Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk via elledningen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av "Topcom Powerlan 200 Ethernet Kit" som säljs t.ex hos www.netonnet.se - ska funka för OSX men vill höra det från andra också:

[center]

[/center]

Lite specar - kostar 1.290 kronor för 2 sådana:

Omvandla dina el-ledningar till ett nätverk!

• Upp till 85Mbps med räckvidd på upp till 200m
• Du behöver inga andra kablar
• Kopplas in i ett eluttag och kan användas direkt
• Maximal säkerhet, 56-bitars DES-kryptering

TopCom Powerlan 200 Ethernet Kit inkluderar två Ethernetadapters så att du kan skapa ett nätverk genom dina elledningar. En riktigt enkel Plug & Play-lösning!

Detta är den perfekta lösningen för de tillfällen när du inte kan täcka ordentligt med trådlösa nätverk pga avstånd eller då det är problem med att dra långa kablar. Koppla ditt befintliga modem till eluttagen så kan du dela en Internetuppkoppling mellan flera datorer på ett enkelt sätt.

Egenskaper

• Topcom Powerlan 200 ethernet kit – 2x Powerlan Ethernet adapters, för Internetacces & nätverk och spel
• Överföringshastighet upp till 85Mbps med upp till 200m räckvidd
• Kräver inga övriga kablar, använd det existerande elnätet för att skapa ett datornätverk
• Kopplas in i ett eluttag och kan användas direkt. Mycket enkel installation!
• Maximerad säkerhet med 56-bitars DES-kryptering
• Om du vill använda fler än två PC behöver du bara köpa till flera adapters, en för varje PC
• Liten och kompakt design
• Ansluter via existerande elnät och du behöver inte bekymra dig över tjocka väggar eller antal våningar
• Stödjer ett stort antal operativsystem: Windows® 98, Windows® Me, Windows® 2000, Windows® XP, Linux®, MAC™ OS X
• Inkluderar 2x Ehternetadapters med 3m Ethernet kabel vardera

Men är det inte bara en vanlig RJ45-kontakt som man ansluter till datorn? I så fall borde det ju inte spela någon roll vad man kör för operativsystem.

Drivrutiner används för kryptering och för att hitta andra Power-Lan-enheter på nätverket. Tror det går att köra utan drivisar, men då utan kryptering.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Drivrutiner används för kryptering och för att hitta andra Power-Lan-enheter på nätverket. Tror det går att köra utan drivisar, men då utan kryptering.

/M

I och med att det står "Kopplas in i ett eluttag och kan användas direkt". Om det går så vore det riktigt fint. Då skulle jag äntligen kunna köra igång min PowerBook 2400c som server på heltid.

Jag har en gång installerat ett sådant närverk inte med dessa produkter dock men även där stod det att hastigheten skulle bli upp till 85Mbps.
Hastigheten varierade kraftigt normalhastigheten var låg 4-5 Mbps.
Vet inte vad just det berode på men det är en snygg idé men har funkat sådår med det jag har testat.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-25 00:34
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har en gång installerat ett sådant närverk inte med dessa produkter dock men även där stod det att hastigheten skulle bli upp till 85Mbps.
Hastigheten varierade kraftigt normalhastigheten var låg 4-5 Mbps.
Vet inte vad just det berode på men det är en snygg idé men har funkat sådår med det jag har testat.

För att utnyttja dessa till max brukar man behöva tweaka TCP Window Size rejält på sitt system...

Testade med 2st 85Mbps'are och utan tweak kom jag upp i kanske 6-7, men med rejält tweakade inställningar så kom jag i närmare 50Mbps.

Det jag är ute efter är att sonen som bor på nedervåningen i huset inte längre ska behöva ha en för oss alla irriterande ful 20 meter lång ethernetkabel dragen ned för trappen. Skulle vara nöjd om hastigheten för honom ut på nätet ( BorNet ) blev de max 8 MBit/s som jag har för abonemanget - så hur gör man för att "tweaka" detta? Han kör sin PC via min iMacs "internetdelning". Behöver hans WinXP också tweakas på något sätt och hur gör man då detta?

Finns det fler tillverkare av ungefär samma produkt men som kan hålla vad dom lovar?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-25 16:58
Ursprungligen av Olle@mac:

Det jag är ute efter är att sonen som bor på nedervåningen i huset inte längre ska behöva ha en för oss alla irriterande ful 20 meter lång ethernetkabel dragen ned för trappen. Skulle vara nöjd om hastigheten för honom ut på nätet ( BorNet ) blev de max 8 MBit/s som jag har för abonemanget - så hur gör man för att "tweaka" detta? Han kör sin PC via min iMacs "internetdelning". Behöver hans WinXP också tweakas på något sätt och hur gör man då detta?

Finns det fler tillverkare av ungefär samma produkt men som kan hålla vad dom lovar?

Problemet är inte att tillverkarna inte håller vad de lovar, utan att det blir fördröjningar och liknande på signalen som dagens OS inte är optimerade för (MTU och TCP Recv. Window size)...
Alla de där "HomePlug" enheterna är baserad på samma kretsar, i dagsläget finns det 14, 85 och 200Mbps... alla kräver mer eller mindre förändringar i tcp-stacken för att de ska fungera optimalt.

Han kan testa att ladda ner TCP Optimizer och ställa TCP Window size till någonstans mellan 64 och 90KB

Senast redigerat 2006-05-26 21:22
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-27 08:42

Kanske du ska överväga alternativet att köpa en lång borr och sen dra nätverkskabeln på ett bättre sätt för då har du full hastighet utan massa problem.

Eller köra trådlöst.

  • Medlem
  • 2006-05-27 15:43

Problemet med el-ledningar är att de är byggda för att leda långa vågor som ström är. Datakommunikation är kortvågig och får ofta problem med störningar när man kör dom i elnät. Det kan fungera bra men det kan lika gärna inte fungera speciellt bra.

Köp på öppet köp och testa.

Ursprungligen av MP:

Köp på öppet köp och testa.

Precis! Netonnet har varit schyssta när det gäller sånt innan, ta det försiktigt med förpackningen bara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-28 12:08

Lite nyfiken bara. Måste man inte se till att man ligger på samma fas eller funkar det ändå?

1
Bevaka tråden