Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man partitionera virtuell HD i Parallel?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och ska installera XP sp2 genom Parallel's Desktop nu. Och frågan som dyker upp är följande:

När XP's installationsprogram vill att jag ska välja partition att installera XP på, listas endast ett alternativ: "Opartitionerat utrymme: 7993MB". Ska jag installera där, eller ska jag skapa en ny partition? Jag vet att för Boot Camp krävs det en ny partition, men hur är det med en virituell maskin via Parallel?

Tacksam för svar,

/E

Du ska kunna installera där. Parallels Desktop använder sig av skivavbilder, inte av riktiga volymer. Parallels kräver inte en partition som Boot Camp behöver.

Man måste fortfarande partitionera skivavbilden. Det opartitionerade utrymmet du ser i Parallel's Desktop är en tom skivavbild, och inte nån del av din hårddisk. (Eller jo, men du förstår nog )

  • Medlem
  • 2006-05-25 22:52

Nej, man måste inte partitionera skivavbilden. Jag gjorde inte det.

Ursprungligen av Baron:

Nej, man måste inte partitionera skivavbilden. Jag gjorde inte det.

På något vid måste den partitioneras men det är möjligt att Windows installationsprogram gör det om utrymmet är opartitionerat och man inte gör något själv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-25 23:21

Ursäkta men jag är lite trött så här dags, men:

Ni skriver partitionera men är det inte formatera ni menar. En skivavbild är ju i sig en partition, alltså något som, i det här fallet, Win XP betraktar som en separat disk/volym. Denna disk/volym måste sedan formateras för att passa den aktuella systemet. Åter igen, för Win XPs del FAT32 eller NTFS.

Ursprungligen av Gunnar B:

Ursäkta men jag är lite trött så här dags, men:

Ni skriver partitionera men är det inte formatera ni menar. En skivavbild är ju i sig en partition, alltså något som, i det här fallet, Win XP betraktar som en separat disk/volym. Denna disk/volym måste sedan formateras för att passa den aktuella systemet. Åter igen, för Win XPs del FAT32 eller NTFS.

Njae, du har rätt men ändå inte. En skivavbild (av den typen som används i program som t ex Parallel's Desktop) representerar en hel hårddisk (en disk, som du skriver). Partitioneringen styr vilka volymer disken ska vara uppdelad i. En volym = en hårddisk i Finder. En disk = en hårddisk i Systeminformation (om man nu inte börjar raida och ha sig).

Sen så behöver man ju självklart formatera partitionen!

Jag tutade och körde iaf, och det verkar funka bra. Dock har ännu ett frågetecken uppstått:

Anledningen till att jag inte kunde hålla mig från att testa detta var YouTube-filmen där man kan se en person använda Virtua Desktop för att snabbt bläddra mellan OSX och XP. Jag testade att köra upp XP i fullskärmsläge och sedan använda Virtua Desktop för att hoppa till ett annat skrivbord, men då krashar Parallel . Det ser ju så vackert och smidigt ut på filmen, nån som vet vad som kan göras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 12:19

Menar du Virtue? Jag hade själv tänkt använda detta, synd om det inte fungerar. Kan vart så att the DUDE i filmen hade loggat in med olika OSX-användare och bytte mellan dessa på nått sätt. Men som sagt, jag håller ju på Virtue, men någon inställning kanske.

Virtue menar jag såklart.
Din idé var inte helt tokig, fast det går väl inte att hoppa mellan användare just så sömlöst som i filmen? Om inte annat så borde man vara tvungen att skriva in lösen för kontot man byter till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 14:01
Ursprungligen av Converge:

Virtue menar jag såklart.
Din idé var inte helt tokig, fast det går väl inte att hoppa mellan användare just så sömlöst som i filmen? Om inte annat så borde man vara tvungen att skriva in lösen för kontot man byter till.

Inte om kontona saknar lösenord, och man hittar en snabb-tangent för att byta användare. Men som sagt, jag tror fortfarande mera på Virtue. Men asså, krashar Parallels eller Windows?

Parallels krashar, om man kör upp det i fullskärmsläge i säg Mail-skrivbordet i Virtue, och sedan hoppar tillbaka till Main-skrivbordet. Jag sitter med en MBP, och på min dator måste den ställa om upplösningen innan den hoppar tillbaka, vilket gör det hela ÄNNU mer sömlöst än på filmen. Det funkar att köra XP inom Parallel i säg 1280x800, och switcha mellan skrivborden (gör det as we speak faktist). Men om du kör upp XP i fullscreen såsom i filmen, och sedan hoppar mellan Virtue-skrivborden, så krashar Parallel. Iaf hos mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 14:20
Ursprungligen av Converge:

Parallels krashar, om man kör upp det i fullskärmsläge i säg Mail-skrivbordet i Virtue, och sedan hoppar tillbaka till Main-skrivbordet. Jag sitter med en MBP, och på min dator måste den ställa om upplösningen innan den hoppar tillbaka, vilket gör det hela ÄNNU mer sömlöst än på filmen. Det funkar att köra XP inom Parallel i säg 1280x800, och switcha mellan skrivborden (gör det as we speak faktist). Men om du kör upp XP i fullscreen såsom i filmen, och sedan hoppar mellan Virtue-skrivborden, så krashar Parallel. Iaf hos mig.

Varför måste den ställa om upplösning? Kör du inte samma upplösning i parallels fullscreen som i macos?

Trodde inte att 1440x900 fanns i XP, men det gjorde det. Men det är samma sak ändå, när jag hoppar till Main-skrivbordet ploppar Parallel ur fullskärm, och sen krashar det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 14:45
Ursprungligen av Converge:

Trodde inte att 1440x900 fanns i XP, men det gjorde det. Men det är samma sak ändå, när jag hoppar till Main-skrivbordet ploppar Parallel ur fullskärm, och sen krashar det.

Finns det någon inställning i parallels som gör att den aldrig hoppar ur fullskärm, eller kan du lägga den så att det "ser ut" att vara fullskärm; dvs du kör i 1440 UTAN fullskärm, och lägger fönsret så att det matchar skärmen? Måste erkänna att det senare är ett fulhack, men det kan vara så dom gjorde i filmen..

Har testat att ösa upp skärmen så mycket det går, grejen är att så länge du inte går upp i fullscreen så har du alltid OSX-menyraden längst upp. Den borde alltså synas i filmen om det är så de gjort. Det FUNKAR ju att köra så, men det känns ju smidigare att ha det i fullskärm (dessutom finns det en film som antyder att det är möjligt, vilket gör allt så mycket irriterande). Har tittar runt lite i både Parallel och Virtue efter nån smart inställning, men inte hittat nåt som funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 14:53
Ursprungligen av Converge:

Har testat att ösa upp skärmen så mycket det går, grejen är att så länge du inte går upp i fullscreen så har du alltid OSX-menyraden längst upp. Den borde alltså synas i filmen om det är så de gjort. Det FUNKAR ju att köra så, men det känns ju smidigare att ha det i fullskärm (dessutom finns det en film som antyder att det är möjligt, vilket gör allt så mycket irriterande). Har tittar runt lite i både Parallel och Virtue efter nån smart inställning, men inte hittat nåt som funkar.

Heh menyraden ja, tänkte inte på det! Har du kollat på lite andra forum? Hur som helst, kommer du på ett sätt så får du gärna skriva det här, för jag är sjukt intresserad av det själv. Det gick inte att switch användare med en tangentborskombination eller?

Nu vet jag inte hur varken det ena eller det andra programmet fungerar, men har jag förstått det hela rätt så är ett utav skrivborden "main", alltså standardskrivbord. Blir det någon skillnad om du lägger XP på det skrivbordet?

Det är VirtueDesktops som skapar virituella skrivbord utöver det vanliga, som man kan växla till för att få mer utrymme. Main är ditt vanliga skrivbord, utöver det skapas tre till: Mail, Browsing och Code (har inte testat det, men det går säkert att skapa egna skrivbord utöver dessa). Testade att starta Parallel i Main-fönstret, men problemet är kvar. Testade även att installera Parallels Tools i min XP-installation. Detta är är verktyg som installeras i själva gäst-OS'et, som ska underlätta användandet ytterligare. Efter att jag installerat dessa varktyg så krashar inte Parallel längre vid skrivbordsbytet. Trycker jag på shift+control+pil (vilket är kortkommandot för att byta skrivbord) så hoppar XP ut fullskärmsläget bara. Thats it. Inget skrivbordsbyte. Testar jag igen, nu med Parallel som ett vanligt fönster i OSX, så går det hur bra som helst attt byta skrivbord.

Det är en bugg i RC1 som gör att den hoppar ur fullskärmsläge. I Beta 6 funkar det fint. Jag byter mellan OS X och Win XP i fullskärm hur smidigt som helst med Beta 6. Jag har t.o.m installerat Slapbook, http://mactelchat.com/downloads.php?do=file&id=11 ,så allt jag behöver göra är att klappa till datorn lite lätt för att byta mellan skrivborden.

Länk till Parallels Desktop Beta 6 för den som vill testa (det går bra att installera över RC1):
http://download.parallels.com/beta/Parallels-2.1.1812.7-Mac.dmg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 14:55

Tack!! FAAAN va kul det skall bli å få datorfffaaaaaan imorgon WEEHA.

Där ser man, nu funkar det tillochmed för mig. Fan vad schysst Ska se om man kan få det att rulla lite snabbare nu bara, borde ju vara att tilldela det mer RAM skulle jag tippa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 16:28

Hmm, testar själv nu med virtue, men den hoppar ur fullskärm för mig! Hur gjorde ni? Stängde ni av animationen i Parallels, eller använder ni bara dess animation, och inte virtue?

Jag har bygge 1832..

Edit; installerade bygge 1812, DÅ fungerar det.. Med andra ord, ladda ner den versionen som daniel_side har där uppe..

Senast redigerat 2006-05-29 16:53
1
Bevaka tråden