Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så upphetsade över nya MacBook?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Först och främst - detta är inte ett försök att trolla så förlåt mig om det låter så.

Alla som inte varit stenad, fängslad eller bott under en sten de senaste 48 timmarna är förmodligen medveten om att Apple har släppt en ny bärbar dator. Vad som förvånar mig är den extrema reaktion som följt. Visst är det ett stort steg upp från gamla iBook men konfigurationen i sig själv är högst alldaglig.

Core Duo - check
Bluetooth - check
Gigabitnätverk - check (självklart eftersom det finns inbyggt i chipsetet)
Widescreenskärm - check
Webcam - check
GMA950-grafik - check
Polykarbonatskal som gamla iBook - check
Firewire - check

Sedan listan på vad den inte innehåller:
Expresscard-plats
Cardbus-plats
Tv-utgång som kan användas samtidigt med DVI-utgången
Portreplikator
Snabbt grafikchip
Lätt vikt
Omtumlande design
DVD-brännare med DL-stöd
Kortläsare

Från min synvinkel ser det alltså ut som en (nu är jag snäll också) högst alldaglig Core Duo-maskin om än med ett hyfsat pris.

Vad som förvånar är den reaktion som jag har sett hos många av forumbesökarna. Plötsligt är det som om himlen öppnat sig och en ny frälsare närmar sig. Innan ens de första rapporterna kommit in om hur den verkligen är att jobba med är folk beredd att köpa den. Ingen verkar ens reflektera över hur de tillgängliga konfigurationerna kommer reflekteras i olika människors sätta av jobba.

Detta kan låta respeklöst men finns det någon som kan förklara detta fenomen som verkar direkt hysteriskt. Det som var i ett sådant behov av hästkrafterna Core Duo leverar hade flera månader sedan kunnat köpt en MB Pro.

Oavsett hur mycket kraftfullare x86-kompatibel dator PC-tillverkarna erbjuder finns en skillnad; denna kan köra OS X problemfritt.
Eftersom specarna är betydligt bättre än föregångaren kan jag inte se det som annat än possitivt.

Kunde köpt macbook pro? Den är ju dubbelt så dyr.

Ursprungligen av Hakro807:

Först och främst - detta är inte ett försök att trolla så förlåt mig om det låter så.

Alla som inte varit stenad, fängslad eller bott under en sten de senaste 48 timmarna är förmodligen medveten om att Apple har släppt en ny bärbar dator. Vad som förvånar mig är den extrema reaktion som följt. Visst är det ett stort steg upp från gamla iBook men konfigurationen i sig själv är högst alldaglig.

Core Duo - check
Bluetooth - check
Gigabitnätverk - check (självklart eftersom det finns inbyggt i chipsetet)
Widescreenskärm - check
Webcam - check
GMA950-grafik - check
Polykarbonatskal som gamla iBook - check
Firewire - check

Sedan listan på vad den inte innehåller:
Expresscard-plats
Cardbus-plats
Tv-utgång som kan användas samtidigt med DVI-utgången
Portreplikator
Snabbt grafikchip
Lätt vikt
Omtumlande design
DVD-brännare med DL-stöd
Kortläsare

Från min synvinkel ser det alltså ut som en (nu är jag snäll också) högst alldaglig Core Duo-maskin om än med ett hyfsat pris.

Vad som förvånar är den reaktion som jag har sett hos många av forumbesökarna. Plötsligt är det som om himlen öppnat sig och en ny frälsare närmar sig. Innan ens de första rapporterna kommit in om hur den verkligen är att jobba med är folk beredd att köpa den. Ingen verkar ens reflektera över hur de tillgängliga konfigurationerna kommer reflekteras i olika människors sätta av jobba.

Detta kan låta respeklöst men finns det någon som kan förklara detta fenomen som verkar direkt hysteriskt. Det som var i ett sådant behov av hästkrafterna Core Duo leverar hade flera månader sedan kunnat köpt en MB Pro.

Har reaktionen varit hysterisk? Det har inte jag märkt. Är det månne din reaktion på att 99macanvändarna uppskattar nya MacBook som är hysterisk?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 22:51

De saker du radade upp känns inte som att den vardagliga användaren använder. Visst, du kanske skulle ha nytta för det, men jag tror att MacBook är producerad för den enkla användaren.

Ursprungligen av Foxfire:

De saker du radade upp känns inte som att den vardagliga användaren använder. Visst, du kanske skulle ha nytta för det, men jag tror att MacBook är producerad för den enkla användaren.

De flesta användare använder heller inte program som har nytta av bägge processorkärnorna eller ens bråkdelen av en en kärnas kapacitet. Däremot skulle nog många uppskatta en DVD-brännare också i ingångsmodellen.

Visst, det är en ok maskin. Men ingenting att hetsa upp sig över på minsta sätt. Men det är just att folk är så upphetsade som intresserar mig.

Ursprungligen av Hakro807:

Visst, det är en ok maskin. Men ingenting att hetsa upp sig över på minsta sätt. Men det är just att folk är så upphetsade som intresserar mig.

Välkommen till hysterin kring Apples lanseringar. Så här är det ofta.

Det finns delar av det som är svåra att förklara, men andra sidor av fenomenet är fullt begripliga.

Vi som inte kan tänka oss att köra annat än Mac OS på den hårdvara som stöda av Apple har ett ganska begränsat utbud. Om Acer, HP eller Dell släpper nya maskiner så är det bara nya maskiner bland många andra. När Apple släpper nytt så är det mer eller mindre den enda produktlinjen som passar ett visst segment av marknaden. Det är inte den fantastiska hårdvaran som är nyheten - det viktiga är att det är hårdvara gjord för OS X.

iBook var väldigt populär eftersom det är maskinen som de flesta har råd med. Det fanns ett uppdämt behov av ny hårdvara här. G4 som satt i förra modellen är en utgående arkitektur, som inte är så kul att lägga 10-15.000 kr på, eftersom man vill leva med sin dator i kanske fyra år.

Men den uppståndelse som Apples släpp av nya produkter orsakar är ibland lite märklig. Även en ny iPod brukar ju orsaka miljoner inlägg på olika forum jorden runt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-24 00:16
Ursprungligen av Hakro807:

De flesta användare använder heller inte program som har nytta av bägge processorkärnorna eller ens bråkdelen av en en kärnas kapacitet. Däremot skulle nog många uppskatta en DVD-brännare också i ingångsmodellen.

Visst, det är en ok maskin. Men ingenting att hetsa upp sig över på minsta sätt. Men det är just att folk är så upphetsade som intresserar mig.

Finns en hel del teorier om varför folk försvarar mac/apple i betydligt högre grad än vad som är brukligt. Spontant känner jag att Alan Cooper är närmast (vet inte om han är först) när han diskuterar det i 'The Inmates Are Running The Asylum'. För att summera något kapitel om olika företag så har Apple bra (interaktions)design. Folk blir mindre frusterade av att använda deras produkter än t.ex. Microsofts' dito. Detta leder till att folk kan svälja en hel del saker som lägre prestanda, högre pris, osv osv enligt hans teori.

Ursprungligen av d99gnu:

Finns en hel del teorier om varför folk försvarar mac/apple i betydligt högre grad än vad som är brukligt. Spontant känner jag att Alan Cooper är närmast (vet inte om han är först) när han diskuterar det i 'The Inmates Are Running The Asylum'. För att summera något kapitel om olika företag så har Apple bra (interaktions)design. Folk blir mindre frusterade av att använda deras produkter än t.ex. Microsofts' dito. Detta leder till att folk kan svälja en hel del saker som lägre prestanda, högre pris, osv osv enligt hans teori.

Instämmer. Cooper kallar det kognitiv friktion: hur väl vi accepterar det vi arbetar med.
Donald Norman har också skrivit en hel bok om det hela: Emotional Design.

Eller som Terry Winograd och Paul Saffo skulle säga: "We use tools to accomplish tasks, and we abandon tools when the effort required to make the tool deliver exceeds our threshold of indignation — the maximal behavioral compromise that we are willing to make to get a task done."

Ibland kan man likna vissa Apple-anhängare med fotbollssupportrar - klaga på deras lag och du riskerar en verbal käftsmäll tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 21:33
Ursprungligen av Foxfire:

De saker du radade upp känns inte som att den vardagliga användaren använder. Visst, du kanske skulle ha nytta för det, men jag tror att MacBook är producerad för den enkla användaren.

Vanliga användaren kan lika gärna ha en brödrost utan att märka skillnad.
Att man inte skulle ha användning för en lättare dator med snabbare grafikchip och pc-card plats vet jag inte vad du fått ifrån.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 21:45
Ursprungligen av Snigeln:

Vanliga användaren kan lika gärna ha en brödrost utan att märka skillnad.
Att man inte skulle ha användning för en lättare dator med snabbare grafikchip och pc-card plats vet jag inte vad du fått ifrån.

Jag är en vanlig användare, och jag kan se skillnad på min dator och min brödrost. Platt fall. Vi "vanliga" användare nöjer oss med en standarddator. Om man vill ha en bättre bärbar med PC-card plats får man betala mer; MacBook Pro.

Ursprungligen av Foxfire:

Jag är en vanlig användare, och jag kan se skillnad på min dator och min brödrost. Platt fall. Vi "vanliga" användare nöjer oss med en standarddator. Om man vill ha en bättre bärbar med PC-card plats får man betala mer; MacBook Pro.

Fast en kortplats kostar inte många ören att integrera. Däremot blir det givetvis lättare för Apples ingenjörer och designers om de slipper ta hänsyn till en sådan sak.

Ursprungligen av Hakro807:

Fast en kortplats kostar inte många ören att integrera. Däremot blir det givetvis lättare för Apples ingenjörer och designers om de slipper ta hänsyn till en sådan sak.

Samt att det blir lättare för Apple att sälja en dyrare modell.

Hur som, det är bara att acceptera det. Vi betalar inte bara för hårdvaran (siffror), utan det är lika mycket designen och mjukvaran. Vi är grundlurade av ett förföriskt utséende och ett trevligt sätt, och vilken kille har aldrig fallit för det? Sen att plånboken får stora hål är ju en bieffekt, att hon inte kan byta lampor på bilen är en annan. Men det sväljer man och ser glad ut ändå.

Ang. speglingen. Apple vill självklart tjäna så mycket pengar som möjligt, detta hoppas jag ingen har lyckats missa. Med andra ord så gör de inte datorerna så bra som de hade kunnat vara för det priset, utan de gör en vassare modell med lite mer lull-lull och en fetare prislapp. Den råa prestandan är det inte många som använder (fullt ut), men finesser såsom airport, extern bildskärm och kortplats är lättare att argumentera med. Jämför "Din dator kommer att starta 10 sekunder snabbare" med "Du kommer att kunna sitta i soffan och surfa". Vilken av datorerna hade du valt? (Om du hade varit en vanlig konsument vill säga.)

Ursprungligen av Hakro807:

Sedan listan på vad den inte innehåller:
Expresscard-plats
Cardbus-plats
Tv-utgång som kan användas samtidigt med DVI-utgången
Portreplikator
Snabbt grafikchip
Lätt vikt
Omtumlande design
DVD-brännare med DL-stöd
Kortläsare

Från min synvinkel ser det alltså ut som en (nu är jag snäll också) högst alldaglig Core Duo-maskin om än med ett hyfsat pris.

Förutom att det hade varit trevligt med en ännu lättare maskin, så tycker jag att MacBooken verkar utmärkt för det mesta som jag behöver använda den till. De andra som du listar har en ganska smal publik som behöver det. Om den hade varit lättare så hade din lista på vad den inte har varit längre också. Jag tror att det blev en ganska lyckad kompromiss.

Hurvida jag behöver vänta på att se hur den är att jobba med. Jag behöver en bärbar Mac, för mig var det mest en fråga om den skulle vara ett stolpskott eller en hyffsad dator. Just nu sitter jag och skriver på en Orange G3 - aka dasslocket, så jag kan lungt säga, att förutom värmen från en MacBook, så blir det nog en alldeles utmärkt dator att jobba med. Men värme från en Core Duo blir ju dessamma mer eller mindre oavsett vilken dator tilverkare som bygger in den i en låda.

Hypfsat pris? http://arstechnica.com/news.ars/post/20060516-6848.html

Nä, det är ett aldeles utmärkt pris. Jag köper ju inte bara hårdvaran. OS X är det bästa desktop systemet, jag använder dessutom iLife mycket. För mig så är det är väl värt de lilla som det faktiskt kostar. En något lättare/billigare Sony men med XP? Nä usch!

>Hypfsat pris? http://arstechnica.com/news.ars/post/20060516-6848.html

Ja, hyfsat pris. Om en bärbar från Apple med hårdvara från Intel kostar lika mycket som en bärbar från övriga tillverkare med samma hårdvara från Intel är priset hyfsat. Inte bra, inte dåligt -hyfsat.

>Vi som inte kan tänka oss att köra annat än Mac OS på den hårdvara som stöda av Apple har ett
>ganska begränsat utbud. Om Acer, HP eller Dell släpper nya maskiner så är det bara nya maskiner bland >många andra. När Apple släpper nytt så är det mer eller mindre den enda produktlinjen som passar ett visst >segment av marknaden. Det är inte den fantastiska hårdvaran som är nyheten - det viktiga är att det är >hårdvara gjord för OS X.

Jo, har tänkt något i de banorna. Men då borde det vara mindre fokus på hårdvaran och mer fokus på applikationerna. Istället för att motivera köpet med att det är en häftig maskin borde motivationen uppstå därför att den gamla inte duger till av någon anledning. Visst sker även detta men inte i den utsträckning som man skulle kunna förvänta sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 23:43

Folk har sin inställning mot datorn för att iBooken äntligen uppdaterats, som inte har hänt på många månader, samt att ALLT den förra hade har förbättrats. Plus lite mer godis. Som vissa andra svarade: Din önskemål tillhör nog inte den vanliga användarens, samt att dessa skulle öka priset på MacBook dramatiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 23:48
Ursprungligen av Hakro807:

Först och främst - detta är inte ett försök att trolla så förlåt mig om det låter så.

Sedan listan på vad den inte innehåller:
Expresscard-plats
Cardbus-plats
Tv-utgång som kan användas samtidigt med DVI-utgången
Portreplikator
Snabbt grafikchip
Lätt vikt
Omtumlande design
DVD-brännare med DL-stöd
Kortläsare

Expresscardplats vore kul men med tanke på vad Steve Jobs anser om kortplatser så är det nog orealistiskt tyvärr.

Cardbus, portreplikator, kortläsare = oväsentligt. Det är funktioner du i princip aldrig använder. Hur svårt är det att köpa en kortläsare på Clas Ohlson för 79:- om du har behov av detta? Cardbus används ju mest för WiFi-kort och det är ju inbyggt. Ok, det skulle vara ett 3G-kort då.

Lätt vikt. Den är lätt nog.

Omtumlande desing, ja det vore kanske kul, men å andra sidan så är designen stilren och tidlös.

DVD-brännare med DL-stöd. Känns inte så aktuellt. Jag har det i min G5 och hra bränt max 2 DL-skivor de senaste 2,5 åren.

Sammanfattning: MacBook är en trevlig maskin och ljusår bättre än den hopplöst föråldrade iBook G4 den ersätter. Den är dessutom billigare än många märkes-PC. Det är klart att folk som vill köra OS X bärbart blir till sig

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 22:51
Ursprungligen av rhesus:

Lätt vikt. Den är lätt nog.

Jag skulle då gärna ha en lättare dator. Även en kortläsare, även om jag redan har en som går att koppla in.

Ursprungligen av annan:

Jag skulle då gärna ha en lättare dator. Även en kortläsare, även om jag redan har en som går att koppla in.

Jag skulle gärna haft en dator som är snabbast, ljudlös, 20h batteritid och med inbyggd raketavfyrare. Man vill _alltid_ ha mer. (Eller mindre, beroende på hur man ser det)

Ursprungligen av irrelogical:

Jag skulle gärna haft en dator som är snabbast, ljudlös, 20h batteritid och med inbyggd raketavfyrare. Man vill _alltid_ ha mer. (Eller mindre, beroende på hur man ser det)

Fast jag talar inte om hightech från 2018 utan om sådant som är standard i dagens läge och som varit standard de senaste ..15 åren? Det var knappast en uppgift värdig ett Nobelpris att få Macbook att kunna använda annat än spegling, men tydligen en efterlängtad funktion. Det skulle inte vara mycket svårare för dem att göra plats åt en kortplats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-24 00:00

Jag är mycket datorintresserad, men måste säga att det mesta som släpps av de flesta datortillverkare är ganska trist.. Typ farsan köper en ny dator.. HP, massa äckligt som smutsar ner XP, almänt ful, å man måste trycka på en knapp varje gång man startar för att få igång det trådlösa.. Ehh.. Och Windows, har inte vart sådär sjukt upphetsande heller dom senaste åren.

Apple däremot har läckra datorer, smart/snyggt designade, massa smarta lösningar, fungerar sjuuukt trevligt, och verkar investera dom mesta pengar dom tjänar i att komma på ännu skönare prylar.

Jag tror att det är detta som folk hetsar upp sig över.. Man vill veta vad Apple lyckats trolla fram denhär gången.. För tro mig, vissa användare, mig inkluderad, kan använda min Mac på helt andra sätt än någon kan använda en genomsnittlig pc, mycket tack vare intregrationen och iLife osv.. även iWork! Presentationerna man gör i Keynote blir helt enkelt SJUKT snygga..

Så, egentligen är det nog mycket mjukvaran som gör det, men man måste ha en kraftfull hårdvara för att kunna köra detta. Helst prisvärt också.. TADA: MacBook. Den första snabba billiga bärbara från Apple på ett BRA JÄVLA TAG.

Själv har jag väntat i 5 år på detta.. Min nuvarande iBook G3 500Mhz är inte så jättesnabb..

Ursprungligen av Hakro807:

Det som var i ett sådant behov av hästkrafterna Core Duo leverar hade flera månader sedan kunnat köpt en MB Pro.

Di rige di kan!

Det är lite skillnad på 11.000 och 20.000 om du frågar mig.

Sen så tycker jag det är otroligt mycket dator för pengarna om man som jag är i stort behov av Windows till jobb-relaterade saker men vill ha kvar Mac OS privat, jag får två datorer i en, nästan.

>Det är lite skillnad på 11.000 och 20.000 om du frågar mig.

Sant, men de som verkligen har behov av hästkrafterna skulle förmodligen inte ha några problem att lägga ut de sista tusenlapparna.

Ursprungligen av Hakro807:

>Det är lite skillnad på 11.000 och 20.000 om du frågar mig.

Sant, men de som verkligen har behov av hästkrafterna skulle förmodligen inte ha några problem att lägga ut de sista tusenlapparna.

Jag är definitivt i verkligt behov av de hästkrafterna, men har inte ens 11000 att hosta upp. Får sitta och vänta i 45 minuter på varje beräkning i stället, iofs medför det mer fika, så det är inte bara negativt.

Plus att Matlab inte finns i universal.version än, men det är ett annat problem...

yikes, kör du Matlab på en bärbar?

Ursprungligen av Hakro807:

yikes, kör du Matlab på en bärbar?

Definitivt. Är jag i skolan kopplar jag upp mig och kör på servern, men ibland vill man vara hemma med dotter och leka Matlab, och då är en bärbar guld. Helst en snabb. Men billig. Som har OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 23:39

Jag tycker att upphetsningenn kring macbooken är mer befogad än tidigare ibook upgraderingar, datorn har ju fått en rejäl speedbump denna gång utan att priset har påverkats. Möjlighet att köra en extra skärm utan spegling känns ju också välkommet (alla körde väl ändå hacken som ville i tidigare modeller), dessutom kan man ju tydligen köra windows om man nu av någon anledning skulle vilja det.

Ursprungligen av Hakro807:

Detta kan låta respeklöst men finns det någon som kan förklara detta fenomen som verkar direkt hysteriskt. Det som var i ett sådant behov av hästkrafterna Core Duo leverar hade flera månader sedan kunnat köpt en MB Pro.

Jag tror du måste fundera på vilken synvinkel folk ser detta ur och vilka som skriver.

Även om det finns många proffs och folk med pengar som har råd med PowerBook här så är jag rätt säker på att det finns fler som kör iBook. iBooken får alltid stor uppmärksamhet eftersom det är fler som har råd med den. iBooken har också varit en av Apples mest framgångrika och uppskattade datorer bland de som använder dom (förutom när de pajjar, men det är en annan historia). Det är definitivt en av de aboslut mest prisvärda macar som funnits och som länge kunnat konkurrera med PC-världen med pris också. Är iBook en snabb dator? Knappast. Är det en proffsdator? Knappast. Är den uppskattad? Oj, ja. Det är bara att gräva lite här på forumet så hittar man massor av folk som är nöjda, eller långt mer än nöjda, med sina iBook-modeller.

Om du nu utgår ifrån iBook och de som använder iBook och tänker ur deras perspektiv så kanske du kan förstå varför MacBook skapar uppståndelse. Vi snackar för det första ett prestandakliv uppåt som inte haft sin motsvarighet någonsin i iBook-världen. Inte nog med det, Apple har dessutom tagit bort flera av de "strypningar" som gjorde iBooken till oproffsig, som DVI, skärmdubblering, ljud in, låg upplösning, osv osv. Tänk t.ex. att iBook ha haft samma upplösning i fem år! Vi snackar en dator som är bättre på i princip alla punkter - men fortfarande är det en mycket prisvärd dator som många har råd med.

Vi snackar alltså om den största förändringen någonsin för de som köper bärbara konsumentmacar. Ingen gång tidigare har Apple erbjudit så mycket dator för så lite pengar.

Kanske du nu börjar förstå varför denna dator får så mycket uppmärksamhet?

Ursprungligen av Hakro807:

Det som var i ett sådant behov av hästkrafterna Core Duo leverar hade flera månader sedan kunnat köpt en MB Pro.

Det där är nästan lite nonchanlant mot en väldigt stor del av besökarna här. Tror du verkligen på fullt allvar att alla som hänger här har råd med en MacBook Pro? Det vore en utopi, det...

Citat:

Det som var i ett sådant behov av hästkrafterna Core Duo leverar hade flera månader sedan kunnat köpt en MB Pro.

Är väll inte omöjligt i mitt falla att försöka knåpa ihop den stora summan pengar som en MB Pro kostar. Men skulle jag vilja gå runt med en dator för 20 000? Nej.

En tanke slog mig igår (Homer-dohoo..), kan det vara så att många av de som satsar på iBook/Macbook bara har en dator, ev med en äldre stationär? Jag har aldrig funderat på att vara helt utan stationär dator, speciellt eftersom det är ganska billigt att bygga ihop en kompetent towermaskin för några tusenlappar. Men vill man leka OS X är det ju inte samma sak att köpa bärbar för 13000:- och lägga ytterligare 25000:- på en Powermac för tyngre grejer.

Alltså, Macbook måste duga till alla sysslor, både agera bärbar och fungera som "arbetsstation". Stämmer mitt antagande? I såna fall får jag mycket bättre förståelse för den varma mottagning MB fått eftersom det är en riktigt snabb maskin som lätt duger även till tyngre sysslor, spel exkluderat. Och någonting måste vi ju ha spelkonsollerna till också.

Bevaka tråden