Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac testar nya Powerbook G4 12"

Apple Sverige bjöd in 99mac till en visning av nya Powerbook G4 serien - och vi hade en riktigt trevlig stund där Oscar Bjers och Erik Stannow berättade mer om dom nya produkterna och om Apples situation i övrigt.

Vi fick en provkörning av Powerbook G4 12" som är Apples minsta bärbara dator någonsin - mindre än DUO-serien som såldes i början på 90-talet. Vi blev förvånade över hur liten den var, den är ju ett snäpp mindre än den vita iBook:en som ändå får anses vara liten och kompakt.

Det nya Aluminiumchassit är ljusare och betydligt fräschare än Titaniumversionerna. Enligt Erik Stannow hade Apple problem med att gå över till flygplansaluminium eftersom materialet effektivt avskärmar all Airportkommunikation. Som lösning gjorde man två hål i sidan av skärmen där antenner för bluetooth och airport finns idag.

Jämförelsebild på Powerbook G4 12" och iBook

Erik berättar "Traditionellt offrar man en hel del när man väljer en bärbar dator så liten som nya Powerbook G4 12tum, men inte med denna modell. Vi har försökt göra en komplett bärbar arbetsplats och vi anser att vi har lyckats."

Under tangentbordet finns en subwoofer för att ge bättre basljud och högtalarna är placerade på baksidan av datorn - ljudet "studsar" mot skärmen och ger användaren en bred ljudbild.

Bild på högtalarna som finns på datorns baksida

Oscar berättar att dom första 200 datorerna har lämnat fabriken i Taiwan igår - men dom svenska exemplaren kommer först om ca 10 dagar till oss.

Erik lämnade även intressant information om Airport Extreme som gör premiär samtidigt - nu kan du surfa trådlöst i 54Mbit/sek. Enligt specifikationerna uppnås 54Mbit/sek upp till 15 meter ifrån basstationen och 11Mbit/sek upp till 50 meter bort. Basstationerna finns tillgängliga i två versioner med eller utan möjlighet att ansluta en extern antenn som förlänger räckvidden.

Nya Airport-basstationer har USB utgång för att ansluta en skrivare, ett perfekt sätt att slippa kablar på kontoret eller i hemmet - denna funktion fungerar endast vid utskrifter ifrån Mac med MacOS X.

En ny meny gör att man kan sänka sändningsstyrkan i basstationen för att minska möjligheten för utomstående att ansluta, och det finns en ny funktion för att testa var i lägenheten/kontoret som man har sämst mottagning.

Airport basstationerna fungerar lika bra för Pc-datorer och en programvara för PC finns att ladda ner ifrån Apples hemsida. Erik Stannow poängterar att Airport är den enda trådlösa basstationen som inte ser ut som en ingenjör har designat den.

Bild på öppningsmekanismen där lampan visar om datorn är i vila

Titta närmare på hela vårt bildreportage med 25 bilder och mer information här:
http://99mac.com/pics/powerbooks_web/

Fler artiklar i serien:

99mac testar Powerbook G4 12"

99mac testar Powerbook G4 17"

99mac träffar Oscar Bjers

99mac träffar Erik Stannow - PMDE

-- Kom ihåg att du läste det först på 99mac.com! --

[ 24. Januari 2003, 18:11: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-24 17:43

Vill haaaaa!

Nice reportage oxå!

Jaså var det där som Apple hade placerat högtalarna

[ 24. Januari 2003, 17:44: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Vad står det på den svarta tavlan i bakgrunden (på den första reportage bilden)...

Jobs nånting....???

[ 24. Januari 2003, 17:46: Meddelandet ändrat av: Solitere ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 17:51

Prestandatester vore trevligt att se?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 18:27

Det står: Who does Steve jobs think he is, making the world of PCs interesting?.

Det syns här: http://99mac.com/pics/powerbooks_web/pages/DSC02601.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 19:49

Äsch, nu måste man ju köpa ny dator igen. En PB 12" måste jag ju bara ha!!!

Tack för ett bra reportage och läckra bilder. Apple gör alldeles för bra datorer.

Hur mycket lät fläktarna i PB 12"? Efter minan man gick på med PM MDD vill man ju inte sitta där med en högljudd dator till.

Iofs. Även om den var PB 12" var tyst på visningen så hade apple säkert bara gjort det exemplaret så. Resten låter säkert mycket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-24 20:06

*suck*
Så var det dags förklara varför vi har behov av en ny bärbar för lilla frun igen.

Edit:Stavfel

[ 24. Januari 2003, 20:07: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

Vill haa...... asläcker

[ 24. Januari 2003, 20:15: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Inte lät någon av burkarna - inte så man tänkte på det i ett litet rum med 5-6 personer, vilket var antalet då vi givetvis var kvar längst. Allt för ett bra reportage..

Japp, medans jag stod och väntade och nästan svalt till döds.

jag är SÅ nära att beställa en 12". Den är verkligen döläcker.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 22:11

Jättebra reportage!

Lite bilder av allting var precis vad jag ville se.
12 tummaren ser faktiskt riktigt liten ut men jag tänker köpa en ändå och lägga de 10 000:- som jag sparar in på en skärm och Apples Pro tangetbord + mus.
Ska nog sätta ut en annons efter det på en gång. Hihi.

Tack Martin och Jurgen!!

Måste du se så jävla nöjd ut?
En annan kan ju bara drömma om att ha råd med en dylik tingest.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Hur mycket lät fläktarna i PB 12"? Efter minan man gick på med PM MDD vill man ju inte sitta där med en högljudd dator till.

Du kan ju inte jämföra en bärbar med en stationär, naturligtvis låter de bärbara betydligt mindre.

Fläktarna på nya iBookar och PowerBookar låter en del, men förhoppningsvis är de nästan aldrig igång. På min iBook drar fläkten igång bara om jag haft den på mjukt underlag som isolerar värmen tilbaka till datorn. När fläkten inte är igång är datorn i det närmaste ljudlös.

Däremot har jag hört om ägare av 1 GHz PB som haft problem med konstant fläkt, och då kan den ju upplevas som ljudlig.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Iofs. Även om den var PB 12" var tyst på visningen så hade apple säkert bara gjort det exemplaret så. Resten låter säkert mycket.

Anar vi nån som är lite bitter?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-25 02:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple gör alldeles för bra datorer.

Synd att det bara gäller bärbara

Att kasta lovord på högtalarna och tala om "subwoofer" på en 12" bärbar känns ju lite överdrivet för att inte säga larvigt.

Samma sak gäller att prata om WLAN i 54Mbit.
GLÖM DET!!!!
Men visst det är säkert närmare fem gånger snabbare än 802.11b, dvs 25-30Mbps.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-25 11:00

Vet itne om frågan kommit upp, men kollade ni vilket system som fanns burkarna? omd et var 10.2.4 ;-P

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Richard T:
Vet itne om frågan kommit upp, men kollade ni vilket system som fanns burkarna? omd et var 10.2.4 ;-P

Japp - du hittar en skärmdump här:
http://99mac.com/pics/powerbooks_web/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 17:49

Mums!
Tar en sån tack!

Citat:

citera: Att kasta lovord på högtalarna och tala om "subwoofer" på en 12" bärbar känns ju lite överdrivet för att inte säga larvigt.

Ett par tjocka hörlurar är det enda rätta.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Mellander:
Att kasta lovord på högtalarna och tala om "subwoofer" på en 12" bärbar känns ju lite överdrivet för att inte säga larvigt.

Om det är fråga om en basförstärkning så är det väl helt legitimt att prata om det? Jag använder ovanligt ofta min iBooks inbyggda högtalare när man ska spela upp något för flera personer och allt Apple gör för att förbättra de inbyggda högtalare är ett stort plus!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Mellander:
Samma sak gäller att prata om WLAN i 54Mbit.
GLÖM DET!!!!
Men visst det är säkert närmare fem gånger snabbare än 802.11b, dvs 25-30Mbps.

Visserligen, men då ska man ju inte tala om 11 Mbit heller när det gäller 802.11b. Men om vi nu accepterar att det är de teoretiska gränserna som används i marknadsföringen och inte praktiskt möjliga hastigheter så tycker jag det är ok att använda 54 Mbit. Det är en exakt siffra, vad man får i verkligheten kan variera så stort att det skulle vara svårt att veta vad man skulle snacka om för siffror då.

Hähä kolla Martins ögon på andra bilden när han håller 12"
Mer tinder får man leta efter

2 frågot som någon av testarna kanske kan besvara om 12":

1. Subwoofern. Är det verkligen en subwoofer? I en bärbar dator?!

2. Kan man ha datorn ihopfälld utan att den går i vila?

Här är en bild på subwoofern. Den är lite svår att se, men den finns till höger om fläckten bredvid tejpen.

Bilden är tagen från den här sidan där någon redan bytt HD i sin 12" Powerbook.

Subwoofer! Hur mycket sub är det i den kan man fråga sig? Fick ni någon demo av ljudet?

/JO

Intressant att han fick plats med en 12,5 mm-disk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-27 14:25

Inbyggda högtalare i bärbara datorer har väl adrig varit några höjdare.....

En del har rapporterat att tolvtummarna blir väldigt varma nere till vänster. Upplevde ni som klämde på datorn att värmen var ett problem? Man vill ju inte köpa en dator som man bränner sig på (som min mammas fujitsu-siemens.....).

Märkte jag inget av, men så hade dom ju inte varit igång i 5h i sträck heller gissar jag. Min Ti400 blir hyfsat varm på undersidan, så varm att man känner värmen på undersidan av bordskivan.

Ställer mig lite frågande till rubriken "99mac testar Powerbook G4 12". Vaddå testar? Det är ju ett referat av Apples produktvisning. Har inget emot dessa, men ett test är inte riktigt samma sak som återgivandet av ett kommersiellt anförande - tycker jag.
F.ö. kan jag också tänka mig att lägga vantarna på denna vakra tingest!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 12:48

Hur är det nu, har 12" det upplysta tangentbordet och "ambient sensor"?

Bevaka tråden