Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta använder ni den optiska enheten?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fråga enligt rubrik, hur ofta använder ni den optiska enheten på eran bärbara dator.

I princip bara när jag rippar något till hårddisken eller installerar program. Innan man kommit på hur lite man använder den så kan man inte tänka sig att leva utan den, men nu känns den mest onödig.

1. OS-installation

2. iWork-installation

That's it. Två gånger per år alltså, kanske fyra.

OS-installation, dvs _max_ 2ggr per år.

I viss fall reparerar jag skiva/skivbehörigheten med Tiger DVDn, händer dock ytterst sällan och då oftast i targetmode

Min Superdrive gick f.ö. sönder 3 dagar efter att garantin gått ut. *surt*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-26 19:12

I princip aldrig.

Skulle gärna ha en bärbar dator utan optisk enhet och ha en DVD-r+stor hårddisk i extern låda.

Funderar på att byta ut min Combodrive mot en iPoddocka för övrigt. Ska bara skaffa en iPod först.

Bara till rippa musik till och från, ibland bränna bilder till CD och köra NE (DVD).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 20:14

Rippa musik lite då och då och användning av NE. 1 gång om året gör jag kanske lite backup på en cd-skiva.

Enligt omröstningen skulle alltså minst en tredjedel av användarna inte ha något behov av en intern dvd-enhet. Undrar varför alla envisas med att bygga in en sådan eftersom de både väger mycket och framför allt tar massor med plats?

Ursprungligen av Hakro807:

Enligt omröstningen skulle alltså minst en tredjedel av användarna inte ha något behov av en intern dvd-enhet. Undrar varför alla envisas med att bygga in en sådan eftersom de både väger mycket och framför allt tar massor med plats?

Kanske för att majoriteten har behov av dem?

Ursprungligen av akerstrom:

Kanske för att majoriteten har behov av dem?

Fast hur vettigt är det att integrera någonting stort och tung i en bärbar dator om den används väldigt sällan? Visst förväntar jag mig att majoriteten av bärbara skulle ha en optisk enhet, men att en större mängd än idag (finns det 10 olika modeller från de stora tillverkarna idag utan optisk enhet?) skulle levereras utan. Alla dessa är i viktklassen 1-1.3kg.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-28 14:18

Om jag haft en MacBook nu skulle jag använt den optiska enheten till den på samma sätt som till min nuvarande dator.

- ser/lyssnar på CD/DVD-skivor eller rippar dessa.
- Bränner ner diverse videor/filmer på DVD för hemmabion etc.
- När jag tar backups. Vilket jag gör relativt ofta.
- Vid installation och användande av program och spel.
- När jag behöver dokument, bilder etc. som jag har på skivor.

Dvs. jag använder min optiska enhet var och varannan dag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-05-29 09:59

en del bärbara pc-datorer hade förut möjligheten att byta ut cd/dvd mot extra hdd. Det kan vara en möjlighet.

För apples del finns det dock utrymme för en ultraportbel dator, macbooken är ju ganska stor och tung. en 1,3 kg mac finns det säkert plats för i macbook (med/utan pro) -serien...

Ursprungligen av clabbe:

en del bärbara pc-datorer hade förut möjligheten att byta ut cd/dvd mot extra hdd. Det kan vara en möjlighet.

Den möjligheten finns ännu på Thinkpad-maskiner. Man kan stoppa in lite olika saker, numeriskt tangentbord, extra batteri, extra hårddisk osv.

1
Bevaka tråden