Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp: Flytta filer mellan Win XP och OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-29 07:54

Hej, jag undrar om det finns något smidigt sätt att flytta filer mellan Win XP och OS X om man använder bootcamp

Senast redigerat 2006-05-29 08:54

Hej och välkommen hit.

När du installerat Windows ska du ha valt att ha partitionen som FAT32 (inte NTFS). Då kan du flytta filer hur du vill då du startar i Mac OS X (Windows kräver extra tillbehör om du vill göra det från Windows också). Har du NTFS-formatet på Windows-partitionen kan du bara kopera filer från Windows-partitionen till Mac OS X-partitionen men likväl måste du starta i Mac OS X.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-29 08:13

Varför ska man inte välja NTFS? Jag installerade Boot Camp med NTFS förut, men alltså i detta fall är FAT32 bättre?

Ursprungligen av dayweed:

Varför ska man inte välja NTFS? Jag installerade Boot Camp med NTFS förut, men alltså i detta fall är FAT32 bättre?

Fördelen med FAT32 är att Mac OS X kan både läsa och skriva till det. Mac OS X kan bara läsa från NTFS. Så vill man dela filer mellan partitionerna är FAT32 bättre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-29 08:55

Ah okej! Det låter super. Ska testa att köra det istället då när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-29 10:00

Tack så mycket, hur är det om man använder Parallels istället, funkar detta bättre?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-29 11:04

Om Parallels fungerar bättre? Det tycker inte jag efter att ha kört både Boot Camp och Parallels. Med Boot Camp flyter ju allt på bättre än i Parallels eftersom Parallels har man ju vid sidan om OS X . . .

Men jag tänkte det här med att folk blir låsta till Windows .. Förra gången jag körde Boot Camp tog jag NTFS . . Jag är rädd att bli låst till Windows om jag använder FAT32 . . . Så jag menar om man nu kan göra så att med FAT32 kan man både läsa oh skriva till det.. Att det blir konstigheter då i och med det? För jag tänkte, om man har NTFS så kan man inte läsa till Windows och då kanske det inte blir några störningar... Eller nåt.
:/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 11:14

Det blit nog inga störningar pga FAT såvida du inte tar bort c:\Windows eller nått. För övrigt är NTFS ett på alla sätt snabbare och bättre filsystem än FAT, krashar aldrig, förlorar nästsan aldrig data, osv, så jag kommer köra med det. Jag kommer förmodligen bara flytta filer XP->MacOS ändå, och skulle jag behöva göra tvärt om har jag USB-minnen/filserver/macdisk/osv..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-29 13:31

Ah okej. Men då är ju nästan NTFS bättre då.. Såg en polare med en laptop igår, han körde t.o.m FAT32 och hans dator är relativt nu liksom.. Hehe, trodde folk inte körde med det längre. Jag har en extern disk, så om jag vill flytta saker och ting kan jag väl använda den? Fast Windows kanske inte hittar den disken då förmodligen..?

Äsch, NTFS får det bli som förra gången om det är säkrare och bättre filsystem.

1
Bevaka tråden