Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer på Macen till Pc'n - Hur sjutton??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-28 13:07

Jag har försökt med det här nu så många gånger så jag får snart....spatt!

Jag vill att tjejens PC ska kunna hitta nån mapp (förslagsvis mappen "utdelat") där hon snabbt kan ta hem saker som jag har lagt på min iBook med Tiger på. Vi har Airport och hon kör med en D-link adapter (kanske mindre intressant):

Hur sjutton ska jag göra för att hon snabbt och lätt ska kunna hämta saker från min delade mapp?
Ska man köra personlig fildelning, windows fildeldning, ftp - eller vad ska man köra? Om jag väljer någon av dessa (men ta gärna exempel på alla tre) - var ska jag lägga mina filer, är det alltid i "delat" mappen? Inte när man kör ftp va? =/

Jag får i vilket fall inte henne PC att hitta något någongång någonstans! Börjar bli asförbannad.
Kan min dator stå som "dold" förresten?

Åh..det här känns så icke-macigt! =(

Frust!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-28 13:20

Behöver ett svar innan Björnström och grabbarna stänger ner sidan (pga uppdateringen). Har någon ett rappt och konkret svar så vore jag överlycklig!

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-28 13:38

Lägg filerna i mappen "Delad" och slå på fildelning och Windowsdelning.
Anslut med PC:n som gäst. Annars så måste du logga in med ett användarnamn och lösenord på Macen. Kräver att tjejen har ett konto på Macen. Gå in i nätverksinställningarna via kontrollpanelen och välj Anslut nätverksenhet.

Du kan även använda sharepoints på Macen ifall du vill dela ut någon annan mapp på Macen.
www.hornware.com/sharepoints

Alternativt dela ut en mapp på PC:n och anslut Macen med "Gå till server" i Gå-menyn i Finder. Macen kan läsa och skriva FAT-enheter, men bara läsa NTFS-enheter.

  • Medlem
  • 2006-05-28 13:50

Ok..jag måste ha ett gästkonto på Macen för att kunna göra detta, eller? Eller vad menar du? (känner mig helt jäkla blåst på detta..haha)

En annan fråga: kan jag under inställningarna på macens brandvägg ha kvar "dolt läge" ?

hon kör zonealarm på sin pc burk. spelar ingen roll eller..inget som behövs göras där?
jag hittar inte ens min dator på arbetsgruppen på hennes maskin.

Hur ansluter man sen då..måste man skriva in nåt IP eller så?

/fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-28 14:00

Näää...vet inte...

Alltså kommer till steget då jag ska "Asnluta nätverksenhet" på Pc'n

Vad gör jag där? Klurar på vad jag ska skriva in där, eller om jag ska bläddra efter något? Då finner den en "workgroup" men jag kan inte ansluta eller så, då den bara står och "spinner".

Vad är det som ska stå där...är det den korta 10.0...eller långa IP.numret?

Okej..vad jag ser i anslut nätverksansluting är bara:

Microsoft-windows-network
Mshome
Maria ... (hennes dator)
Workgroup... (händer inget när jag klickar här)

Borde inget annat dyka upp??
Sade jag att hon kör zonealarm?

Hmm..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-28 14:04

Har "internetdelning" något med detta att göra? =/

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-28 14:17

Det var brandväggen!!! Men..

Men!

Som sagt..det var ZoneAlarm på tjejens dator. När jag stängt av denna så funkade det. Vill dock gärna ha den på, frågan är vad jag (och hur jag) ska öppna på denna för att få det att funka?

En annan grej dock - hon kom inte bara åt min "delad" mapp, utan allting i min hemmapp, mindre käckt. Hur blir det så?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-28 14:29

Provade enbart Personlig Fildelning, funkade "lika bra", dvs att HELA min mapp kom åts, inte bara min "delat" mapp =/

Förresten, behövs ZoneAlarm och kan man konfigga det på nåt vis?

/Fredde

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-28 15:54
Ursprungligen av Nifo:

Förresten, behövs ZoneAlarm och kan man konfigga det på nåt vis?

/Fredde

Nej, det behövs inte om det finns XP ServicePack 2 på datorn. I SP2 ingår en rätt behändig brandvägg som är mycket smidigare än ZoneAlarm.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-28 16:06

Du kan göra undantag för fildelning i LAN i inställningarna för windows brandvägg.

Jag rekommenderar också Windows brandvägg jämfört med andra brandväggar.
Min erfarenhet av exempelvis Panda är att den stänger igen fullständigt även om man öppnar upp vissa portar.

Att du kommer ät hela hemkatalogen från PC:n är väl ett säkerhetshål/bug som Apple borde rätta till. Har du uppdaterat Mac OS X till senaste version med alla säkerhetsuppdateringarna?.

  • Medlem
  • 2006-05-28 21:13

japp - alla uppdateringar installerade. Men det där borde ju fler än jag reagera över, men har inte hittat något på forumen.

Vad det gäller Windows brandvägg - räcker den verkligen? Har hört så mycket om "det där". Vad stänger min Airport express ute för trafik?

Kan man inte ändra detta i ZoneAlarm?

Tack för svaren!!!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-28 23:05

Gjorde som såhär, från en annan tråd jag hittade här på 99mac:

Inga problem. Nu är det här i och för sig ett Mac-forum, men så här gör man med ZoneAlarm:

• Stäng av den inbyggda brandväggen i XP.
• Installera den nyaste versionen av ZoneAlarm.
• Öppna ZoneAlarm.
• Klicka på Firewall längst t v och markera fliken Main.
• Sätt Internet Zone Security på High och Trusted Zone Security på Med.
• Markera fliken Zones.
• Klicka på Add och välj IP Address.
• Skriv in Macens IP-address i fältet IP Address och klicka på OK.

Klart. Testa igen.

---------------

Sen valde jag att köra med Windows fildelning istället för personlig fildelning.
Nu får jag upp min dator på hennes när jag loggar in som mig själv med mitt admin-namn och mitt lösen.

Hon får dock upp allt på min hemmapp verkar det som, inte bara det som är utdelat. Dessutom kan man från hennes dator *ta bort* saker på min.

Jag vill BARA att det ska dyka upp vad jag delat ut i min "delad" mapp och dessutom ska det inte finnas rättigheter att ta bort eller ändra saker. Bara hämta från den här mappen + ev lägga i saker i denna mapp.

Hur sjutton går man in som gäst från PC'n???

/Fredrik

1
Bevaka tråden