Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känns en Mac mini Duo Core slö?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-14 13:40

Hallå, har en AMD64 idag på 1,8 ghz, kommer jag upplevca en mini dual core som slö? Ja det kanske är en korkad fråga men har ingen uppfattning alls om mini, sitter det en 2,5 " 5400 disk i?

Har de fixat problemet som var på gamla mini att vissa CRT-skärmar fick skum bild?

Tack på förhand

Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-14 13:45

du kommer få en religiös upplevelse jämfört med windows iaf,
jag har en g4 mini med 512 i ram... tycker den är tillräckligt snabb för det mesta. tror dual core kommer kännas kvick så länge man inte tror att det är en speldator och har hyffsat med ram.

dock är det ju personliga intryck, så testa en i affären om du är osäker

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-14 13:52

Hmm, är det bättre att satsa på en core solo samt lägga pengar på ram istället för en core duo med 512 i ram?
Ser att en core duo kostar ca 10 000 kr med 1 gb ram vilket jag tycker är lite mycket för en mac mini.

köp en macbook istället

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-05-18 07:46

Har bestämt mig för en macbook faktiskt, då det är samma hårdvara i macbooken som i minii kan jag likaväl köpa en laptop på en gång.

Ursprungligen av anjuna_beats:

köp en macbook istället

och den e lika snabb som IMacen med

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-05-19 06:17

Men det vore vettigt att betala några kronor för mer minne.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-23 16:39

Jag bytte ut min Pentium 4 3,2GHz mot en Mini Core Duo 512MB för en tid sedan och upplevde Macen som rejält slö jämfört med min "gamla" PC. Har nu slängt i 2GB minne i den och den känns som en helt ny dator. Kan med andra ord konstatera att 512MB är alldeles för lite så det är minst 1GB som gäller.

Vad gäller Adobe-programmen som måste emuleras på Macen så är PC'n fortfarande överlägsen i prestanda. Här får vi nog vänta tills CS3-versionerna kommer som UB.

Har iofs bara kört minin som applikationsserver men jag blev riktigt impad av hur snabb den är. Skippa Core Solo bara, det sunkiga grafikchippet lastar ner processorn en del, och peta in minst 1 GB minne. Men varför köpa en mini när man kan skaffa macbook i stället?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-23 16:56

Du ska ha minst 768MB RAM till OSX. Helst 1GB.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-23 19:22

Samuel K: Det korta svaret på din fråga blir att man vill ha lite mer än 13" bildskärm... Visst det finns utgång för separat bildskärm på Macbooken men då försvinner ju lite av vitsen med att ha en bärbar (och så blir det ganska mycket dyrare).

Om man inte verkligen har ett behov av en bärbar så är det väl bara onödigt att köpa en? Visst, en Macbook Pro skulle jag vilja ha men det blir för mycket pengar för mig i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 20:23

Men om man ska köpa en mini med hyfsad processor och extra minne blir det ju nästan like mycket som en MacBook kostar. Och på MacBooken får du även en skärm, webbkamera, batteri, tangentbord och trackpad.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 22:48
Ursprungligen av SeBBBe:

Men om man ska köpa en mini med hyfsad processor och extra minne blir det ju nästan like mycket som en MacBook kostar. Och på MacBooken får du även en skärm, webbkamera, batteri, tangentbord och trackpad.

Jag har länge tänkt köpa Mac för jag är intresserad av OSX och det som är närmast till hands är väl Mac Mini kanske eventuellt en MacBook. Jag har funderar mycke på hur jag ska kunna få köra nyaste OSX för minsta peng...

Jag tycker det är rätt så stor prisskillnad för 13" skärm, webkamera och batteri och tangentbord...

något snabbare 1,83 ghz MacBook 2GB , 80 gb hd 16175 kr (tillkommer DVI sladd)
1,66 ghz Mac Mini 2GB, 80 gb hd 11675 kr

För mig som redan har all kringutrustning (och redan alldeles för många datorer inkl PC laptop i tjänsten ) så är nog iallafall Minin mest vettig.

/Anders

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-26 23:41

Priserna för minnesuppgradering är ju rätt intressanta. Om man uppgraderar till 1GB så är det nästan dött lopp (1.060:- för Minin och 980:- för MacBook) men om man känner sig lite vild och vill fylla upp maskinen med 2GB så är det ju betydligt dyrare i MacBooken (3.180:- för minin och 4.900:- för MacBook), vad nu detta kan bero på?

1
Bevaka tråden