Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook startar inte

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag brände en CD med min nya dator (MB 2.0 Ghz, 2 GB RAM vit) och då kände inte datorn av den brända skivan efteråt. Då startade jag om och nu händer det ingenting.

Jag har försökt med alla möjliga startup-keys och försökt ta ut skivan som sitter i. Det går inte. Det som syns på skärmen är dess gråa bakgrund, bootljudet hörs men sedan spinner bara den optiska enheten, men den hittar inget.

Några förslag?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-28 12:56

Hmm stäng av datorn och tvinga ut skivan med det klassiska gemet? Kanske hjälper?

Jag har försökt med visitkort, inte gem. Har du några tips om hur man gör med ett gem?

Update: om man låter den stå på så visar den en mapp med ett frågetecken. Antar att den försöker starta från skiva men inte lyckas läsa den. Och att hårddisken inte finns? :s

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-28 13:00

Alltså... på alla tidigare macar finns det en särskild punkt man ska trycka på med ett gem för att tvångsutmata en skiva. Kolla handböcker om du fick med någon tryckt sådan.

Trist!

Jag ska inte rekommendera dig att göra något annat än att lämn in den. Men jag kan säga vad jag skulle gjort,.

Jag hade väldigt försiktigt fört in en skiva till och försökt putta till/röra den som sitter i.

Det vekar vara något större problem än bara optiska enheten. Inget fungear ju, kan inte öppna open firmware, safe mode, andra enheter eller något.

I manualen står det bara att hålla ned musknappen när man startar. Funkar inte alls.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-28 13:09

Oki... jag lider verkligen med dig. Bara till att lämna in på service.

Jag får ringa Apple imorgon, tur att jag köpte till Apple Care för det lär behövas om det ska fortsätta så här. Kan man kräva ersättningsdator? kompensation? Den köptes i fredags.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-28 13:12

Föresten... hör du om hårddisken varvar upp? För om datorn inte hittar nått på skivan ska den ju söka efter ett system på hårddisken. Hittar den inget då så är det ju nått knas med HDn. Skruva ut och stoppa i den igen... kanske är glappis?

Jag tycker datorn låter som vanligt förutom att cd:n försöker hitta något.

Väldigt dumt att skruva ut disken på en ny dator, då försvinner nämligen garantin och man kan inte få den lagad av Apple sen, utan att betala dyrt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-28 13:26
Ursprungligen av Johan S:

Väldigt dumt att skruva ut disken på en ny dator, då försvinner nämligen garantin och man kan inte få den lagad av Apple sen, utan att betala dyrt.

Är det sant? Först gör de det skitenkelt att byta disken men så ryker garantin om du gör det själv? Får man inte installera minnen heller om garantin ska gälla?

Jag räknar kallt med att få den DOA-klassad så jag kan hämta ut en ny.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-28 13:49
Ursprungligen av smozle:

Jag räknar kallt med att få den DOA-klassad så jag kan hämta ut en ny.

Jo det kan du nog göra... trist är det i all fall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-05-28 14:07

Kolla denna länken. Det är ett ganska vanligt fel på direktmatade optiska enheter; http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88275

Använd ett gem, det ska tryckas in i vänstra hörnet på den optiska enheten, eventuellt det högra, då tvångsutmatas cdskivan, ha datorn avstängd. OBS. Det gäller inte enbart mac-datorer utan gäller vilken dator som helst, fungerar tillomed på cdspelare i bil. Hårddisken i MacBook är gjord för att kunna bytas ut enkelt, dock tror jag inte din hårddisk är problemet då den läser från din cdskiva. Sluta göra illegala bränningar ;).

Endel som skriver här borde se över vad de skriver, endel verkar tro de har rätt medans de egentligen inte tillför annat än strunt i diskussionen. Lycka till Spooky.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 14:51

Öh, mig veterligen så får du gärna byta hårddisk i den/alt ta ut å stoppa i den. Vadå garantin ryker, vem kom på det? Gör den det om du stoppar i ram oxo, för det är i samma "fack" du byter dessa? Hur som helst, SKULLE det vara så dumt, är det inget Apple kan märka endå, för det finns ingen plombering på varken disk eller ram.

Jag kommer inte försöka med gem eller liknande. Det är Apple som ska fixa detta, jag tror ändå inte att det enbart är optiska enheten. Den startar ju inte alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 21:01
Ursprungligen av smozle:

Jag kommer inte försöka med gem eller liknande. Det är Apple som ska fixa detta, jag tror ändå inte att det enbart är optiska enheten. Den startar ju inte alls.

Du sa att datorn iaf får en grå skärm, så startar gör den nog. Varför inte testa med ett gem, det är så man gör för att tvångs-mata ut en enhet, helt enkelt.

Sedan att du inte får upp open firmware på en Intel mac är ju inte så konstigt, men något EFI-meck kanske, vem vet. Jag har aldrig testat på en sådan dator, men jag kan med konstiga skivor göra så att min iBook inte startar normalt, och utan att jag kan mata ut skivan normalt. Det blir så helt enkelt. Då tar man till ett gem. Ring Apple, men troligtvis kommer dom säga samma sak.

Att jag ska använda ett gem? Låter high-tech! Tillåt mig storskratta!

Men allvarligt, hur gör man? Stoppar in gemet i höger och vänster? Ska skivan bara mekaniskt åka ut?

Update: det gör den inte. Det händer inget. Däremot känner man skivan i mitten av, sugen att bara dra ut den om man hade pyttesmå fingrar.

Update 2: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=493953&tstart=0
Exakt samma problem som jag har. Tack gode gud jag är inte ensam!

Senast redigerat 2006-05-28 21:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 21:15
Ursprungligen av smozle:

Att jag ska använda ett gem? Låter high-tech! Tillåt mig storskratta!

Men allvarligt, hur gör man? Stoppar in gemet i höger och vänster? Ska skivan bara mekaniskt åka ut?

Update: det gör den inte. Det händer inget. Däremot känner man skivan i mitten av, sugen att bara dra ut den om man hade pyttesmå fingrar.

Min Mac har en släde, som man trycker på med ett gem och så ploppar den ut. Jag har ingen aning hur det är på en slotloaded, men fanns det inte en länk lite högre upp? Lycka till! Hmm lät lite satiriskt, men ärligt. Om du kommer på hur man gör får du gärna posta det så jag vet

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-05 11:47
Ursprungligen av smozle:

Att jag ska använda ett gem? Låter high-tech! Tillåt mig storskratta!

Men allvarligt, hur gör man? Stoppar in gemet i höger och vänster? Ska skivan bara mekaniskt åka ut?

Update: det gör den inte. Det händer inget. Däremot känner man skivan i mitten av, sugen att bara dra ut den om man hade pyttesmå fingrar.

Update 2: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=493953&tstart=0
Exakt samma problem som jag har. Tack gode gud jag är inte ensam!

Hur går det för dig?

Det verkar som en drös har råkat ut för samma sak. Vissa har löst det genom att med något mjukt men ändå styvt hålla fast skivan vid uppstart av datorn. Då försöker superdriven läsa skivan 3 gånger sen spottar den ut den. Man måste visst se till att skivan inte snurrar.

Anledningen till att inga tangentbordstrick fungera ska visst vara att tangentbordet inte hinner bli aktivt innan datorn låster sig. Dessutom blockerar SuperDriven IDE kanalen och därför börjar aldrig HDn läsa heller... det här låter som en barnsjukdom utan dess like tycker jag...

Hur som helst även om man lyckas tvinga ut skivan på ovan nämnda sett så ska man nog kräva att få en ny maskin... men då har man i alla fall en "fungerande" burk tills den nya anländer.

Läs mer här http://silvermac.com/blog/2006/dvd-stuck-in-macbook-pro/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 12:32

Förstår dock inte varför du är så rädd för att använda ett gem. Står ju i varenda manual att man ska göra det vid såna tillfällen du råkat ut för.

EDIT: Ah, såg nu att det inte verkar funka med gem macbook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 13:04

hoppas det inte vae någon obskyr porr på skivan du brände bara:)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-29 10:41

Prova att starta datorn genom att tvinga den att starta från hårddisken. Håll ner d när du startar bara. Fungerar det kanske?

1
Bevaka tråden