med ett tag....

Febern är här, den har funnits ett bra tag! (min normala kroppstemp ligger på ca 36 grader och senast jag kollade så hade jag nästan 38)

Den psykiska hälsan är det inge fel på! Jag får massor med saker gjorda, man borde bli sjuk oftare. Saker gjorda = må bra! Filmerna kommer nog fram senare mot kvällen när man känner sig för duktig för att göra något vettigt.

Något förslag?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-25 14:55
Ursprungligen av irrelogical:

Något förslag?

Först o främst är det ju "24" ikväll. Givet val.
Sen vill jag tipsa om en rulle som kanske inte din målgrupp normalt kollar, men som är förbaskat bra:
"The quiet American" med Michael Caine är otroligt bra. Troligen den bästa rollprestation jag sett de senaste 10 åren. Man blir bara helt absorberad: http://www.us.imdb.com/title/tt0258068/
Åsså Flightplan med Jodie Foster är en klassisk bra thriller: http://www.us.imdb.com/title/tt0408790/

Den stillsamme amerikanen? Frågan är om jag inte redan har sett den. Fast kommer jag inte ihåg den så skadar det ju inte att se den igen.

Jag skulle rekomendera Requiem for a Dream, man blir inte oberörd efter att ha sett den filmen..

Krya på dig irrelogical.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jag skulle rekomendera Requiem for a Dream, man blir inte oberörd efter att ha sett den filmen..

Enligt IMDB så är det samma regissör som till [Pi]! Wheii! Bara det gör den ju sevärd.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Krya på dig irrelogical.

Jag jobbar på det.

Nu var det visseligen feber du hade, men jag tipsar ändå.

Mot halsont vid förkylning finns det några skitäckliga droppar gjorda av röd solhatt som verkligen är susen. Krafigt förkylning brukar gå över på någon dag för mig.

Krya på dig!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-25 23:59

Här kommer ett recept som ofta används på teatern när skådisar är krassliga i halsen:

Koka en liter vatten
Ha i saften av en citron, skalad skivad färsk ingefära (1 cm ca)...låt sjuda en stund gärna med strimlat citronskal också.

Häll upp i en mugg och klicka i en stor tesked honung.

Lös upp en tesked salt i ett halvt glas vatten och skölj munnen ett tag. Det brukar faktiskt hjälpa bra mot halsont.

Ursprungligen av TZW:

Lös upp en tesked salt i ett halvt glas vatten och skölj munnen ett tag. Det brukar faktiskt hjälpa bra mot halsont.

Stämmer bra. Gärna gurgla lite i halsen också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 21:52

Varmt vatten, ingefära och whisky i en go blandning.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 08:58

En stor whisky gör susen. Gärna en 10 årig irländsk sådan.
Dödar bakterier och smakar gott. Duger som sårtvätt också.

Annars har apoteket sugtabletter som heter Bafucin som bedövar och gör det enklare att svälja.

1
Bevaka tråden