Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6.0 - Konstruktiv feedback på utseendet

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här tråden använder vi för att rapportera konstruktiv feedback. Var så specifik som möjligt om du hittar fel.

Om du har något positivt att säga får du naturligtvis också göra det

Första intrycket är att det är riktigt stiligt. Spegelreflexen under "Nytt inlägg" känns jobbig men det är det enda så här kort efter premiären.

Ser ju kalas ut!

Vid en första anblick så tycker jag det ser väldigt fräscht och fint ut,
en modern look som tilltalar mig.

Tummen upp från
/Gusten68

Vid egna inlägg kommer det upp en extra linje högst upp.

Senast redigerat 2007-05-26 14:16

Ska det verkligen stå "Till topps" längst ner?

Senast redigerat 2007-05-26 14:16

Valen uppe vid menyn borde stå med stor bokstav i början tycker jag.

Sen så är storleken på forumtitlarna och trådrubrikerna på "förstasidan" är lite stora, men jag vänjer mig förmodligen... Sen så ser det konstigt ut med välkommen hem meddelandet långt ner på sidan. Annars är det bra.

Förstår ni vad jag menar?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-28 20:14

Tycker att forum-namnen/rubrikerna har Alldeles för stor text-stil.. iallafall i Firefox
eller ja, all text ö.h.t. i själva forumet tycker jag är smått gigantisk..

Ursprungligen av bogg:

Tycker att forum-namnen/rubrikerna har Alldeles för stor text-stil.. iallafall i Firefox
eller ja, all text ö.h.t. i själva forumet tycker jag är smått gigantisk..

Jag håller med om att kategori texten ser för stor ut. Skulle även funka om man sänkte trådrubriken så den inte är samma som kategorirubriken.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-28 20:15

Ser mycket tilltalande ut, som någon sade. Mycket fint, gillar verkligen den nya sidan!

Text-storleken är dock för stor i mina ögon.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-28 20:16

Positivt: rent och snyggt

Negativt: huvudet inkl annonser tar för stor plats. (PB 1280 x 854)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-28 20:19

Håller med om att texten är större.
I övrigt, väldigt snyggt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-28 20:24

Tack för det bruna. Älskar den färgen.

Men alldeles för stort typsnitt och för fet stil när man tittar på trådar och forumen. Sitter på min 12" Powerbook nu. Får scrolla som en dåre för att upplösningen är som den är.

Som många andra så kan jag bara hålla med om att texten är ganska stor. Det var det första, och hittils enda, som jag reagerade på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 21:03

Jätte fin sida..
Dock blev jag lite fundersam när jag valde Mac OS X bland proven och hamnade i ett TCP/IP prov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:03

• Generellt för stort typsnitt genomgående i siten, pröva att byta Helvetica Bold 14p till Lucida Grande Bold 12p
• Obalnacerat val av typsnittstorlek, i denna tråd ex. "v6.0 - Konstruktiv feedback på utseendet" är mindre än brödtexten efter.

Generellt känns det som min 20" skärm blev en 14" skärm faktiskt... Kör jag font size -1 eller -2 (beror på sidan) i Safari börjar saker se okej ut.

Designen är helt klart bättre än tidigare men fortfarande kanske "tungt" på vissa sätt. De mörkgrå boxarna mellan folks inlägg tar upp mer uppmärksamhet än inläggen själva nästan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-28 21:11

- font-size:90%
- Skippa speglingen under "Nytt inlägg", den tar onödigt med vertikal plats.
- "Inloggad som [user]" vore fint.
- Petigt: Den grå-blå bordden på varje inlägg funkar (tycker jag) inte så bra med det bruna.

I övrigt rent och snyggt. Fina iconer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:14

Nytt inlägg knappen tar väldigt mycket plats ja, likt mycket annat

Annars känns status-ikonerna lite "version 4" ut, dvs status för ett forum/diskussion.

Men jag vet hur många ikoner vBulletin "plågas" av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:19

Storleken på Rubrikena på förstasidan är förstora tycker jag.
Bifogar en bild på "rätt" storlek.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 21:23

Stött på en sak: Jag klickar ofta på "nya inlägg", i den tidigare versionen så var det ett klick, nu krävs att man först rör musen över Forum och sedan klickar på "nya inlägg". En liten sak men eftersom jag ofta använder just den länken så påverkar det mitt användande.

Ursprungligen av jarviz:

Stött på en sak: Jag klickar ofta på "nya inlägg", i den tidigare versionen så var det ett klick, nu krävs att man först rör musen över Forum och sedan klickar på "nya inlägg". En liten sak men eftersom jag ofta använder just den länken så påverkar det mitt användande.

Testat att klicka på "Forum"?

/M

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 21:36
Ursprungligen av Martin Belak:

Testat att klicka på "Forum"?

/M

Ah, okej, ja, det gör det ju enklare för mig

Men vad är i så fall poängen med "nya inlägg"? Interaktionsdesignern i mig är väldigt nyfiken.

Ursprungligen av Martin Belak:

Testat att klicka på "Forum"?

/M

Vilket ger dig dagens inlägg och inte nya inlägg (säger han som aldrig använder den fuktionen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:24

Klar förbättring, snyggt även om jag kan tycka att det är lite för lite "luft" på förstasidan.

Tillägg: Är tveksam över speglingen på "Nytt inlägg", snyggt men passar det in? Kanske räcker med 99mac logotypen som speglas. Det eller att "allt" speglas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:25

Sventa: Ditt inlägg har kommit in, men vi hade på fcpug.se problem med IE också (inte krasher dock, bara utseende och inloggningsmässiga "skavanker").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:25

Jag uppskattar att texten blivit större, eftersom de flesta inlägg är relativt korta (< 20 rader) utnyttjar man utrymmet i inläggsrutan bra. Kanske borde man kunna sätta text-storleken som en personlig inställning, som på t.ex. dn.se och expressen.se
Det är också väldigt skönt att iMac-ikonerna framför inläggen är tillbaka. Mycket tydligare än förut.
Något som inte är så bra är, som andra redan sagt, att sidhuvudet är på tok för stort. Den bruna menyraden ser direkt blaffig ut. Jag tycker heller inte att undermenyerna till huvudrubrikerna är särskilt lyckade, de ser ut att vara frikopplade från menyraden.
Jag är också tveksam till huruvida det blågrå och det bruna matchar.
Borde vara lite mindre whitespace runt google-annonserna, de är så vita ändå.
Vänster- och högermarginalerna på containern borde gå att minska till hälften.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:27

Något som hänt mig nu är att jag fått sex 99mac-fönster när jag navigerat runt på sidan här... Man borde hålla sig i ETT fönster om inte jag "vill" annat.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-28 21:38

Kan inte tro att jag skriver det, men det bruna är snyggt!!!
Speglingarna stör inte mig ett dugg, ganska stiligt faktiskt. Textstorleken däremot tycker jag är för stor som flera andra har tyckt här.

Nu lyckades jag komma in igen!
Väntar på min nya mac men tills dess får jag köra med pc.
Vill bara säga att jag tycker layouten är snyggare nu än förr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:46

Måste säga att knappen "forum" är lite förvirrande. Den visar som någon sagt här dagens inlägg eller dyl vilket är missvisande för knappen... Start-sidan visar vad forumet borde visa typ… Confusing? Velly!

Att komma till "avancerat inlägg" är också något som saknas under boxen jag skriver i nu! Ofta börjar jag skriva ett svar när jag inser jag vill göra något "advanced", då är jag rökt. Inte bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 21:48

Ren modereringsdesign:

På fcpug.se blir saker man "markerar för moderering" highlight:ade med gult. Väldigt smidigt och tydligt vad man kommer moderera.

Bevaka tråden