Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde Apple släppa en lowend-MacBook?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blev lite besviken att Apple anser att den bärbara linjen nu är komplett. Jag hade gärna sett en lowend-MacBook i sortimentet. Typ Core Solo som på den billigare Minin och kanske något färre expansionsmöjligheter (kanske även någon spärr för dual screen som på iBooken).

En bärbar Mac med de specifikationerna för typ 7 - 8 000:- (jaja.. men drömma måste man ju få göra) skulle kunna ge Apple ännu större marknadsandel då man med det priset på allvar skulle kunna konkurera med de billigare alternativen från exempelvis Dell. Men det är klart, med en bärbar i den prisklassen skulle väl Mac Mini-försäljningen minska drastiskt.

Min sambo till exempel är i desperat behov av en ny bärbar, men hon tycker att 11 000:- för den nya Macbooken är för mycket pengar. Hon vill helst ha en Mac, men vad finns det då för alternativ? Begagnatvärdet på iBooks är ju skyhögt och köper man begagnat till en vettig penning kan man ju vinka adjö till garanti och Apple Care.

För människor som inte vill ha det snabbaste och mest skall surfa och ordbehandla skulle en Core Solo-Macbook duga utmärkt. Som det är nu är dessa förpassade till Dell om de inte vill punga ut med (vad i alla fall min sambo tycker är) en fet hög med pengar.

Åsikter? (Jag är fullt medveten om att ovanstående scenario knappast kommer att realiseras, och ni får förlåta mig om detta redan har diskuterats i någon avkrok här i forumet)

Man skulle även kunna plocka bort firewireporten.

Njae, jag hoppas på en "vrängbar" macbook med touchscreen, ingen optisk enhet, flash istället för vanlig hdd, ingen isight (eller vänta lite nu, hade inte det varit lysande på just en sån här maskin?), osv...

I den bästa av världar borde man kunna få båda sorter - en MacBook "lowend" och en iTablet

De skulle ju ha i stort sett helt olika målgrupper.

Begränsningar i stil med enbart spegling känns inte lockande. Man lanserar liksom inte en bärbar dator år 2006 med stöd för anslutning av extern skärm men enbart med spegling. Man skulle bli utskrattad då man skulle vara de enda som gjorde det. Det skulle vara försvarbart om priset låg kring ett par tusen kronor, absolut inte mer än fyra tusen.

Jag drog till med speglingsbegränsningen i brist på annat. Avsaknad av firewire kanske är vettigare. Att enbart köra Core Solo istället för Core Duo kan ju inte försvara en särskilt stor prisskillnad. Kanske är bättre att ta bort möjligheten till extern skärm helt istället för att begränsa användingsområdet?

Ursprungligen av staed:

Jag drog till med speglingsbegränsningen i brist på annat.

Inte långsökt alls med tanke på att Apple klippt ner just där tidigare, till och med i high end ett tag (från 3400 till Wall Street, dystra tider), men speciellt på alla iBook. Så de har gjort galenskaper förut. Är den tiden över så är det bra.

En single-Core för low end vore ganska rimligt, känns det som. Kan Minin förbilligas så så kan väl MacBook?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-26 00:42

Antagligen ansåg de inte att de skulle kunna få ned priset tillräckligt... Svårare än så är det väl inte.

Ursprungligen av silfo:

Antagligen ansåg de inte att de skulle kunna få ned priset tillräckligt... Svårare än så är det väl inte.

Förmodligen är det så, men som sagt - man måste ju få drömma lite.

Ursprungligen av silfo:

Antagligen ansåg de inte att de skulle kunna få ned priset tillräckligt... Svårare än så är det väl inte.

Jag skulle snarare säga att dom kommer sälja varenda MacBook som tillverkas närmaste halvåret utan att blinka. Varför sänka priset då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-26 01:30

Tycker förresten begagnade iBooks borde rasa i pris. Känner flera som vill göra sig av med sina nu när MacBooks kommit.

Ursprungligen av silfo:

Tycker förresten begagnade iBooks borde rasa i pris. Känner flera som vill göra sig av med sina nu när MacBooks kommit.

Man kan ju alltid hoppas. De måste ju ha blivit mer svårsålda iom Intel-lineup:en.

Ursprungligen av staed:

Man kan ju alltid hoppas. De måste ju ha blivit mer svårsålda iom Intel-lineup:en.

He he! Jag lade beslag på en 4 månader gammal iBook i toppskick, för halva priset. Den passar perfekt för mina ändamål, och jag upplever den betydligt mer alert och lättanvänd än vad jag trodde. MYCKET NÖJD! (Mina ändamål involverar dock ingen tung grafikhantering...)

  • Medlem
  • 2006-05-26 05:29

Jag tycker ocksa en MacBook "Light" hade varit perfekt! En 10-12 tums skarm, combo, 2 usb, mini vga, intel solo, 40 GB hd, 512 mb ram-utan webkamara och firewire. 7499 kr, drommer jag:D?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 11:01

Apple Matters - Is There Room for a Really Cheap Mac?

Men jag tror inte på artikelförfattarens slutsatser att folk skulle välja att uppgradera vid köp. De skulle köpa den biligt och sen svära över att den inte kan bränna CD och har för lite HD och bara en minnesplats. Tror jag.

Macar inte är dyra i en rättvis jämförelse. Men eftersom det inte finns några billiga Macar så verkar de dyra.

är inte en Mac Mini Core Solo rätt billig ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 12:10

Jag tycker att detta borde vara den mest "lowend" maccen på marknaden - det som skulle utveckla Apple eller kanke mig - är en iTablet

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag tycker att detta borde vara den mest "lowend" maccen på marknaden - det som skulle utveckla Apple eller kanke mig - är en iTablet

Precis, den behöver inte innehålla särskilt mycket. Det man skulle kunna minska ner mest på är (tror jag i alla fall) hårddiskutrymmet. Släng in 6-8 gig med flashminne och en ipoddocka. Optiska enheten och firewire kan man också ditcha. Ersätt laddningskontakten med något i stil med iPodens dock-kontakt som innehåller USB, ljud & vga förutom strömmen. (runt 10-15 ledare, det borde dom väl klara?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 13:49
Ursprungligen av irrelogical:

Precis, den behöver inte innehålla särskilt mycket. Det man skulle kunna minska ner mest på är (tror jag i alla fall) hårddiskutrymmet. Släng in 6-8 gig med flashminne och en ipoddocka. Optiska enheten och firewire kan man också ditcha. Ersätt laddningskontakten med något i stil med iPodens dock-kontakt som innehåller USB, ljud & vga förutom strömmen. (runt 10-15 ledare, det borde dom väl klara?)

Dator exklusive disk... najs idé. Men då en burk med simpel 12" skärm, tangentbord, batteri, 512 Mb minne och en eller två USB-portar som enda expansion. Ingen disk alls, utan istället en intern iPod-docka.

Det vore nåt för alla som "bara" har en iPod. Stoppa in din iPod i sloten och helt plötsligt har du en bärbar dator, klart tillräcklig för de enklare behoven. En PodBook, någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 12:30

mysigt säger jag - bara man kan skissa lite - maila lite och ha lite projektledningssystem adressboken och lite annat

Det är givetvis omöjligt att säga exakt hur mycket en "Macbook Light" skulle kosta, men låt oss räkna bakåt liksom antaga att Apple vill ha samma vinstmarginal för Macbook som MB Light.

Macbook kostar 10795:- med 1.83-processor.
Core Solo 1.66 skulle spara cirka 850 kr. ($85 på Intels listpris för 1Ku-beställningar)
40GB hårddisk skulle spara cirka 150 kr.
Normal (ej slot-in) combo-enhet skulle spara cirka 200 kr.
uteslut bluetooth för att spara ytterligare ~50 kr.
6-pinnars Firewire? Några tior kanske. Chipet är billigt med strömförbrukningen måste också anpassas.
webbkamera? Någon/några hundralapp(ar).
GMA950 och gigabitethernet följer med utan kostnad.
Tveksamt om skärmen går att få billigare om man vill behålla samma form som MB. Annars är 14"-skärmar med XGA-upplösning förmodligen billigaste valet.
Billigare batteri - 100:- i besparing. Omöjligt att veta vad Apple betalar för sina batterier (använder Li-polymerteknik, inte Li-ion) men 300:- är förmodligen en (hyfsad?) gissning.

Apple kan förmodligen skava på lite fler detaljer också, liksom sin vinstmarginal. Ett pris på 8000-8500:- för en maskin med 512MB, 40GB hårddisk och Core Solo-processor är nog ingen orimlig gissning. Normala kunden skulle aldrig upptäcka någon skillnad.

Slakta bort hårddisken, optiska enheten, firewire, tangentbord & mus. Lägg till en pekskärm, gärna under 10".

Jag tror att om Apple _vill_ så kan de göra en billig MacBook/iTablet/MacTablet, och gå i vinst på det med. Frågan är just om de vill det.

Man kan ju alltid hoppas att det kommer en Macbook Light och en iTablet så småningom. Men det lär ju dröja om det blir över huvud taget.

jag antar att Mac OSX är en relativt stor del av priset på datorn, åtminstone nån tusenlapp, om man kunde tänka sig att skära på detta (mot att man får många nya kunder som kommer att fastna för mac) så skulle man nog kunna få ner priset ännu mer...

Ursprungligen av fredrik_bt:

jag antar att Mac OSX är en relativt stor del av priset på datorn, åtminstone nån tusenlapp, om man kunde tänka sig att skära på detta (mot att man får många nya kunder som kommer att fastna för mac) så skulle man nog kunna få ner priset ännu mer...

Njae, till skillnad från PC-tillverkare så behöver inte Apple köpa in något operativsystem. Det kostar ju inte mer än skivorna att skicka med OS X.

Fast självklart så måste ju även OS X gå i vinst, så lite utav marginalen på en Mac går ju dit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 17:52

Jag skulle gärna se en ultra slimmad MacBook. Det finns Wintelmaskiner kring 1KG-klassen idag. Min 12" PowerBook tror jag att jag använder DVD-läsaren ungefär 10 gånger under 2 år. Minimal storlek och vikt, maximal batteritid. 13" skärm är bra, men man får gärna slimma ner tjockleken på maskinen.

Core Solo är lite småvågat - de presterar ganska kast speciellt nu när många program emuleras. Men för att hålla nere priset så måste man kanske det.

Jag är dock glatt överraskad att Apple nu kör gigabith, wifi och bluetooth som standard på alla maskiner. Saknaden av gigabith av en akilleshäl för 12" PowerBooken för min del.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle gärna se en ultra slimmad MacBook. Det finns Wintelmaskiner kring 1KG-klassen idag. Min 12" PowerBook tror jag att jag använder DVD-läsaren ungefär 10 gånger under 2 år. Minimal storlek och vikt, maximal batteritid. 13" skärm är bra, men man får gärna slimma ner tjockleken på maskinen....

Precis, jag vill ha (och till och med behöver) något ultraslimmat! Jag funder till och med på att prova någon wintel-bärbar, kanske med någon linuxdist. Jag orkar/kan inte vänta, speciellt när man inte vet om det kommer någon från apple eller inte.

Har du någon ultraslimmad enkilos wintel maskin att rekommendera?

(Edit: stavfel)

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-05-27 19:08

hmm erik.dv..du sa ju en grej där. Den där superslimmade macen kommer kanske när de flesta program är universal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 20:05

Kanske... Core Solo Mac Minin är lite "märkligt" i mitt huvud. Den skiljer sig från alla andra Macar idag i att den bara har 1 CPU. Men för vissa tillämpningar spelar det inte så stor roll - typ en portabel, billig, skriv/mail/web dator.

Jag tycker Apple tänkt till riktigt ordentligt. Med tanke på att man kan uppgradera både minne och hårddisk själv är det bra att det är just processorn som har lite extra marginal, det är förödande när processorn blir flaskhalsen i ett system.

Att istället grafiken så småningom kommer bli flaskhalsen tror jag är helt rätt gjort. Ultimata budgetdatorn anser jag. De ska inte ändra någonting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-28 12:22

Men om du kan få ett ordentligt grafikkort för 3-800 kr mer?

Det är idiotiskt!

Bevaka tråden