Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen kontakt med Panasonic NV-GS 180 i iMovie

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt en DV-kamera Panasonic NV-GS 180 och kan inte få den att kommunicera med Imovie HD. Har försökt stänga av/sätta på, dra ut/sätta in Firewirekabeln och allt annat som rekommenderas i Imovie Help. Nu börjar jag bli svett, fungerar inte den här kameran med macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 17:30

Har du riktigt otur så funkar den INTE med iMovie eller macen över huvud taget. Det är ovanligt, men jag har stött på kameror som ex. funkar i iMovie men inte Final Cut Pro och vice-versa.

Det finns en lista på nätet med modeller apple testat och "certifierat", kan inte hitta den nu bara.

Nej, den listan verkar ha blivit ersatt av en länksida till de olika tillverkarna.

Menar du att det kan hänga på iMovie? Finns det något freeware-redigeringsprogram som man kan testa med?

Är det inte konstigt att en produkt med firewire i samma hastighet (400 MB/sec) inte kan anslutas till macen?

Finns det fler här som har denna kamera?

Oron växer ...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-05-26 21:32
Ursprungligen av olaf johansson:

Menar du att det kan hänga på iMovie? Finns det något freeware-redigeringsprogram som man kan testa med?

Det finns ju Avid Free DV vet inte hur mycket bättre den är än iMovie på detta.

Ursprungligen av Kentor:

Det finns ju Avid Free DV vet inte hur mycket bättre den är än iMovie på detta.

Tyvärr kan jag inte köra Avid - programmet kräver 1GB minne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 01:10

Jeeeeeeeeze... Det var fasiken rekord! 1.5 GB RAM rekommendera!?

AVID är duktig på mjukvarulösningar

Nu har jag provat vartenda tips på Internet om DV-kameror som inte känns igen av iMovie. Inget hjälper. Inget händer. Ingen FireWire-enhet dyker upp i System Profiler när kameran är ansluten. När jag istället ansluter min LaCiebrännare via en gammal 6/6 kabel, fungerar den och syns i System Profiler. Så det är inget fel på FireWirekontakten på PowerBooken. Kan FW-kabeln jag köpte hos radiohandlaren vara kass? Hur kollar man det?

Hmm, mitt Imovie HD upptäcker alltid den GS180 jag använder till mina elever. testa med ny, kort kabel..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 14:24

Har du något annat än DV-kameran inkopplat? DV-enheter kan strula med varandra.

Lizardman: skönt höra att andra använder NV-GS 180. Då ska den alltså fungera med mac. I morgon går jag till affären där jag köpte firewirekabeln och tar jag med mig dator och kamera och provar en annan kabel. Om inte det ger resultat lutar det åt att någonting är fel i kameran.

Erik.dv: Nej, jag har inga andra anslutningar till datorn.

Tråkigt det här ... jag är sugen på att klippa film!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 10:25

Hej!

Detta kanske låter lite konstigt. Testa med att starta garageband öppna en låt, stäng av det. Sedan starta iMovie. Då skall den hitta kameran. Funkade iallfall för mig. Detta är en bugg. Man kan läsa mer om det på Apple Supports hemsida b.l.a här: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1259419&#1259419

/Infra

Tack Infra, inte heller detta konstiga tips funkar. Snart är jag beredd att gå tre varv runt macen i fullmåne och spotta åt väster ...

Äntligen fungerar det. Boven var FW-kabeln. Jag gick in till Mac Support i Malmö och där testade vi kameran med både den gamla kabeln och en ny. Till min stora lättnad fick iMovie kontakt med kameran när vi pluggade in en ny kabel. Kabelfel är inte det jag ansett vara troligaste orsaken till problemet men det är onekligen ett av de enklaste att åtgärda. Lättnad alltså. Tack alla för era tips!

Ursprungligen av olaf johansson:

Tack Infra, inte heller detta konstiga tips funkar. Snart är jag beredd att gå tre varv runt macen i fullmåne och spotta åt väster ...

som tidigare PC användare. regndansen är att rekommendera

  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 22:58

ställ kameran i "uppspelningsläge" inte i "PC" läge då borde det funka!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-06-21 15:53

Har en NV-GS250 och det är inga problem ihop med min iMac G5.

jag ha samma problem.."no connection" med min NV-GS400. Kabeln fungerar, jag har gjort alla trick som jag hittat. (stäng av/reset alla firewire, byt ut QuickTime & tagit bort gamla installationer i Reciepts, olika ordning på start upp & startat upp Garageband & spelat på programets keyboard) Inget fungerar!
Min gamla Sony fungera, så kabeln är det inget fel på (har dessutom provat 2 olika). Plus det fungerade en gången efter inköpet när jag testade (i Maj)som jag gjorde en test, men inte nu. Varken på min 2 x 2, 3 G5:a eller min 1,3 G4 PB Alu. System= OSx 10.4.7. QT Pro är den senaste 7.1.2 på båda maskinerna. Och Sony DCR-PC1 fungerar på båda. Är det nya QT som är problemet?

Någon som har en lösning?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 17:31

Shit vad nervös jag blev där! Har en nyinköpt NS-180 själv och en macbook på väg
Nå väl, skönt det var kabeln bara

Har en panasonic NV-GS 120 den funkar inte med Imovie HD på min MacPro. Den funkar med iMovie på min gamla G4. Om det är sladden, så är det konstigt att den sladdar av på nya Pro men inte på min gamla reservmaskin (finns ju en del program som inte går att köra i Rosetta, eller som strular fett i Rosetta). Apples egna "förklaring" i hjälpen, att det kan vara datumfunktionen (sic!) är ju inte precis hjälpsam. Eftersom jag inte ändrat datum på kameran mellan apparaterna så kan det rimligen inte vara det heller. Riktigt dåligt tycker jag det är i alla fall.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Har en panasonic NV-GS 120 den funkar inte med Imovie HD på min MacPro. Den funkar med iMovie på min gamla G4. Om det är sladden, så är det konstigt att den sladdar av på nya Pro men inte på min gamla reservmaskin (finns ju en del program som inte går att köra i Rosetta, eller som strular fett i Rosetta). Apples egna "förklaring" i hjälpen, att det kan vara datumfunktionen (sic!) är ju inte precis hjälpsam. Eftersom jag inte ändrat datum på kameran mellan apparaterna så kan det rimligen inte vara det heller. Riktigt dåligt tycker jag det är i alla fall.

Vad Apple kanske menar är att datum/tid måste vara inställt på kameran. Har varit med om kameror vars klockbatteri dött, som tappat kontakten med iMovie. Gäller även nya kameror som inte har datum/tid inställt. Har inget med tidssynk mellan dator/kamera att göra tror jag, utan det verkar som om iMovie kräver en inställd kamera.

1
Bevaka tråden