Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLife försenat till 31/1

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det MacNN rapporterade om tidigare idag, att Apples nya programpaket iLife kan komma att bli försenat, visade sig vara sant. Idag lät Apple meddela att iLife-paketet, som innehåller iTunes 3, iMovie 3, iPhoto 2 & iDVD 3, försenats en vecka. Det nya lanseringsdatumet är således 31/1.

Ursprungligen var det tänkt att paketet skulle börja säljas nu på lördag, den 25 januari. Då skulle också iMovie 3 och iPhoto 2 finnas för gratis nedladdning från apple.com.

/M

[ 23. Januari 2003, 23:31: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Enligt källor cirkulerar dock redan alla iLife-program på exempelvis Direct Connect-nätverket. De sägs också fungera väldigt bra. Pga integrationen med iTunes och iPhoto, säger en källa att iMovie 3, med 500 bilder i iPhoto och 5000 låtar i iTunes, startar på ca 50 sek. Detta på en Power Macintosh G4/466. Källan menar vidare att "med tomma iTunes- och iPhoto-arkiv startar iMovie på 5 sekunder, som tidigare versioner".

[ 24. Januari 2003, 00:59: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 00:14

första tanken jag fick var att det kanske har med hårdvaran att göra. att den är försenad och att de vill släppa allt samtidigt. men det låter inte jättetroligt. hmm. jag hoppas verkligen på nya powermacar inom en vecka

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Enligt källor cirkulerar dock redan alla iLife-program på exempelvis Direct Connect-nätverket. De sägs också fungera väldigt bra. Pga integrationen med iTunes och iPhoto, säger en källa att iMovie 3, med 500 bilder i iPhoto och 5000 låtar i iTunes, startar på ca 50 sek. Detta på en Power Macintosh G4/466.

Jag tycker inte det där rimmar så bra?

Eftersom iTunes själv kan starta snabbt och bra med 30 000 låtar (jag hjälpte min morbror att rippa hans 2000 CDs...) så borde inte iMove 3 starta mycket långsammare med iTunes låtar, tycker man. Det låter som ett prestandaproblem som dom borde kunna rätta till.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
jag hjälpte min morbror att rippa hans 2000 CDs...

Hur många dagar tog det?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Enligt källor cirkulerar dock redan alla iLife-program på exempelvis Direct Connect-nätverket. De sägs också fungera väldigt bra. Pga integrationen med iTunes och iPhoto, säger en källa att iMovie 3, med 500 bilder i iPhoto och 5000 låtar i iTunes, startar på ca 50 sek. Detta på en Power Macintosh G4/466.

Jag tycker inte det där rimmar så bra?

Eftersom iTunes själv kan starta snabbt och bra med 30 000 låtar (jag hjälpte min morbror att rippa hans 2000 CDs...) så borde inte iMove 3 starta mycket långsammare med iTunes låtar, tycker man. Det låter som ett prestandaproblem som dom borde kunna rätta till.

Säkerligen är det så, prestandaproblemet i OS X 10.0 fixade de ju till. Jag uppdaterade mitt inlägg ovan också...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
jag hjälpte min morbror att rippa hans 2000 CDs...

Hur många dagar tog det?

Jag hade 5 burkar som rippade hela tiden. Sedan matade vi CD-skivor för glatta livet. Vi låg väl på 40 skivor i timmen ungefär. Dvs, vi rippade allt på ungefär 50 timmars jobb som vi fördelade över 2-3 veckor realtid.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag hade 5 burkar som rippade hela tiden. Sedan matade vi CD-skivor för glatta livet. Vi låg väl på 40 skivor i timmen ungefär. Dvs, vi rippade allt på ungefär 50 timmars jobb som vi fördelade över 2-3 veckor realtid.

Brutalt! Hur snabbt själva rippandet går är ju inte avgörande för hur jobbigt det är, utan det är just att sitta där och ta fram cd-skivorna manuellt som brukar vara drygt. Hoppas ni inte kommer på att ni vill ha högre bitrate...

(Jo, jag vet att jag är off topic nu.)

Lite nyfiken bara; hur mycket utrymme tog MP3-filerna för dessa 2000 plattor totalt?? Och vilken bitrate användes? Har nämligen funderat på ett liknande projekt, men jag ska först undersöka om/varför jag ev. bör använda ACC istället...

/Jernberg

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Lite nyfiken bara; hur mycket utrymme tog MP3-filerna för dessa 2000 plattor totalt?? Och vilken bitrate användes? Har nämligen funderat på ett liknande projekt, men jag ska först undersöka om/varför jag ev. bör använda ACC istället...

/Jernberg

Det är 28 310 låtar i min morbrors iTunes. Filerna finns på tre olika hårddiskar. Jag tror att det totalt rör sig om 130GB ungefär. jag var medveten lite snål när jag rippade allt, för att jag hoppades att rymma allt på en 120GB-disk så jag ställde in bitraten på 128 kbps VBR (Highest quality). AAC hade varit tufft. Jag väntar på att iTunes får inbyggt stöd men viktigaste av allt -- att min gamla iPod (5GB) får stöd för det. Jag hade tänkt att ge den till min morbror om/när jag köper en ny pod. Som kuriosa kan nämnas att ca 1-2 skivor av 100 inte fanns med i den internetdatabas som iTunes kopplar upp sig mot.

Det ryktas att förseningen inte alls beror på något problem med mjukvaran eller produktionen av CD-skivor. iLife-boxar finns sedan flera dagar tillbaka på lagret hos hos Apple-återförsäljare världen över. Apple gav ingen anledning till förseningen. Men nu ryktas det om att förseningen i själva verket beror på att Apple vill lansera den nya iMacen i samband försäljningsstarten av iLife.

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Men nu ryktas det om att förseningen i själva verket beror på att Apple vill lansera den nya iMacen i samband försäljningsstarten av iLife.

/M

Kan det inte vara så att de måste släppa OS 10.2.4 innan iLife? Jag läste någonstans att iLife kommer kräva 10.2.4 för att fungera. Är då 10.2.4 försenad så bode ju också iLife bli det...

Om det nu är försenat, och detta har bekräftats, borde väl Apple meddela detta på Apple.com.
Hade de aldrig sagt något datum kunde jag förstått att de inte skriver det men nu har det ju trumpetat ut det på MW Expo inför miljoner åskådare.

Eller har någon hittat pålitlig info från Apple sjävla om det?

[ 24. Januari 2003, 19:13: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Om det nu är försenat, och detta har bekräftats, borde väl Apple meddela detta på Apple.com.
Hade de aldrig sagt något datum kunde jag förstått att de inte skriver det men nu har det ju trumpetat ut det på MW Expo inför miljoner åskådare.

Eller har någon hittat pålitlig info från Apple sjävla om det?

Enligt RAILhead Design så har Apple ändrat på sina sidor:

iLife Is iDelayed…
Apple has *finally* updated their web site to let everyone know that iLife — the iDVD 3, iPhoto 2, iMovie 3, and iTunes 3 suite — will become “available soon.” That translates, according to their statement given to MacCentral, to January 31. This also means that the individual downloads will be held-off until the 31st as well.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det är 28 310 låtar i min morbrors iTunes. Filerna finns på tre olika hårddiskar. Jag tror att det totalt rör sig om 130GB ungefär.

Vågar inte ens tänka på hur lång tid det kommer att ta för att öppna iMovie3 på din morbrors dator

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det är 28 310 låtar i min morbrors iTunes. Filerna finns på tre olika hårddiskar. Jag tror att det totalt rör sig om 130GB ungefär.

Ok, jag har installerat iCommune nu, vad hade din morbror för adress nu igen?

  • Medlem
  • 2003-01-25 23:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
/M [/qb]

Kan det inte vara så att de måste släppa OS 10.2.4 innan iLife? Jag läste någonstans att iLife kommer kräva 10.2.4 för att fungera. Är då 10.2.4 försenad så bode ju också iLife bli det... [/QB][/QUOTE]

Jag gissar att jag är helt fel ute om jag sitter på det stenåldriga 10.1.5? Det blir väl till att skrapa luddet ur plånboken snart och falla på knä inför någon som säljer jaguarer.

Baron

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Men nu ryktas det om att förseningen i själva verket beror på att Apple vill lansera den nya iMacen i samband försäljningsstarten av iLife.

/M

Kan det inte vara så att de måste släppa OS 10.2.4 innan iLife? Jag läste någonstans att iLife kommer kräva 10.2.4 för att fungera. Är då 10.2.4 försenad så bode ju också iLife bli det...

Intressant att iPhoto 2 fungerar på 10.2.3 då?Fast det kankse är iDVD som kräver en uppdatering? Vi får se nästa vecka när 10.2.4 kommer...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-01-28 07:07

Så iLife cirkulerar på nätet? Jag behöver iMovie NU. Har precis kommit hem från Tailand och vill börja redigera film nu IDAG. Jag vill använda nya iMovie för att kunna dela in filmen i kapitel och så.

Snälla någon, skvallra en adress där jag kan hämta iMovie 3.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-01-28 09:37

Varför är de flesta så säkra på en ny iMac?

Kan det inte vara en ny iPod med utrymme som räcker till
att lagra iLife´s olika format (musik, film bilder m.m.)

Kan man rippa till ACC-format i med nya iTunes?
Om inte, när ska man kunna göra det då?

[ 28. Januari 2003, 13:41: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 10:11

Tillåt mig gissa:
De kommer inte att nöja sig med förändrad iMac...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Palle:
Tillåt mig gissa:
De kommer inte att nöja sig med förändrad iMac...

Från början var ju ryktena att det skulle vara nya PowerMacar som skulle släppas 25/1 tillsammans med iLife. Men på något mystiskt sätt har dessa rykten helt och håller blivit om iMacar. Jag tror faktiskt att de kan uppdatera båda samtidigt. Det är dags för båda nu.

Det är dags för båda - ja.
Men det känns som om PowerMacen skulle behöva en speciell eveent. Jag hoppas att det är en större uppgraderinga v den än den sedvanliga speed-dumpningen. Ett nyt chassi som gör datorn tystare t.ex.

Men jag tror det kommer senare än iLife. Ingen hårdvara kommer i och med iLife. "Bara" OS X 10.2.4 och sedan iAppsen.

Tror hårdvaran kommer senare.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 12:36

Tror ändå hårdvaran kommer nu...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-01-30 14:00

iLife levererades med TNT ifrån Apple på Cork idag.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 23:02

Fick precis följande mail från apple:

On Jan. 31, iPhoto 2 and iMovie 3 will join iTunes 3 as free downloads available at www.apple.com. iDVD 3 will also be released, and all four applications—bundled under the name iLife—can now be ordered on CD and DVD for $49.00. iLife is also included on new Mac computers.

Och denna helgen är jag ledig...

/Jens

Jag fick mail idag att iLife (tillsammans med några DVD-R skivor och en väska) levereras nu. Så har jag tur så kommer det väl på måndag eller tisdag. Fast man vet ju aldrig. Nästa helg kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 09:53

Kom igen nu rå!! Nu ere dax!!

fick detta från apple nyss så nu är det bara att vänta

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu är klar för leverans från vår fabrik, vilket betyder att du inom de närmaste dagarna kommer att få dina varor levererade till din leveransadress.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-31 17:01

Jaha när kan det tänkas gå att ladda ner programmen?

Bevaka tråden