Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple "Pro-program" på Macbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ifall Aperture och Final Cut HD funkar på en Macbook (inte Macbook Pro), eller har Apple byggt in någon spärr?

Hur är det med Motion, Shake och eventuella övriga Pro-program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 17:44

Hänvisar till följande tråd:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=699965

Final Cut Studio 5.1 rullar enligt uppgift fint, likt så Aperture, men att köra dem på en MacBook är inte officiellt stött av Apple. Fullständig galenskap tycker jag, men så verkar det vara.

Motion är det program du troligen kan få mest problem med. Shake finns ännu inte som Universal Binary, men version 4.1 som skall vara detta skulle släppas i Maj (snart slut på dagar här...).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 17:44

Dom fungerar, men alla är inte offcielt supporterade. Dock har Apples chefer gjort lite uttalanden på olika forum, t.ex. DP-review, där dom förklarar att man inte hindrar folk från att köra programmen, och den upplösningsfrågan som stör MacBook användare i Aperture skall också försvinna enligt deras senior product manager. Eftersom processorn är såpass snabb, så är det bara core-image prestandan som kommer att sega ner det hela en liten aning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 17:46

För att summera problemet: det är MacBookens grafikkort. Programmen Motion och Aperture förlitar sig på maskiernas GPU för att utföra grafikberäkningar. Program som Shake och Final Cut gör inte det (idag). Uppgifter tyder på att saker verkar rulla fint, men risken finns att man kan stöta på problem.

Ovan har fått tänka till en extra gång på MacBooken som min laptop...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 17:55

Men vad man konkret sagt är att MacMini:n och MacBooken:s GPU:er inte hanterar "32-bit float" beräkningar på kortet. Detta är något man kan använda i Motion och som Aperture ev. använder internt för effekter. Möjligen faller denna beräkning tillbaka på CPU:n men Apple har sagt i vissa forum att det KAN leda till oväntade problem.

Håller man sig till 8-bit DV i Motion borde man vara lugn där. Aperture vet jag inte hur den jobbar internt, men RAW-processering vill generellt har så högt bitdjup som möjligt vid processering, kan jag tänka mig.

Skönt. Då får vi bara hoppas på att de inte bygger sina program så att det krävs GPU-accellerering i framtiden för att ens få igång programmen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 18:22

http://www.barefeats.com/mbcd3.html

Ser man en föraning om hur illa GPU:n i MacBooken presterar. Core-image testet var ingen höjdpunkt där man bli slagen av en PowerBook G4 med hästlängder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 18:33

På Aperture fronten är det inga problem, man kan kort sagt säga att det är SIMD (single instruction multiple date) instruktioner som vissa GPUer gör väldigt bra, som ett GMA950 inte gör lika snabbt. Sedan finns det även dem som ett GMA950 inte klarar alls, men det har inte med Core Image att göra, utan är i så fall en Motion-specifik sak. Med andra ord, Aperture kommer att fungera fint tills du gör justeringar på bilderna, för detta går genom Core Image, och även om ett GMA950 är segt, så är det ändå snabbare än att överföra datan fram och tillbaka mellan grafikkortet och processorn.

1
Bevaka tråden