Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avaktivera extern skärm på iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-24 23:32

Jag har en iMac G5 (första modellen), som jag har kopplat till min TV. Jag använder Screen Spanning Doctor för att kunna ha olika skärmbilder på TV'n och Macen.

Så till min fråga; jag undrar om det finns nåt sätt att avaktivera den externa skärmutgången utan att dra ut sladden bak på iMacen. Det finns många anledningar till att vilja det, men den främsta är ju att jag inte vill rycka ur och stoppa i sladden varje gång jag vill titta på en film eller nåt från datorn, men även att vissa program (Matlab t.ex.) lägger ut fönster på fel skärm (TV'n) och det är ju inte så bekvämt när inte TV'n är igång.

Mirroring verkar inte funka så bra när jag har TV'n inkopplad då den dels ändrar upplösning först så att alla fönster åker ihop i en bunt, sen om jag ändrar tillbaka upplösningen på iMacen så får jag ändå inte fullskärm, jag får en ihoptryckt bild i PAL-storlek på iMacen (kan detta bero på SPD?).

Så är det nån som har samma problem som har en lösning? Det som skulle vara bäst är ju ett program som simulerar att man dragit ut sladden till TV'n.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-05-25 14:19

tja, intressant problem. Har du hittat nån lösning?
Tänkte göra det samma...men vilken kabel använder du för att koppla ihop imacen med tv´n.

Mvh Richard

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-25 14:37

Sitter med samma problem, hade varit intressant om någon hade en lösning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 13:58

Tiden går framåt, men utvecklingen???

Hoppar in i tråden efter drygt 3 år. Jag är nybliven mac-användare (mac-mini) och har insett att problematiken verkar existera fortfarande. Kunde knappt tro det var sant när jag googlade runt och fann att bristen på den självklara funktionaliteten att kunna välja vilken/vilka skärmar som ska vara aktiva inte finns i Mac OS X 10.6. Det är en brist som allvarligt påverkar användbarheten, åtminstonne för mig. Dessutom blir man irriterad på en tämligen uppenbar ignorans från Apples sida.

Har det dykt upp några 3:e-parts program som löser problematiken?

/Jonas

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-22 10:50

Om du klickar i skärmdubblering så kan man väl säga att du "avaktiverar" den extra skärmen, eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-22 17:11

Nja, på sätt och vis, men upplösningen begränsas till den skärmen som har lägsta upplösningen. I mitt fall har jag en 1600x1200-skärm och en platt-tv med 1360x768-upplösning. Om jag klickar på skärmdubblering så blir jag låst till 1360-upplösning på min högupplösta skärm. Inge vidare kul. Funktionen är klart begränsad som det funkar nu med skärmdubblering och i mitt tycke totalt omotiverat att inte ha möjligheten att kunna välja vilken/vilka skärmar man vill ska vara aktiva.

1
Bevaka tråden