Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny "eMac" i höst?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-27 09:57

Tror att det blir som en iMac med 15" TFT, GMA 950 grafik, 60GB HD, 512MB RAM och en Core Solo, för 899 dollar.

Ingen bluetooth, isight eller airport som standard heller. Combodrive som standard.

Men

Ljud in/ut
Firewire

Då kan den fortfarande användas som "studiodator" (Ljud/DV-video).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 15:11

Vi får se var denna platsar in mellan MacMini, MacBook och iMac...

Ursprungligen av Erik.dv:

Vi får se var denna platsar in mellan MacMini, MacBook och iMac...

Tja, som jag ser det så borde den bli en Mini med skärm.

iMini!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 16:39

Men det är ju Macbooken!

Problemet är bara Mac Mini + 17" TFT kostar c:a 10500 kr. Då får du inte ens mus o keyboard.
För 300 kr mer får du en MacBook (visserligen utan superdrive, men ändå).

Det blir helt klart en smärre miss-fitt. Jag skulle kunna se en minimal mini med typ 15 Widescreen med liknande dagens spec:ar. Då måste dock dagens Mini och Macbook uppgraderas.

CRT-skräm lär aldrig komma.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-27 18:43

jag tycker dom bör återanvända iMac G4'as design isåfall, den är så nderbart fin

Bra beskrivning om "ryktet": http://www.tuaw.com/2006/05/27/latest-gossip-emac-wants-a-nip-tuck/

Desperat försök av AppleInsider att få lite intäkter tror jag, och uppenbarligen även TUAW. Att Apple säljer mycket till skolorna i USA gör att en eventuell ny eMac är lika uppenbart på gång som att det skulle komma en Macbook efter att de släppt Macbook Pro.

Billigast måste det väl bli om de kör vanliga 17"? Gärna gamla G4 imac-designen

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-31 00:24

Vore ett steg åt fel riktning tycker jag.. Tror aldrig det komemr en ny emac.

CRT tål tuffa miljöer bättre än TFT. Det är lättare att hålla glas helt och rent. Ska snart introducera datorer för min egen son, och TFT-skärm är uteslutet. Han är strax över två år, en eMac blir perfekt åt honom inom nåt år eller så.

Jag tycker att en utbildnings dator behövs. När jag sist köpte dator så köpte jag en eMac, den är ju inte lika påkostad som dom andra modellerna men som student så styr pengarna. Då är det bra att man kan få tag på en mac i enkelt billit utförande.

Det går väll att ha glas framför en TFT skärm också om man vill ha det hållbart och lättstädat.

Kanske får 17" iMac utgå, den känns ju relativt onödig idag, även om den säkert säljer en hel del.

Fördelen med TFT/LCD-skärmar är ju att de inte blir suddiga.
Nu när jag kollar på min mammas eMac och jämför skärmen mot min 17" LCD, kan jag knappast säga att jag tänker skaffa CRT igen.

Jag har en CRT 19" hemma på andra stället där jag bor, den funkar fint, men man märker att de åldras med tiden.

LCD är ju också bättre, eftersom det skulle ta mindre plats i eMacen, samt sänka temperaturerna rejält. Samt behagligare för ögonen.

Som Chaosstar sa, bara att skaffa ett glas framför LCD:n.

Om man pratar om bildkvalitet så är platta skärmar enbart bättre på geometri/konvergens och skärpa, allt annat klarar CRT bättre. Men platt är strömsnålt, platsbesparande och lugnare för ögonen.

TFT skyddat av glas låter som en utmärkt idé. Finns det sådana skärmar?

Ursprungligen av eternit:

TFT skyddat av glas låter som en utmärkt idé. Finns det sådana skärmar?

Är det inte så "glossy" skärmar funkar?

Ursprungligen av irrelogical:

Är det inte så "glossy" skärmar funkar?

nja inte glass ... är väll olka på olika modeller ... men dom mpdeller med glossy jag set är glossy ytan lika mjuk som mjukplast ...

Man ska ju självklart ha ytbehandlat glas så att det inte reflekterar så hemskt mycket.
I skolmiljö finns ju en massa lysrör, inte kul att ha dem över hela skärmen.

1
Bevaka tråden