Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur rolig är äldre powermac g4?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag skapade en liknande tråd i powerbook-forumet, men jag har fått några bra(?) bud på stationära macar också, så jag passar på att fråga innan jag bestämmer mig.

jag funderar alltså på att köpa en lite äldre powermac, antingen en dual 500 eller en dual 867, så jag undrar hur fasansfullt/jobbigt/behaglig/trivsamt är det att 'jobba i tiger' med en sådan? (helst vill jag kunna köra 10.5 också, men det kan ju ingen veta hur det går...)
hur mycket ram ska man ha, räcker 768mb eller är 1gb minimum?

jag pysslar inte med några tyngre övningar, mest nätbläddrande, matlabbande och en och annan java-petitess och jag har tid att vänta på mina kompileringar men det är viktigt att gränssnittet är kvickt och responsivt. (speciellt vid nätbläddreriet.)
edit: jag kan se till att få tag på ett qe-kompatibelt grafikkort att byta ut rage-kortet i de äldre maskinen.

jag är även lite orolig för spegeldörrens oljud, har förvisso lite vana att meka med pc-burkar, men hur tyst kan man få en mdd som bäst?

alla åsikter och vinklar välkomnas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 23:11

"jag är även lite orolig för spegeldörrens oljud, har förvisso lite vana att meka med pc-burkar, men hur tyst kan man få en mdd som bäst?"

De kallades ju inte vindtunnel för inte.. Jag hade en 733, den högsta av dem alla. Den skötte sig riktigt bra med tyngre applikationer, dock hade jag 10.4 med 2 gig ram. Sen bytte jag den mot en G5 dubbel 2,7 med 4 gig ram, den kan allt! (fick 6.000:- i inbyte, så du får säkert en till bra pris)

Mitt förslag är att du satsar på en bärbar, har haft min PBG4 i 3 år snart, kör med en extra större skärm hemma om du väljer en liten 12" som jag, eller så funkar ju de större bra i sig..

/Björn

Ursprungligen av Cartman:

De kallades ju inte vindtunnel för inte.. Jag hade en 733, den högsta av dem alla./Björn

Nejnej, vindtunneln är MDD; 867 MHz -> 2x1,42 GHz.

Om 733 var den högsta måste det varit en quicksilver du hade. Högljudd den med, men troligtvis inte som en vintunnel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 12:30
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nejnej, vindtunneln är MDD; 867 MHz -> 2x1,42 GHz.

Om 733 var den högsta måste det varit en quicksilver du hade. Högljudd den med, men troligtvis inte som en vintunnel.

Just det.. hade en Quicksilver 733, bytte den till MDD 1,något, bättre prestanda men högre ljud..:">

Men G5an håller jag i ett tag, även om den kommer åka ut i ett annat rum snart för att få bort ljudet helt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-24 13:26

En dual 500 rullar på riktigt bra med Mac OS X 10.4, tycker jag. En annan fördel med dem är att de inte har någon CPU-fläkt som för oväsen. 768 MB RAM räcker för det mesta.

Köper du en ännu snabbare PM G4 typ dual 867 så får du givetvis en snabbare dator, men också högre fläktljud.

Jag har testat lite olika varianter på PM G4 och min uppfattning är att en dual är alltid att föredra.

Du kan få tag på begagnade geforce eller radeon-kort som ger dig QE. Nya är ju hutlöst dyra.

Ursprungligen av gabriela:

jag är även lite orolig för spegeldörrens oljud, har förvisso lite vana att meka med pc-burkar, men hur tyst kan man få en mdd som bäst?

Spana in http://my.mac.se/marcus/mdd

MYCKET tyst kan du får den; som en G5 ungefär.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Spana in http://my.mac.se/marcus/mdd

MYCKET tyst kan du får den; som en G5 ungefär.

jag spanade in den sidan under mitt research faktiskt!
en ide: varför inte slita ut den optiska enheten med tillhörande rack och köra två 120mm fläktar på höjden (med någonslags hemmagjort ställ) framför cpu-boxen?
sedan kan man sätta cdspelaren i ett firewire-chassi och ha den lättåtkomligt på skrivbordet istället, medans burken lever om under skrivbordet. (förhoppningsvis lite tystare då..)

jag slog till på en dual 500 btw.
den blev lite dyrare än vad jag ville egentligen, men den duger väl tills det finns vettiga bärbara maskiner på begagnatmarknaden.
(jag laddar upp med en 1gb ram och tänkte få tag på ett radeon att köra skärmen på också...)
om jag får tråkigt verkar den lagom rolig/pillig/svår att klocka med...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Varför finns det inte såna artiklar här på 99mac? Måste säga att den var grymt bra & informativ.

Okaj, den du köpte är ju iaf en tyst en.

MDDn har ju en lång PSU, som är "hälften så tjock och dubbelt så lång" som t.ex. den i en gammal G4. Så två 120 mm på höjden går inte. Dock kan man använda en 120 mm till psun, efter lite metallklipping. (Jag har en 80 mm nu, vanligtvis har PSUn två 60 mm.

Problem #1 är att PSUn måste få kall luft. Det är PSUn som väsnas mest, och det är för att den får använda luft på 35 grader (inuti datorn) för att kyla. Bättre att ta in rumstempererad luft.

Edit: Du kanske menade PSU-boxen? Jo, det kunde kanske vara något. Två 120 mm går kanske in (inte säker, men det är möjligt... jo kan funka). Fast egentligen kyls ju hårddisken och processorn av den "vanliga" 120 millimetaren. Så det är bara PSU som ska kylas där uppe. Men absolut, en 120 mm på riktigt minimal fart låter säkert ingen, dock gör inte min 80 mm PSU-fläkt det heller. Så det får vara.

Men det var en god ide.

Snyggt jobbat Marcus

Ursprungligen av irrelogical:

Måste säga att den var grymt bra & informativ.

Ursprungligen av Pocahontas:

Snyggt jobbat Marcus

Tackar.

vilket sorts grafikkort tycker ni är lagom till en dual 500 då?
det är ju bara agp x2 så jag förväntar mig inga månfärder precis, men quartz extreme skulle ju vara trevligt.

radeon 7000, 9250 eller geforce fx5200?
(flashade pc-kort är det som gäller verkar det som, inga mackort i handeln stödjer agp x2..)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-26 10:46
Ursprungligen av gabriela:

vilket sorts grafikkort tycker ni är lagom till en dual 500 då?
det är ju bara agp x2 så jag förväntar mig inga månfärder precis, men quartz extreme skulle ju vara trevligt.

radeon 7000, 9250 eller geforce fx5200?
(flashade pc-kort är det som gäller verkar det som, inga mackort i handeln stödjer agp x2..)

De du räknar upp finns inte till PM G4 eller finns endast som PCI-kort.
Du skall köpa ett AGP-kort för Mac exempelvis Geforce2mx, Geforce 4mx, ATI 8500 eller ATI 9000 för Mac.

Jag har ett Geforce2mx twinview i vår PM G4 dual 450. Fördelen med det kortet är att det saknar fläkt, har 64 MB VRAM och stöd för QE samt dubbla skärmar.

Att sätta i ett Geforce 4mx gör inte så stor skillnad eftersom gigabitmodellerna endast har 2x AGP. (PM G4 DA och senare har 4x AGP)

De som har bytt grafikkort i sin QS eller MDD brukar vilja sälja sitt originalkort.
Kolla in vad som sitter originalmonterat i de här burkarna.

http://www.mactracker.ca

Ursprungligen av gabriela:

(flashade pc-kort är det som gäller verkar det som, inga mackort i handeln stödjer agp x2..)

Om du har 3000 över så har Macoteket ett Radeon 9800 Pro som passar AGP 2x.

Hade ett ATI 8500 in en G4/400 och det var ingen skillnad alls jämfört med ATI128pro utom i spel med hög upplösning, helt CPU begränsat. Med en 1.2GHz G4 gör 8500 en stor skillnad, om det gör det med 0.5 GHz x2 vet jag inte men jag misstänker att det inte gör det.Radeon® 9800 PRO Mac Edition om du kan hitta den stödjer 2x fast det är det rackarns dyrt kort.

Givetvis ska du ha ett AGP-kort. Nvidea Geforce 4 Ti 4600 som satt i de sista G4orna bland annat funkar på AGP 2x, och är riktigt bra. 128 MB minne brukar de ha.
Jag sålde ett i vintras för 1000 spänn.

Är det någon som vet hur man ska gå tillväga om man skulle vilja flasha om ett PC-grafikkort så det blir Mac-vänligt? Har ett Radeon 9800 kort liggandes, som skulle kunna vara skoj att få in i PowerMacen, om det nu överhuvud taget blir någon skillnad, och om det ens går att flasha.

kolla här: http://www.csl.mtu.edu/~jmcarder/strangedogs/fbg/9800/9800.html
...och här: http://www.cubeowner.com/forums//index.php?showtopic=8804
det kan nog bli problem med strömförsörjningen för äldre maskier.

ett beg. 9800-kort är egentligen alldeles för mycket för mig, men det verkar vara det absolut smidigaste sättet, inte alltför dyrt heller om man kollar blocket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 20:14

Ett kort som har stöd för Quartz Extreme, dvs GeForce 2MX eller bättre, kommer gör maskinen markant snabbare - i vart fall "upplevt prestanda". Grafiken kommer flyta enromt mycket bättre. Spel är bara att glömma på en så pass gammal maskin.

Jag har själv en dual 500 G4 hemma med ett Radeon 8500. Funkar fint i OSX.

1
Bevaka tråden