Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SpyMac krossar 5% myten

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skvallersidan SpyMac har en intressant artikel där dom undersökt hur många datorer av olika plattformar som någonsin tillverkats och hur många som används idag. Det finns även intressanta kommentarer och jämförelse över hur Windows XP och MacOS X har tagits emot av befintliga användare.

Enligt SpyMac så ser världens datorpark ut så här idag (räknat i antal datorer):

520,000 AS400 servrar
210,000 stordatorer
3 miljoner Unix servrar
9 miljoner NT servrar
240 miljoner Windows persondatorer
32 miljoner Macintosh persondatorer
3 miljoner Linux persondatorer

Siffran visar att 32 miljoner Macintosh datorer utav 275 miljoner persondatorer (PC/Mac/Linux) faktiskt är 11,6% - inte den så kallade 5% myten.

Om man tittar på varumärke istället för vilken typ av dator så ser siffrorna mer intressanta ut:

Antal datorer i användning idag fördelat på datortillverkare:

11.6% Apple
10.4% Compaq
9.8% Dell
9.1% IBM
7.3% Hewlett-Packard
5.1% Sony
3.4% Toshiba
3.1% NEC
3.0% Packard-Bell
2.1% eMachines
1.7% Microstar
1.3% Fujitsu
32.1% övriga (each less than 1%)

Med andra ord:
Apple är inte minst på marknaden - utan störst!

Läs SpyMac artikeln här:
http://www.spymac.com/more.php?id=215_0_5_0_M

[ 17 September 2002, 13:35: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Ja det är ju skönt hur man kan bolla med siffrorna

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 14:00

"Lögn, förbannad lögn o statistik".. men det ser ju onekligen trevligt ut

Synd att det var Spymac, dom känns inte såå trovärdiga när det gäller nånting tyvärr.

(haha Kermit var skön, var hittade du honom? Vill ha Animal - han äger..)

Jo Spymac kanske inte har fullt förtroende hos mig heller längre.. men visst lät det rätt ok..
Stämmer siffrorna annars ?
275milj persondatorer i världen? Låter lite lite kanske?

Ingen skulle vara gladare än jag om dessa siffror stämde men det måste väl finnas mer än 275 miljoner datorer i hela världen?

Bara jag själv har ju 17 miljoner Macar (har stödköpt lite...)

Jürgen,

vassego...

eller den här:

[ 17 September 2002, 14:49: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Frågan är hur många av de 275 miljoner datorer som används!?

Väldigt intressant sätt att se på det. Tror nog inte så mycket på siffran att Apple har 11% totalt, men att slå ut det per datortillverkare stämmer nog väldigt bra faktiskt.

Någon sa till mig att Apple har marknadsandel på 25% i Japan nu, stämmer det?

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-09-17 15:56

Jag har aldrig heller trott på 5% (nu lär jag väl få Svante på mig)

Om man räknar den installerade basen istället för antal sålda enheter så blir det större andel mac..

Bara i min bekantskapskrets är det över 50% mac.. Hmmm låter inte så reprecentativt ...

håller med mcelwee.. synd att det var Spymac,, dom är ju inte dom mest förtroendeingivande..

Förresten så borde man väl slå ihop Compaq och HP o då får de 17% av marknaden.

Ciryon

Det vore lite intressant med denne gentlemans källor. Är det så lite som 240 miljoner PC datorer i världen. Jag tycker det låter lite. Men det är klart, Sverige är ju ett av världens datortätaste land så Svenska erfarenheter kanske inte är representativa.

Vad gäller 32 miljoner Macar funderar jag på hur gamla de äldsta är och om de används. Om jag inte missminner mig såldes det totalt 3 miljoner av den ursprungliga iMacen. Det var under ett antal år, så jag undrar hur lång tid det skulle ta att bygga upp en maskinpark på 32 miljoner exemplar av datorer med faktisk försäljningstakt. På det sättet skulle man kunna se hur gamla de äldsta datorerna skulle behöva vara för att nå upp till 32 miljoner, och därmed få ett riktmärke på trovärdigheten i statistiken.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 17:15

Vi hade en LC 475 i produktionen fram tills för en månad sedan. Den kom 1993.

Det äldsta vi har i drift just nu är PM 6100. Används för textinmatning/skribentburk...

Livslängden på macarna är extremt lång. Har en god vän som är jurist som sitter med sin LCII och jobabr dagligen. Han har tom köpt en till för att vara säker på att ha en. Det bör tilläggas att han ahr två PCs på skrivbordet som han inte använder!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-17 19:10

Min pappa kör OS 9.1 på en Performa 6200!! Det går förbaskat segt, men det går!

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 19:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik L:
Det var under ett antal år, så jag undrar hur lång tid det skulle ta att bygga upp en maskinpark på 32 miljoner exemplar av datorer med faktisk försäljningstakt.

Har inte Apple sålt runt 800 000 datorer i kvartalet dom senaste åren.. inte helt säker, siffran bara dök upp i huvet

/carl - lika pålitlig som spymac?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-17 19:44

"Apple shipped 808 thousand Macintosh® units during the quarter, down 2 percent from the year ago quarter."

Ah, vilket minne man har när det gäller värdelöst vetande :rolleyes:

Siffran gäller för Q3 2002.

800000 i kvartalet, vilket ger 3,2 miljoner macar/år. Om vi tänker samma årliga takt krävs det 10 årsproduktioner i drift för att nå 32miljoner maskiner. Det gör att vi ska ha ca 3 miljoner macar i drift från -93 i världen. Ja, kanske...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-18 11:37

I min maskinpark är det uppdelat såhär:

1 x PPC8100 (-94)
1 x PPC6500 (-97)
1 x PPC7300 (-97)
2 x PMG3 (-97)
20 x iMac revB (-98)
20 x G3 (-99)
12 x iMac S2001 (-01)
3 x PMG4 QS (-02)
10 x eMac (-02)

Så några gamla burkar finns det ju.

SpyMac har verkligen livlig fantasi. 32 miljoner Macar motsvarar att samtliga Macar som tillverkats de senaste drygt 10 åren fortfarande är igång. Men för PC har man bara räknat med drygt 2 års produktion (eftersom det säljs 100 miljoner PC, eller drygt det, varje år).

Man brukar ju säga att med statistik kan man bevisa vad som helst, men det här var verkligen över gränsen. (Dessutom så har HP och Compaq fusionerat, och har drygt 17% enligt deras "statistik", men det glömde SpyMac också bort.)

[ 18 September 2002, 12:17: Meddelandet ändrat av: Tage-me-T ]

Författaren till artikeln och ett par andra personer diskuterar den i SpyMacs forum på denna adress:

SpyMac forumtråd

/Ola

Tag-Me-T:

1. De flesta verkar vara överens om att man inte gärna installerar senaste operativet från MS på en dator som är äldre än två år, man köper en ny dator. Det leder till att försäljningen av nya PC hålls uppe, en situation som PC-tillverkarna och MS gillar. En Mac har i regel inga problem att köra senaste operativet från Apple även om den är mer än två år gammal. (Det ligger i Apples intresse att ändra på det tycker jag). Livslängden på en PC är kortare än på en Mac.

2. Det finns två alldeles utmärkta skäl att inte slå ihop Compac och HP i försäljningsstatistiken. a. Sammanslagningen av företagen gjordes i år. På den absoluta majoriteten av deras maskiner som fortfarande finns i bruk står det Compaq eller HP på. b. De maskiner de tillverkar nu marknadsförs fortfarande under varsitt namn, Compac eller HP.

Av det skälet slog han inte ihop siffrorna.

Erik L:

Tydligen så består källorna av personer inom datorindustrin (programvarutillverkare på Mac-sidan bland annat) som bokstavligt talet inleder med att säga: "Du tänker inte citera mig på det här va?". Han fick verkligen böna och be och lova anonymitet, därför anger han inga källor, säger han själv i tråden jag länkade till i mitt tidigare inlägg.

/Ola

[ 18 September 2002, 18:07: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 18:51

Förlåt, det var fel. Vi har en Quadra 650 för bildinläsning kvar. Och hur gammal är inte den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 19:41

Den kom 1993.

Centris/Quadra 650

För bara några år sedan jobbade jag på ett produktionsbolag som hade en gammal Mac IIfx kvar som scannerdator!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Väldigt
Någon sa till mig att Apple har marknadsandel på 25% i Japan nu, stämmer det?

Ciryon

Enligt den här artikeln så har Mac OS 5,01% av användarna i Japan.
Kollar man på scandinavien är det endast 1,41%
Läs mer här: http://www.redsheriff.com/cgi-bin/news20.cgi/Show?_id=d9c6

Det finns ett diagram om ni scrollar ner lite.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 21:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Den kom 1993.

Centris/Quadra 650

För bara några år sedan jobbade jag på ett produktionsbolag som hade en gammal Mac IIfx kvar som scannerdator!

Hur många PCs ifrån den tiden är i produktion idag?

  • Medlem
  • 2002-09-18 23:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Hur många PCs ifrån den tiden är i produktion idag?

Med det underlag du presenterat antar jag att du påstår att det är färre än två? En? Ingen? I hela världen?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 07:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Med det underlag du presenterat antar jag att du påstår att det är färre än två? En? Ingen? I hela världen?

Med den utbyts takt vår PC avdelning har så vet jag att vi inte har någon PC i den åldern ivarjefall. Ser jag runt på andra företag så brukar de inte uppgradera några PCs utan köper in nya efter tre år...

Jag är ganska övertygad om att den installerade basen av datorer som används domineras av macar precis som Spymac framför.

arvid.
Medlem # 2065 skapad 17 September 2002 19:10
------------------------------------------------------------------------
Min pappa kör OS 9.1 på en Performa 6200!! Det går förbaskat segt, men det går!

/arvid
 

Min pappa kör en 386:a. Det enda han gör på den är att skriva och skriva ut. Han kör med en gammal dos version av wordperfect. Han är skit nöjd och när jag är över så brukar han visa sina kortkommandon. Jag orkar inte prata om att det finns mer grafiska ordbehandlingsprogram. Mac är inte att tala på tyvärr. Ibland finns det användare som vill ha ngt svårt......er

Min mormor har en gulnande 286:a med GEM av alla operativ system, hon är jätte nöjd och har den på någon gång i halvåret för att göra brevpapper.

Har inte hjärta att föreslå någonting alls till henne för GEM är verkligen jätte tufft .

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-09-22 12:25

I min värld, hemma på Kammakargatan, så har 5 stycken av 14 lägenheter Mac. 5 stycken har PC och de sista 4 har ingen dator alls hemma.

35,7% Mac
35,7% PC
28,5% Annat eller inget

Så jag tycker att Spymac är blygsam i sina siffror

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-09-22 12:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:
Min mormor har en gulnande 286:a med GEM av alla operativ system, hon är jätte nöjd och har den på någon gång i halvåret för att göra brevpapper.

Har inte hjärta att föreslå någonting alls till henne för GEM är verkligen jätte tufft .

GEM är ganska så mysigt. Atari ST använde sig av GEM också. Jag tycker din mormor är tuff!

Visst vore det kul om det var sådär, men jag tror inte på det. Jovisst, gamla Macar höll väldigt länge, speciellt 80-talarna (en SE håller hur länge som helst), och visst finns det fortfarande en skillnad, speciellt för att det lättaste sättet att få fräs på en gammal PC är att kasta bort den och köpa en ny (uppgradera är dyrt på grund av allt strul), och Macar är väldigt lätta att uppgradera om det går alls, men sanningen måste ligga nånstans emellan.

Inte är de svenska Macarna en ynka procent, och kanske vi är lite mer än 5% om man räknar med alla gamla Macar som bara används ibland, men inte över 10 i alla fall. Det tror jag bara inte på.

Bevaka tråden