Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av Smartphone

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 19:44

Jag är trött på att ha både mobiltelefon och Palm (Tungsten T3). Jag vill slå ihop dem till en pryl.

Några grundkrav:

Kalendern i min nya Smartphone ska ha stöd för kategorier. (Dvs möjlighet att tagga ett möte som "kundmöte", "internmöte", "privat", etc.) Kategorierna ska vara synliga i form av olika färger dags- och veckoöversikt. Med andra ord som i min Palm där jag kör Datebook5 istf den inbyggda kalendern. Kategorier synkar dessutom till Palm Desktop.

Kategorierna ska kunna synka till Macen. Inte nödvändigtvis via iSync, men genom Missing Sync eller annat.

Min Smartphone ska kunna 3G.

P990 eller m600 säger någon. Inget kategoristöd så vitt jag vet. Möjligen via tredjepartskalender, men det lär knappast synka.

Treo? Finns den i 3G?

Qtek? Finns det kalendrar med kategorier och stöds detta av Missing Sync?

Om det är någon som förstår vad jag är ute efter tar jag tacksamt emot tips.

-Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-24 00:46

Jag förstår.

P990 säger jag. Är du säker på att den inte har kategoristöd? Nu har just min P910 rasat men jag är väldans säker på att den kategoriserar de olika "avdelningarna" jag har via iCal och i olika färger(kör en kategori per kund vid långa case, privat samt en som bara heter firman).

Qtek rekomenderar jag inte. Skitlurar. Har många kamrater som haft problem med dom samt att jag själv har provat 9090:an (vilken lämnades tillbaka efter två månader och inte mindre än tre vändor hos service).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 07:53
Ursprungligen av tjompa:

Jag förstår.

P990 säger jag. Är du säker på att den inte har kategoristöd? Nu har just min P910 rasat men jag är väldans säker på att den kategoriserar de olika "avdelningarna" jag har via iCal och i olika färger(kör en kategori per kund vid långa case, privat samt en som bara heter firman).

Du menar alltså att P910 har stöd för kategorier i kalendern? Jag trodde inte det. Är det verkligen "riktiga" kategorier eller mer som mappar där man kan slänga olika saker?

-Bosse

Jag sitter här med en Qtek S200 med windows mobile version 5. Jag fick den igår så jag är inte direkt någon expert på den än. Men här är vad jag kan säga än så länge.

Kalendern har stöd för att sätta en eller flera kategorier på möten, men det går inte att sätta färger baserat på kategorierna. Däremot kan man sätta Status på inläggen. Det finns Ledig, Preliminärt, Uptagen och Frånvarande att välja på. Beroende på vilken man väljer blir det olika färger på mötena. Det är ju inte riktigt tänkt för det ändamål du har i åtanke (antar jag) men så är det i alla fall.

Qtek S200 kan inte 3G så den ryker där, men kalednern i windows mobile lär ju se likadant ut även i 3g-versioner. Sen kan man ju surfa via WiFi, gprs eller bluetooth och den har ir-port. MS Explorer funkar bra av vad jag sett hittills. Systemet är helt ok tycker jag, om man inte störs av att behöva pekpennan till det mesta.

En kompis till mig som har haft en dylik enhet längre än jag säger att mycket småsaker är dåliga rent användarmässigt. Till exempel, om man får en "samtal väntar"-signal under samtalet så kan man ta det även om knappsatsen är låst. Men man kan inte gå tillbaka till orginalsamtalet utan att låsa upp knappsatsen först. Sånt är ju lite irriterande, och enligt min kompis är det många småfel av den typen. Som han uttryckte det, man märker att det inte är 100% fokus på telefonbiten. Jag harinte verifierat att det är så på min utan detta är hörsägen.

I övrigt är qteken ganska trevlig om man vill ha mer kalender och mindre telefon. På S200 är telefonen lite underordnad så att säga. Frånvaron av fysiska knappar är lite störande. Man mpste nästan alltid dra fram pekpennan. Själv vill jag hellre ha mer telefon och är mindre kräsen på kalenderfunktionen. Jag tror jag hade valt en P910 om jag fått välja, men se det fick jag inte.

...Jesper

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 19:41

Tack för kommentarerna. Jag var och kollade in en Treo 650 idag. Om man skippar kravet på 3G är den ett alternativ. Med Palm OS vet jag vad jag får... Någon som har erfarenhter av Treo 650 att dela med sig?

-Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 10:43

P910i har stöd för kategorier - och synk via mac funkar med färger och allt - grejer när (v.30) p990 kommer så kommer den ha symbian 9.1 - vilken inte har massa utvecklade program ännu - men jag skulle råda till att vänta tills p990 kommer eller köpa en beggad p910 - det är en suverän telefon med bra ljud - men framförallt så är den snabb - Win Mob 5.0 har så vitt jag vet inte ens stöd via missing sync ännu.

M600 ska vara bra säger dom - kommer v.24.

Men p990 har en bra feature den funkar enligt utsago från en person som provat den - men jag talar inte av egen erfarenhet - den kan nämligen bara plåta av ett visitkort, läsa av det och sedan lägga in det i adressboken - så om det funkar - så är det ett enkelt sätt att slippa alla visitkort - som i alla fall jag slarvar bort

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 10:56
Ursprungligen av Tangen:

P910i har stöd för kategorier - och synk via mac funkar med färger och allt - grejer när (v.30) p990 kommer så kommer den ha symbian 9.1 - vilken inte har massa utvecklade program ännu - men jag skulle råda till att vänta tills p990 kommer eller köpa en beggad p910 - det är en suverän telefon med bra ljud - men framförallt så är den snabb - Win Mob 5.0 har så vitt jag vet inte ens stöd via missing sync ännu.

M600 ska vara bra säger dom - kommer v.24.

Men p990 har en bra feature den funkar enligt utsago från en person som provat den - men jag talar inte av egen erfarenhet - den kan nämligen bara plåta av ett visitkort, läsa av det och sedan lägga in det i adressboken - så om det funkar - så är det ett enkelt sätt att slippa alla visitkort - som i alla fall jag slarvar bort

/Tangen

Synkar kategorierna på telefonen över till olika kalendrar i iCal eller synkas de till en och samma?

-Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 10:44

treon är för övrigt bra som det mesta - men min har kraschat - så jag är tillbaka till 910 - vilket jag är glad för

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:02

Låt mig kolla 2 minuter

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-25 11:10

Synd bara att lanseringen av p990 skjuts upp hela tiden, de måste ha fått problem på något sätt.
Någon som vet vad det senaste i releasedatum-väg är..?

Sedan så har ju Nokia släppt en ny http://www.nokia.se/phones/e61/. Den kanske kan vara något, trots avsaknaden av kamera och enligt mitt tycke, snygg design.

/jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:14
Ursprungligen av JonasV:

Synd bara att lanseringen av p990 skjuts upp hela tiden, de måste ha fått problem på något sätt.
Någon som vet vad det senaste i releasedatum-väg är..?

Sedan så har ju Nokia släppt en ny http://www.nokia.se/phones/e61/. Den kanske kan vara något, trots avsaknaden av kamera och enligt mitt tycke, snygg design.

/jonas

v.30 i Aug

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-25 11:19
Ursprungligen av Tangen:

v.30 i Aug

hehe nåja, har man väntat sedan i mars gör väl några extra månader ingen större skada!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:13

nej tyvärr så via isync så kan man iofs välja vilken av iCal kalendrarna man vill lägga informationen i men alla hmnar i samma .- tyvärr - ska kolla om det finns någon workaround

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:17

http://www.e2sync.com/

e2Sync säger att dom fixar det till Entourage i alla fall

/Tangen

Senast redigerat 2007-05-26 13:26
  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 11:23
Ursprungligen av Tangen:

http://www.e2sync.com/

e2Sync säger att dom fixar det till Entourage i alla fall

/Tangen

Tack för att du kollade!

Jag har kört e2Sync, men den hanterar bara kopplingen mellan Entourage och iCal. Telefonsynk sköts av iSync som vanligt vilket innebär att det inte funkar med multipla kalendrar.

Missing Sync hanterar kategorier och flera kalendrar för PalmOS, men stödjer inte Symbian överhuvudtaget...

Just nu verkar det inte finnas något som uppfyller alla mina krav. Om jag släpper kravet på 3G är Treo 650 ok. Sedan ryktas det om en uppföljare som stödjer 3G någon gång under året.

Annars är m600 eller p990 väldigt intressanta. Dock får jag i så fall leva utan kategoristöd vid synk...

-Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:21

he he - Det är lite så att man vill inhandla M600 innan eftersom den kommer v24 - men då får jag nog smisk hemma

/Tangen

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-25 11:27

Joo, den är snygg men inget w-lan, om jag inte har helt fel. Och har inte fullt så dugligt tangentbord som p9xx.

Den som väntar på något gott... xD

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-25 11:31

Bifogad bild behöver ju inte betyda något men kanske syncas den i kategorier..
Annars kanske man kan bränna iväg ett mejl till SE.

Edit: bild hämtad från http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&template=pp1_loader&php=php1_10336&zone=pp&lm=pp1&pid=10336

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:43

http://www.pocketmac.net/products/devices/sony_ericsson_P910.html

Har du kollat Pocket Mac - det kan vara en lösning - om du vill kan jag ikväll eller imorgon ladda hem och kolla en trial? (Jag är lite intresserad själv)

Men du är inte sugen på att använda Entourage då?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 11:56
Ursprungligen av Tangen:

http://www.pocketmac.net/products/devices/sony_ericsson_P910.html

Har du kollat Pocket Mac - det kan vara en lösning - om du vill kan jag ikväll eller imorgon ladda hem och kolla en trial? (Jag är lite intresserad själv)

Men du är inte sugen på att använda Entourage då?

Prova gärna, men när jag läser beskrivningen av Pocket Mac låter det som om den funkar precis som e2Sync. Synken mellan telefon och dator görs av iSync, och sedan synkar Pocket Mac vidare till Entourage från iCal och Address Book.

Flaskhalsen är att iSync inte hanterar kategorier/olika kalendrar i kommunikationen med telefonen.

Det är där Missing Sync (http://www.markspace.com/) är fundamentalt annorlunda. De har sin egen "conduit" i gränssnittet mot telefonen där de i fallet PalmOS kan ta hand om kategoriinformation och mappa den mot olika kalendrar i iCal. Sedan kan man använda e2Sync eller Pocket Mac om man vill komma vidare till Entourage. Värt att notera är att senaste uppdateringen av Entourage automatiskt synkar med iCal och Address Book om man vill, men bara till en viss specifik kalender i iCal.

-Bosse

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 19:21

Nokia N70 är grym!

1
Bevaka tråden