Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp oss göra ikoner!

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi behöver hjälp att göra ikoner till 99mac. Som ni ser finns det mycket att göra. Roligast är ju om knapparna har någon anknytning till Mac OS eller Mac.

Här är några exempel som borde fixas akut:
http://99mac.se/forum/memberlist.php

Vill bara hänvisa till denna igen
http://img234.imageshack.us/img234/472/report0tr.gif

Upptäckte precis att det är ett litet fel på den högra kanten, säg till om det behövs fixas eller om ni kan göra det själva..eller om det inte gör något helt enkelt!

Eller..ska vi ha en svartvit windowsflagga som Rapportera Stötande Inlägg?

Jo, jag tycker att vi ska börja med att först samla ihop några som vill göra ikoner och sen dela ut uppgifterna, så blir det nog bra
Som jag PM:ade, Björnström, så kan jag hjälpa till med några skulle jag tro.

Här kommer en ny E-mail "knapp" iaf, hade lite tråkigt så jag gjorde den lite snabbt.

Har en .psd med layers för er som vill fortsätta där jag började.
Edit: Bifogar den också.

Edit2: Fixade en liten check-box också

Senast redigerat 2006-05-15 17:33

Jag meckade ihop lite ikoner för ett annat forum, mestadels snodda från adium.

Fler ikoner...

Snajsiga
Hmm, får funderar på nästa move för att bräcka dig.

En idé: Gör om skinet så att det ser ut som menyraden där det står när inlägget postades. Airportikonen har ju redan ett syfte, programnamnet blir användarnamnet, datum/tid för inlägget blir klockan, msn osv borde man ju kunna ha i en meny med adiumikon, osv...

Edit: Nämnde jag att det sparas en hel del plats vid korta inlägg om man gör så?

Senast redigerat 2006-05-15 19:22

Den självklara ikonen för att lista inlägg av en användare!

(Funkar även när man ska lista något i allmänhet)

Kanske lite fel ställe, men jag tycker att det här inlägget på sätt och vis passar in i den här tråden.
Smilisarna! Gör något åt dem! Gör dem "platta" (inte 3d), och enhetligt gula. På http://forum.hehu.se/ finns ett bra exempel på vad jag menar.

Ursprungligen av ztaafen:

Kanske lite fel ställe, men jag tycker att det här inlägget på sätt och vis passar in i den här tråden.
Smilisarna! Gör något åt dem! Gör dem "platta" (inte 3d), och enhetligt gula. På http://forum.hehu.se/ finns ett bra exempel på vad jag menar.

Iofs så gillar jag Adium's smilisar. Och en tredje dem från msn...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 23:06

Bifogar mina favoriter bland bildsmileys:

Har börjat uppdatera knappar - tyvärr var bilderna inte transparenta .GIF så det är en ful vit bakgrund på dom...

http://www.99mac.se/forum/memberlist.php

Dessa saknar vi ersättare till just nu:

- Privata meddelanden

Gammalt inlägg

Oläst inlägg

Snabbsvar / Quickreply

Ändra inlägg

IP nummer

Hänvisning till annat forum

Något sånt här eller?

Tycker att man kanske borde förminska ICQ och MSN ikonerna som är under "Inlägg:x"
De ser liksom väldigt stora ut tycker jag, passar inte riktigt in då.

Ni ser ut att klara av detta fint, men jag tycker att man kanske borde ha ett kuvert för "oläst inlägg" och en papperskorg för "gammalt inlägg". Kan det vara något?

*Följer den här diskussionen med skräckblandad förtjusning*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 21:07

Här är förslag på snabbsvar, läst inlägg, samt oläst inlägg.
Alla hämtade direkt från Mail, utom läst inlägg-symbolen som är modifierad.

För att hela 99mac ska se enhetligt ut tycker jag att ni i slutet borde göra alla symboler till samma storlek - iaf de som sitter tillsammans, så att det inte är som nu, när citera-symbolen är dubbelt så stor som snabbsvarssymbolen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-25 21:30

Rajje får helt klart min röst (om vi får rösta)

Jag låter Martin Belak hoppa in i debatten - massor har skett sedan jag startade den här tråden. Jag vet inte vilka knappar som fortfarande saknas.

Det mesta är väl egentligen klart. Det vi bör fundera på är om de gamla iMac-ikonerna som symboliserar nya inlägg i diskussioner och forum bör vara kvar, eller om nya ikoner ska ersätta dem. Det kanske går att hitta på något som passar bättre till den nya v.6.0 designen.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Det mesta är väl egentligen klart. Det vi bör fundera på är om de gamla iMac-ikonerna som symboliserar nya inlägg i diskussioner och forum bör vara kvar, eller om nya ikoner ska ersätta dem. Det kanske går att hitta på något som passar bättre till den nya v.6.0 designen.

/M

Fylld och tom kaffekopp kanske.

Det kluriga är egentligen att det inte bara är två symboler som behövs, det är lite mer invecklat än så.

-Nya inlägg finns
-Inga nya inlägg finns
-Nya inlägg finns och det finns ett eget inlägg i tråden
-Inga nya inlägg finns, men det finns ett eget inlägg i tråden
-Låst diskussion/forum med eget inlägg
-Låst diskussion/utan eget inlägg
-Externt forum

Dessutom finns det en funktion som vi inte har haft aktiverad, Hot-threads, där man skapar ytterligare varianter av ikonerna för diskussioner som haft över ett visst antal läsare eller ett visst antal inlägg.

Så två kaffekoppar räcker tyvärr inte.

/M

Borde man inte kunna sno ikonerna från OS X rätt av? Mappikonerna tänker jag på, där finns de flesta redan från början. Låst finns, eget inlägg kan symboliseras av en aliaspil, nya inlägg kan vara ett dokument i en "öppen" mapp, externt forum kan vara tja, ikonen för nätverksenhet?

Ursprungligen av irrelogical:

Borde man inte kunna sno ikonerna från OS X rätt av?

Det får man väl inte?

Ursprungligen av irrelogical:

Borde man inte kunna sno ikonerna från OS X rätt av? Mappikonerna tänker jag på, där finns de flesta redan från början. Låst finns, eget inlägg kan symboliseras av en aliaspil, nya inlägg kan vara ett dokument i en "öppen" mapp, externt forum kan vara tja, ikonen för nätverksenhet?

Jag tror att det skulle bli lite för mycket Apple av det. Lite i stil med Aqua-Soft Forums.

Nja, vi ska nog inte nalla andras arbetet. Vi har duktigt folk på forumet som kan göra grymt snygga illustrationer och ikoner.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Nja, vi ska nog inte nalla andras arbetet. Vi har duktigt folk på forumet som kan göra grymt snygga illustrationer och ikoner.

/M

Där rök samtliga ikoner som jag har bidragit med, inklusive de nya smilisarna.

Ursprungligen av irrelogical:

Där rök samtliga ikoner som jag har bidragit med, inklusive de nya smilisarna.

Hört talas om upphovsrätt?

Ursprungligen av Kristofer:

Hört talas om upphovsrätt?

Jag skulle vilja se den person som följer samtliga lagar & förordningar till punkt och pricka. Nu var det väl lite fel av mig att föreslå just dessa ikoner & smilisar till ett såhär seriöst forum, men man kan väl inte kunna allt från början? Dessutom så har jag skrivit vid varje tillfälle att det handlar om lånade/stulna/kopierade ikoner/smilisar. Jag hoppas att samtliga inblandade var helt införstådda med det.

Nu är det så att V6 (vad jag har sett) inte kommer att innehålla så många utav ovan nämnda ikoner. Pratar man lite snällt med Adium-teamet så kan man nog få tillåtelse att få använda ikonerna/smilisarna därifrån.

(Notering i marginalen: Det här är en utav "bieffekterna" av att macar sprider sig bland unga datornördar.)

Alternativet till att rita egna är att köpa färdiga paket.

http://www.stockicons.com/browse.asp

/M

Mig veterligen så hamnar ikonerna liksom källkoden till Adium under GPL, eller var det CreativeCommons?

EDIT: Hela Adium hamnar under GPL, så irrelogicals "smileys" samt ikoner _borde_ inte orsaka något problem.

Rätt eller fel?

Bevaka tråden