Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPEC för nya Mac Pro

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

----------------------iMac G5---iMac Core Duo----Mac Pro (nästa nextgen PowerMac)
SPECint_rate_base2000---- 10.2--------32.6 ----------122
SPECfp_rate_base2000-----13.0--------27.1 ----------81.2

(hade med detta i en annan tråd men tänkte att denna borde höra till en ny)

http://www.intel.com/performance/workstation/xeon/industry.htm

Vad betyer det på svenska?

Översatt:

Ett förbannat stort lyft i prestanda!

Förutsatt att "Mac Pro" kommer att använda sig utav just en Xeon-CPU. (Vilket iofs inte är helt omöjligt.:))

Är Steve J gud? Vinner DIF allsvenskan? Har din avatar c00la öron?

Svaret är ja.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Har din avatar c00la öron?

Om det var mig du menade så har den c00la horn.

Iofs, Intel kanske inte har nån annan Workstation-CPU. Det är ännu ett område där jag inte har nån större koll, men vi får inte glömma att de kan överraska med något helt nytt!

Jag tror nog att Core-arkitekturen är spikad redan nu, lär dröja minst 2-4år innan de visar upp något nytt enligt deras roadmap

Skulle vara ifall de beslutar sig att köra Conroe istället för Woodcrest, men det vore självmord. Conroe är "bara" ~50% bättre än Yonah samt är Intels Desktop-CPU, inte High-end.

EDIT: Tar tillbaka mitt förrförra uttalande, självklart ska det vara "Snygga horn"

Du borde även ta tillbaka ditt uttalande om att djurgården vinner allsvenskan för att behålla lite trovärdighet

Have you seen the SPEC results? SPEC results.
3057/2775. For reference, the 2.5 GHz 970MP in the PowerMac Quad gets 1438/2076

[ATTACH]8133[/ATTACH]

nya Mac Pro kommer använda FBDIMM

Dual Core 64-bit

1333 Bus

4M L2 cache

up till 64 GB RAM

x16 PCI Express

Intel I/OAT

Intel Virtualization Tech

AirPort Extreme X2 (802.11n)

Bluetooth

http://download.intel.com/products/processor/xeon/dc5kwrkstnplatbrief.pdf

Senast redigerat 2006-05-28 14:12
  • Medlem
  • 2006-05-30 14:47
Ursprungligen av Tussen69:

nya Mac Pro kommer använda FBDIMM Dual Core 64-bit 1333 Bus 4M L2 cache up till 64 GB RAM x16 PCI Express Intel I/OAT Intel Virtualization Tech AirPort Extreme X2 (802.11n) Bluetooth

Jag ba: GAAAAAAAH. Oherrimingud. Frågan är, är det det här samma feeling som att man älskar andra monster, på film och så? Övergigantiska rymdskepp?

Det där med Blu-Ray hoppas jag på. Jag hade tänkt att det skulle bli lösningen på min backup-hantering (Hårddiskar pajar, dvd-5 är för litet, dvd-9 fixar inte min Superdrive att bränna bra).

Ursprungligen av lufra:

Det där med Blu-Ray hoppas jag på. Jag hade tänkt att det skulle bli lösningen på min backup-hantering (Hårddiskar pajar, dvd-5 är för litet, dvd-9 fixar inte min Superdrive att bränna bra).

Extern firewire-/usbhårddisk i RAID1 eller filserver med RAID5? I dagsläget är hårddisk betydligt billigare/GB än BR-skivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 14:12

Det inte dåligt hur spekulationskåta vissa människor var här då

Ursprungligen av Erik.dv:

Det inte dåligt hur spekulationskåta vissa människor var här då

man gör sitt bästa

*tänk om man kunde satsa lite pengar på Betson om Mac Pro .. så som man kunde med Eurovision Song Contest .... vinnaren får en Mac Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:07

Haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 23:01

Vore inte fel att ha en dator med den specen dock..

Ursprungligen av 20Hz:

Vore inte fel att ha en dator med den specen dock..

tro mig ... kolla länkarna jag postat från intels hemsida ... den datorn är mycket mycket mycket närmare än man kan tro ... typ Augusti ...

2x snabbare är vad vi kommer se .. på Quadran .. minnst ..
(har jag fel skänker jag bort min nuvarande G5:a)

----------------------iMac G5---iMac Core Duo----Mac Pro (nästa nextgen PowerMac)
SPECint_rate_base2000---- 10.2--------32.6 ----------122
SPECfp_rate_base2000-----13.0--------27.1 ----------81.2

dessa SPEC_rates är hämtade direkt från Intel och inget jag hittat på ..

Senast redigerat 2006-05-29 13:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 12:59
Ursprungligen av Tussen69:

tro mig ... kolla länkarna jag postat från intels hemsida ... den datorn är mycket mycket mycket närmare än man kan tro ... typ Augusti ...

Jag slår vad om min nuvarande G5:a att 2x snabbare är vad vi kommer se .. på Quadran .. minnst ..

Den sekund då CS3ans läpps och nya MacPro datorn kommer, nära på att jag köper den och installerar windows på den och kör cs2. Kommer bli så skönt att slippa äckelpcn hemma.. och bara ha en bärbar dator, en stationär jobb dator och sedan minin som agerar nu mediacenter för min del. Kanske en mini som server också så skeppar jag ut min pc ur garderoben också för den delen. Ett machem helt enkelt

Ursprungligen av Tussen69:

2x snabbare är vad vi kommer se .. på Quadran .. minnst ..
(har jag fel skänker jag bort min nuvarande G5:a)

Och om du har rätt är den ändå inte värd så mycket? Men ordvalet "Quadra" känns lite festligt.

själv kommer jag vänta med mini innan den får bluray .... MacPro blir det så fort den släpps och självklart en 23 tums Cinema Display .. det känns rätt självklart att MacPro får blu-ray ... synd är dock att MacPro förmodligen inte får någon slot-in ... hade varit nice .. men PowerMac serien verkar vara den enda produkt-linen som inte fått slot-in än .. och det skulle förvånna mig om det blir en bluray-slotin ...

men det är ingen tvekan för mig att det blir värssting MacPro n för mig ... Zbrush och maxwellrender är rätt krävande ... elller *tja man vill vill ju ha sin rendering så fort det bara går ....

i mac miljö .. såklart

Senast redigerat 2006-05-29 17:11
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-29 22:22
Ursprungligen av Tussen69:

själv kommer jag vänta med mini innan den får bluray .... MacPro blir det så fort den släpps och självklart en 23 tums Cinema Display .. det känns rätt självklart att MacPro får blu-ray ... synd är dock att MacPro förmodligen inte får någon slot-in ... hade varit nice .. men PowerMac serien verkar vara den enda produkt-linen som inte fått slot-in än .. och det skulle förvånna mig om det blir en bluray-slotin ...

men det är ingen tvekan för mig att det blir värssting MacPro n för mig ... Zbrush och maxwellrender är rätt krävande ... elller *tja man vill vill ju ha sin rendering så fort det bara går ....

i mac miljö .. såklart

Tussen69 om Mac Pro INTE får BluRay spelare så får du 1000kr av mig

De är närmare än man tror, denna släpps nästa månad:
http://mac.feber.se/2006/04/blurayspelare_f.html

Att Mac Pro Inte får Bluray är ganska så självklart, inte som standard iaf. Tillval i high-end modellen möjligtvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 00:21

Det skulle inte förvåna mig om ersättaren till PowerMac (Mac Pro låter fortfarande idiotistk!) får BluRay. Apple var väldigt tidigt ute med CD-ROM, sedan DVD, DVD-RAM och DVD-R. Kanske bara att top-of-the-line får det, kanske det blir ett tillval på all. Men jag skulle INTE blir förvånad alls om det var standard på minst en modell. PS3 kommer ha det, Apple stödjer BluRay - it's the future.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det skulle inte förvåna mig om ersättaren till PowerMac (Mac Pro låter fortfarande idiotistk!) får BluRay. Apple var väldigt tidigt ute med CD-ROM, sedan DVD, DVD-RAM och DVD-R. Kanske bara att top-of-the-line får det, kanske det blir ett tillval på all. Men jag skulle INTE blir förvånad alls om det var standard på minst en modell. PS3 kommer ha det, Apple stödjer BluRay - it's the future.

Priset på $800 avskräcker nog även den mest inbitna Pro-user. PS3 är inte ute förrens om 6-9 mån, så det finns tid kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 00:42

PowerMac efterföljaren är inte ute förrän om troligen 3-4 månader så som en option eller att den finns på top-of-the-line är inte alls omöjligt.

Följdfrågan är hur de tänkte lösa biten med att få in den i en PowerMac eller Mac Pro. Mig veterligen finns det bara vanliga spelar på G och ingen slimline eller slot-in. Vidare måste de utveckla den med dubbla eller tredubbla läsare/brännare

Lär kosta kosing, och känner jag Apple så är det nåt som de snålar med.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-30 20:38
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Följdfrågan är hur de tänkte lösa biten med att få in den i en PowerMac eller Mac Pro. Mig veterligen finns det bara vanliga spelar på G och ingen slimline eller slot-in. Vidare måste de utveckla den med dubbla eller tredubbla läsare/brännare

Lär kosta kosing, och känner jag Apple så är det nåt som de snålar med.

Jorå, slot-in finns på prototyp stadiet, så det är bara en tidsfråga innan de börjar massproduceras, kolla här:
http://www.blu-ray.com/images/drives/panasonic3.jpg

http://www.blu-ray.com/drives/

Men är det inte en vanlig 5.25"-enhet i PowerMac? I så fall så borde den ju få plats.

Och varför måste de ha flera enheter? Läser man på framsidan av den som länkades till så ska den klara CD, DVD och BluRay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 21:56

BluRay är redan på G från Sony i deras VAIO-serie:
http://www.akihabaranews.com/news-11743-VAIO+Type+A,+HDMI+and+Blu-Ray!.html

intel har börjat göra mycket reklam för Woodcrest på sin startsida . http://www.intel.com

den går ju nu som sagt under namnet Xeon ...

går man in på undersidan Workstations http://www.intel.com/performance/workstation/index.htm

så är Woodcrest där ... .. f*n va sugen man är nu ... undra verkligen om vi måste behöva vänta ända till Augusti nu när Woodcrest släpps i Juni ... ? !

vad tror ni ... ?

och kan Apple vara så fräcka att vi ser 2 Woodcrest processorer i MacPro ?

Bevaka tråden