Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta DVD-spelare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den optiska enheten i min (första generationens) iMac G5 vägrar att bränna DVD-skivor med hänvisning till "hardware error". Att bränna vanliga CD-R går dock alldeles utmärkt.

1) Kan jag vara säker på att det är den optiska enheten som avses i det oerhört hjälpsamma meddelandet "hardware error"? Eller kan det handla om defekt RAM eller något annat (har dock inga andra problem med datorn och har kört med samma 1,25 GB RAM sedan maskinen var ny.)

2) Var köper jag en ny optisk enhet och vilka specifikationer måste den ha? Direktlänkar uppskattas väldigt mycket

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 23:06

Prova andra DVD-skivor. Ett annat märke eller ett märke som du haft tidigare.

Ja, det kan man ju alltid prova. De jag använt på sistone är av det föga förtroendegivande märket Platinum.

Gör du något annat med datorn samtidigt? Ibland när jag bränner och använder burken samtidigt kan det köra ihop sig och bränningen förstörs. Problemet är att hårddisken inte levererar data till brännare snabbt nog, om den även ska t.ex. cacha safari-sidor eller nåt. Himla känsligt.

Jag har Pioneer DVR-105 min sista generationens PM G4.

Så pröva 1) Nya skivor och 2) att låta datorn vara i fred under bränningen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Gör du något annat med datorn samtidigt?

Jodå, jag har testat att gå på tå och viska också

(Dvs det pajar även vid ostörd bränning efter omstart.)

  • Oregistrerad
  • 2006-05-28 15:33

Du kan också prova ladda ner ny firmware. B.D

Ursprungligen av bodahl:

Du kan också prova ladda ner ny firmware.

Var finns den? Har Googlat utan framgång. MATSHITA DVD-R UJ-825.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 22:11

Panasonic.

Ursprungligen av TZW:

Var finns den? Har Googlat utan framgång. MATSHITA DVD-R UJ-825.

Har du provat Panasonic.
Matshita är Panasonic.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-29 18:09

Platinum brukar göra hyggliga skivor, så det behöver du nog inte oroa dig för

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 18:47

Jag har en Mini och exakt den brännaren du har. Har bränt 4ggr hela hösten och våren. Provade nytt märke, och med de här Maxell-DVD-Rerna kan jag bara bränna i 2x. Så skivor spelar roll.

Jag har oxå en matshitabrännare - närmare bestämt en UJ-845 - i min iMac, som har samma problem. Har testat ett flertal olika sorters brännbara DVDskivor utan framgång. Dessutom är cd-bränningen plågsamt långsam, får nöja mig med 8X.
Jag har googlat lite och det verkar som om många har problem med matshitabrännarna. Som tur är har jag fortfarande garanti kvar, men det känns ju ändå trist att behöva lämna in datorn.

1
Bevaka tråden