Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion kring Linksys NSLU2 - "slug"

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är fortsättningen på en diskussion ur en annan tråd där det var lite väl OT.

Ursprungligen av nilrog:

Du kan nämligen inte använda gui:et i Unslung nu om du skulle vilja gå tillbaka till Linksys FW.

Jaså inte?

Ursprungligen av nilrog:

Jag hoppade bort från Unslung ganska tidigt då jag upptäckte att man fick mycket mer minne ledigt med OpenSlug. Nackdelen är att man tappar gui:et och att vissa program kan saknas. Några har jag dock "portat" själv till OpenSlug.

Ah... jag läste på lite förut och bedömde att mina ringa linuxerfarenheter gjorde Unslung till det bästa alternativet. Tanken var att fortsätta använda webbgränssnittet från Linksys för att hantera användare, shares osv.

Jag har dock inte riktigt klart för mig om detta är rätt väg att gå. De shares som jag skapat verkar alla komma åt just nu utan autenticering, vilket ju inte är riktigt önskvärt. Och en av mina användare som jag skapade går inte att radera.

Ursprungligen av nilrog:

Den ena kör OpenSlug 2.5 och agerar webserver via ett usb-minne. Den andra kör OpenDebianSlug med en 300GB Maxtor OneTouch II och agerar filserver och repository för mina små utvecklingsprojekt. Om man är van vid Linux är *DebianSlug ett alternativ. Man kan dessutom köra Webmin och då få ett gui till den oxå.

Hmm, känns kanske ändå lite overkill i förhållande till vad jag vill och vad jag kan om linux.

Jag testade förresten att "de-underclock:a" min slug, det gick bara fint.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-23 21:20

Nix, det går inte att använda webgui:et i Unslung för att backa till Linksys. Det var tydligen för buggigt och dom behövde i såfall ändra i delar som dom inte hade tillgång till så dom stängde av funktionen. Dock lät dom tydligen webbsidan vara kvar...det är möjligt att det inte gick att ta bort/ändra på den sidan men hade nog varit bäst att den sidan var borta.

Här är det "officiella" uttalandet från projektledaren. Hittade även den gamla tråden som förklarar det lite mer ingående.

Dock är det inte så svårt att byta firmware via terminalen. Den här sidan beskriver hur du använder Upslug2 som även fungerar i OS X

Visst är Unslung det lättaste sättet att använda den och den hade säkert räckt till för min andra "slug". Men jag känner mig mer hemma i Debian än att börja lära mig hur Unslung fungerar under huven. Vill man bara använda "slug:en" till fildelning samt testa lite andra användningsområden än vad orginalet tillåter så är Unslung verkligen att rekommendera. Dom övriga varianterna kräver att man är relativt hemma på Linux och terminalhackande.

Citat:

De shares som jag skapat verkar alla komma åt just nu utan autenticering, vilket ju inte är riktigt önskvärt. Och en av mina användare som jag skapade går inte att radera.

Hmm, det låter skummt. Har du unsling:at den till den disk som du anslutit till slug:en? Jag känner inte igen problemet, men jag har knappt använt den i orginalskick eller med Unslung. Men jag ska se om jag kan hitta något.

Citat:

Jag testade förresten att "de-underclock:a" min slug, det gick bara fint.

Visst var det ganska enkelt för att få dubbla hastigheten Jag har även modifierat min andra slug så att den alltid startar upp automatiskt om strömmen går. Det var lite mer jobb men ändå enkelt.

Tack för att du tar dig tid med mina frågor, jag känner mig som ett riktigt blåbär när det gäller detta...

Ursprungligen av nilrog:

Nix, det går inte att använda webgui:et i Unslung för att backa till Linksys. Det var tydligen för buggigt och dom behövde i såfall ändra i delar som dom inte hade tillgång till så dom stängde av funktionen. Dock lät dom tydligen webbsidan vara kvar...det är möjligt att det inte gick att ta bort/ändra på den sidan men hade nog varit bäst att den sidan var borta.

Ah, ok då är jag med. Jag kollade in länkarna. RedBoot Upgrade Mode är det som gäller alltså. Nu har jag iofs precis installerat Unslung 6.8-beta, så jag behöver nog inte byta firmware på ett tag.

Förresten bröt jag mot en helig regel och installerade Unslung utan att ha fått RedBoot att fungera. Jag försökte, men lyckades aldrig. Jag hade dock ingen korskopplad ethernetkabel, så jag försökte via en switch, kanske var det därför (jag försökte även direkt via en icke korskopplad kabel, men det gick inte heller).

Ursprungligen av nilrog:

Dock är det inte så svårt att byta firmware via terminalen. Den här sidan beskriver hur du använder Upslug2 som även fungerar i OS X

Nice, då blir det till att använda det nästa gång då. Det såg överkomligt avancerat ut

Ursprungligen av nilrog:

Visst är Unslung det lättaste sättet att använda den och den hade säkert räckt till för min andra "slug". Men jag känner mig mer hemma i Debian än att börja lära mig hur Unslung fungerar under huven. Vill man bara använda "slug:en" till fildelning samt testa lite andra användningsområden än vad orginalet tillåter så är Unslung verkligen att rekommendera. Dom övriga varianterna kräver att man är relativt hemma på Linux och terminalhackande.

Då låter det som om jag tagit rätt beslut än så länge. Min linuxerfarenheter sträcker sig till lite Red Hat-installationer för snart 6 år sedan.

Ursprungligen av nilrog:

Hmm, det låter skummt. Har du unsling:at den till den disk som du anslutit till slug:en? Jag känner inte igen problemet, men jag har knappt använt den i orginalskick eller med Unslung. Men jag ska se om jag kan hitta något.

Jo, jag tror jag gjorde "unslingandet" helt rätt. Någonting verkar ha hänt när en av användarna skapades, för om man plockar fram användaren så är det "lufttecken" (tab, mellanslag osv) efter namnet. Försöker jag radera gruppen med samma namn (det skapas en sådan automatiskt) så får jag meddelande om att det misslyckats. Går jag in under Shares och markerar den med samma namn så visas den med användarnamnet + mellanslag och en startparantes (typ såhär: "adrian (") i själva formulärrutan (men inte i listan). Försöker jag ta bort dessa skräptecken och spara så får jag "error, the share already exist" och försöker jag radera så får jag "error: failed to delete share". Och på den vägen är det, jag har en användare, en grupp och en share som inte går att redigera eller radera.

Men om du inte sysslat med Linksys adminsidor tror jag inte du kan hjälpa mig (om du inte kan guida mig till hur jag raderar en användare, en grupp och en share via terminalen).

En annan sak som jag inte blivit riktigt klok på är behörigheterna. Jag har slagit av gästanslutning och jag har skapat 2 användare. Men från Finder kan jag ansluta till sluggen och montera valfri share och har skrivrättigheter. Rimligtvis ska ju bara rätt användare få göra detta...

Ursprungligen av nilrog:

Jag har även modifierat min andra slug så att den alltid startar upp automatiskt om strömmen går. Det var lite mer jobb men ändå enkelt.

Ah, intressant, det visste jag inte att det gick ens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-24 09:02
Ursprungligen av Adrian B:

Tack för att du tar dig tid med mina frågor, jag känner mig som ett riktigt blåbär när det gäller detta...

NP, har fått mycket hjälp här när jag återvände till mac:en för två år sedan. Kan jag hjälpa någon så är det bara kul.

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten bröt jag mot en helig regel och installerade Unslung utan att ha fått RedBoot att fungera. Jag försökte, men lyckades aldrig. Jag hade dock ingen korskopplad ethernetkabel, så jag försökte via en switch, kanske var det därför (jag försökte även direkt via en icke korskopplad kabel, men det gick inte heller).

Testade detta en gång med min iBook och lyckades till sist. Det är inte lätt eftersom nätverkskortet i iBook:en har autosensing vilket gör att den behöver lite tid för att ställa in sig, och tid har man ont om när man försöker komma in i RedBoot Dock ska det fungera även utan korsad kabel. Om jag inte minns fel så hackade jag om ett perlskript som finns på nslu2-linux projektets hemsida för att hinna komma in i RedBoot.

Som tur är behöver man inte kunna komma in i RedBoot om man flashar via gui:et eller Upslug2. Det ska mycket till för att misslyckas så fatalt. En stor FET varning är dock på sin plats om man flashar från Windows och använder Linksys utility "EraseAll" för att flasha, den gör verkligen allt som den heter

Ursprungligen av Adrian B:

Och på den vägen är det, jag har en användare, en grupp och en share som inte går att redigera eller radera.

Men om du inte sysslat med Linksys adminsidor tror jag inte du kan hjälpa mig (om du inte kan guida mig till hur jag raderar en användare, en grupp och en share via terminalen).

Okej, eftersom jag inte kan kolla själv så ta det här med en nypa salt

Linksys och Unslung sparar det mesta av konfigurationen på den disk som man ansluter till slug:en. Dom filerna ska ligga under "/share/hdd/conf" om du loggar in via terminalen. Kolla i dom filerna om din "konstiga" användare finns där. Om den gör det så borde man kunna ta en extra kopia på filerna och sen ändra i orginalet. Då borde det gå att fixa, förmodligen behövs en ombootning alt. att rätt startskript ska köras igen.

Ursprungligen av Adrian B:

En annan sak som jag inte blivit riktigt klok på är behörigheterna. Jag har slagit av gästanslutning och jag har skapat 2 användare. Men från Finder kan jag ansluta till sluggen och montera valfri share och har skrivrättigheter. Rimligtvis ska ju bara rätt användare få göra detta...

Låter rimligt Det är möjligt att din "konstiga" användare kan ställa till det. Försök fixa det första problemet så kan vi gräva vidare efter det.

Tack för svaren, jag ska gräva vidare i detta ikväll om jag hinner. Disken är helt tom annars, så jag kan ju lika gärna formatera om den och börja om. Vet du om det är några problem med att bara formatera om en "unslingad" hårddisk och unslinga den på nytt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-24 12:53

Det ska inte vara några problem. Då rensar du ju hårddisken och skriver ut den nödvändiga informationen på nytt till disken. All användarkonfigurering, dvs användare/grupper m.m. lagras på den externa hårddisken och inte i slug:en så det ska bli en "clean-slate".

Mm, precis så tänkte jag.

Nu måste jag fråga en sak till: Visst är det så att jag ska fortsätta använda Linksys adminsidor för att skapa användare och shares för själva fildelningen, även efter jag bytt till Unslung?

(För den som undrar: "shares" låter ju inte så svenskt, men det är drygt att skriva "utdelade enheter" )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-24 13:14

Japp, tanken med Unslung är att den ska fungera precis som Linksys orginal fast med möjlighet att göra så mycket mer. Det enda som jag vet inte fungerar är uppgraderingssidan.

Jag tog mig tid att fixa med detta i helgen, så jag tänkte uppdatera lite om hur det gått.

Det räckte inte med att formeratera om disken från webbgränssnittet, för även om jag gjorde det så tog omformateringen inte bort tillräckligt mycket på disken. När jag försökte unslinga den så gick det inte för den kände av att den redan var unslingad, även om det inte fanns något i övrigt.

Vad jag gjorde var att jag kopplade in min disk direkt till macen, formaterade den (som FAT, men just formatet spelar nog ingen roll), och sen anslöt jag den igen till sluggen och formaterade den till EXT3 (vilket tog mycket längre tid nu, precis som allra första gången). Sen gick det bra att unslinga och jag har skapat användare nu som inte verkar strula.

Även autentiseringen verkar fungera, möjligtvis att gamla lösenord i nyckelringen spelade mig ett spratt förut (dvs att det redan fanns lösenord som fungerade och då fick jag aldrig en fråga).

Nästa steg är att försöka öppna upp i routern så jag kan komma åt den utifrån, antar att det räcker med att ta reda på vilka portar som macen snackar Samba på, och styra dessa till sluggen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-30 20:36

Bra att det löste sig

Lustigt att inte formatteringen via gui:et inte rensade den helt. Fast det kanske den inte ska göra, har inte koll på det. Att unsling inte gjorde något i det fallet är iaf normalt och bra, så att man kan ta en redan unslingad disk och kolla till en ny slug.

Autentiseringen kan även ha fått spunk pga den strulande användaren, men det får vi aldrig veta Hur som helst så var det kul att höra att du fick snurr på den igen.

Samba vet inte jag om jag skulle öppna upp externt, jag håller mig till scp istället.

Ursprungligen av nilrog:

Lustigt att inte formatteringen via gui:et inte rensade den helt. Fast det kanske den inte ska göra, har inte koll på det. Att unsling inte gjorde något i det fallet är iaf normalt och bra, så att man kan ta en redan unslingad disk och kolla till en ny slug.

Jo, det var bra att unsling-skriptet var så pass informativt att jag förstod vad felet var (och började flasha om hela sluggen i onödan). Däremot får man vara beredd på att det tar lite tid i anspråk, det är omstarter och diskanslutning osv i korrekta ordningar. Tålamod är en bra egenskap

Ursprungligen av nilrog:

Samba vet inte jag om jag skulle öppna upp externt, jag håller mig till scp istället.

Ah... en säkerhetsfråga? Jag hade en plan att jag skulle kunna montera min disk som en extern nätverksenhet från varsomhelst, lite som en idisk. Och då är samba enda alternativet va? För scp kan jag inte mounta i Finder, eller hur?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-30 22:27

Tja det beror mest på att jag vill inte öppna portar i onödan utåt. Vad jag vet klarar inte finder att mounta någonting över ssh, men rätta mig gärna om jag har fel Ni kan betydligt mer om mac än jag.

Ett alternativ vore att testa webdav och sätta upp sin egen "iDisk" enligt dom beskrivningar man kan hitta på nätet. Har inte provat själv men nu blev jag lite intresserad

Fast jag rekommenderar inte Apache på slug:en, den är en minnesslukande best och minne är någonting som det inte finns gott om i den lilla burken och måste den swappa så går det inte fort. Då rekommenderar jag hellre Lighttpd, den klarar det mesta som Apache gör men med mindre minne och bättre prestanda. Jag använder den på min lilla webbserver tillsammans med DokuWiki och det flyter på ganska bra.

Ah, ja webdav är ju ett alternativ jag inte tänkt på, det kanske skulle vara något.

Näe, jag har förstått att Apache käkar minne, så jag hade väl inte tänkt köra någon webbserver alls (ja, om jag nu inte ska köra webdav).

Jag kan passa på att ta upp en fundering jag hade, angående skivavbildningar (disk images), filsystem och kryptering som du eller någon annan kanske har koll på:

1) Om jag lägger en skivavbild på en server mountad genom samba, är filsystemet i själva skivavbilden också samba eller kör Apple HFS+ "internt" i skivavbilden? (Jag inser att jag skyltar med min okunskap om filsystem - det är kanske är helt fel tänkt... ).

2) Om jag använder en krypterad skivavbild, är själva trafiken till och från den krypterad eller är det bara när den sparas som det är krypterat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-31 05:42
Ursprungligen av Adrian B:

1) Om jag lägger en skivavbild på en server mountad genom samba, är filsystemet i själva skivavbilden också samba eller kör Apple HFS+ "internt" i skivavbilden? (Jag inser att jag skyltar med min okunskap om filsystem - det är kanske är helt fel tänkt... ).

Skivavbildningen är en fil så den kommer att ha ett eget "internt" filsystem.

Ursprungligen av Adrian B:

2) Om jag använder en krypterad skivavbild, är själva trafiken till och från den krypterad eller är det bara när den sparas som det är krypterat?

Bra fråga Eftersom skivavbildningen ligger på en utdelad resurs på nätverket så borde det som skrivs till den vara krypterat "hela vägen" eftersom det är OS X som sköter krypteringen i det fallet. Det hade varit skillnad om det vore slug:en som skötte krypteringen.

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, angående det där med formatering så hittade jag detta på slug-sajten:
<snip>
Det var exakt för vad jag råkade ut för alltså. Då var jag inte ensam om att tycka att det var lite udda.

Aha, det förklarar saken Deras wiki innehåller ganska mycket matnyttigt, men är i vissa fall lite "oorganiserad". Jag håller med om att beteendet är udda. Men om det är dokumenterat så är det "ok"

Ursprungligen av nilrog:

Skivavbildningen är en fil så den kommer att ha ett eget "internt" filsystem.

Ah, vad bra, då var jag inte helt ute och cyklade i så fall. Det är ju bra, för om man t.ex. tar en backup till en skivavbild på en disk med FAT som filsystem så tappar man inte viktigt HFS+-information (eftersom, så vitt jag vet, HFS+ innehåller betydligt mera info än FAT gör).

Ursprungligen av nilrog:

Bra fråga Eftersom skivavbildningen ligger på en utdelad resurs på nätverket så borde det som skrivs till den vara krypterat "hela vägen" eftersom det är OS X som sköter krypteringen i det fallet. Det hade varit skillnad om det vore slug:en som skötte krypteringen.

Mm, det var precis så jag tänkte.

Ursprungligen av nilrog:

Aha, det förklarar saken Deras wiki innehåller ganska mycket matnyttigt, men är i vissa fall lite "oorganiserad".

Jo, den är väldigt brokig. Vissa sidor är lättförståeliga och aktuella, andra handlar om Unslung 4 och är helt obegripliga

Förresten så installerade jag framgångsrikt mt-daapd igår, fungerade utmärkt, dök upp i iTunes utan problem. Kände mig som en riktig hacker Nu testade jag bara på ett fåtal mp3- och m4a-filer, får väl se vad som händer om jag slänger in flera tusen låtar där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-31 10:38
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, vad bra, då var jag inte helt ute och cyklade i så fall. Det är ju bra, för om man t.ex. tar en backup till en skivavbild på en disk med FAT som filsystem så tappar man inte viktigt HFS+-information (eftersom, så vitt jag vet, HFS+ innehåller betydligt mera info än FAT gör).

Fast hur är det egentligen? Som jag förstått det så ska program i OS X inte längre skrivas för att spara information i resurs-delen av en fil. Nu är det ju iofs inte en "perfekt värld" så det finns ju alltid program som inte följer detta. Sen skapas ju ibland dolda filer parallellt med den synliga delen som ska innehålla resurs-delen.

Jag har funderat på backup via rsync flera gånger men aldrig orkat komma till skott pga detta. Det finns förvisso rsync versioner som klarar "mac-filer" men det kräver även att rsync i mottagaren stödjer detta vilket inte den "vanliga" versionen som brukar finnas i Linux gör.

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten så installerade jag framgångsrikt mt-daapd igår, fungerade utmärkt, dök upp i iTunes utan problem. Kände mig som en riktig hacker Nu testade jag bara på ett fåtal mp3- och m4a-filer, får väl se vad som händer om jag slänger in flera tusen låtar där.

Testade en gång att dela ut hela mitt bibliotek som innehåller flera tusen filer via slug:en och det fungerade bra. Det tar en liten stund för mt-daapd att starta upp första gången men sen märkte jag inte av några större problem.

Ursprungligen av nilrog:

Fast hur är det egentligen? Som jag förstått det så ska program i OS X inte längre skrivas för att spara information i resurs-delen av en fil. Nu är det ju iofs inte en "perfekt värld" så det finns ju alltid program som inte följer detta. Sen skapas ju ibland dolda filer parallellt med den synliga delen som ska innehålla resurs-delen.

Jo, resursdelen är väl lite "övergiven" av Apple numera, men många program och gamla filer har sådant ändå och då skapar Apple en "._"-variant av filen med resursdelen. Men det finns väl andra fördelar med HFS+ utöver detta som är värt att bevara (som t.ex. rättigheter, något som saknas i FAT om jag förstått det rätt). Jag använder Synk för att ta backup och jag har för mig att jag läst att för att ta en backup som kan återställas helt krävs det att man skriver till en HFS+-formaterad skiva (vilket jag alltså hoppas att en diskimage är oavsett var den lagras).

Ursprungligen av nilrog:

Jag har funderat på backup via rsync flera gånger men aldrig orkat komma till skott pga detta. Det finns förvisso rsync versioner som klarar "mac-filer" men det kräver även att rsync i mottagaren stödjer detta vilket inte den "vanliga" versionen som brukar finnas i Linux gör.

Jo, jag har funderat i sådana banor själv, förut behövde man rsyncX, men sen 10.4 är Apples version av rsync förberedd för resursfiler, så det borde vara rätt enkelt. Har dock varit rätt nöjd med Synk tills vidare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-31 21:09
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag har funderat i sådana banor själv, förut behövde man rsyncX, men sen 10.4 är Apples version av rsync förberedd för resursfiler, så det borde vara rätt enkelt. Har dock varit rätt nöjd med Synk tills vidare.

Okej, men då kvarstår ändå problemet att mottagarsidan måste köra en version som klarar det oxå om jag fattat det rätt. Om den i det här fallet är en slug så måste man då trixa lite för att få det att fungera.

Förresten, angående det där med formatering så hittade jag detta på slug-sajten:

Note: What the NSLU2 refers to as "formatting" is a bit of a misnomer; the NSLU2 does much more than just "format" the disk. And to make matters more "interesting", if the NSLU2 determines that the disk already appears to be formatted, it will call it formatted, but not actually perform the operation. This "feature" has led to many a frustrated user who has quite reasonably expected that "reformatting" the drive from the NSLU2 Web GUI will actually do a "format" operation and re-initialize the disk's filesystem.

Det var exakt för vad jag råkade ut för alltså. Då var jag inte ensam om att tycka att det var lite udda.

Sant... hmm, kanske det blir en lösning med en webdav-utdelad disk som jag mountar och som jag i sin tur har en skivavbild på. Då gäller det bara att få igång webdav...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-02 09:21

Blev intresserad att försöka själv Tyvärr har jag ingen dator just nu där jag har en toolchain för att kompilera om Openslug själv på så det får vänta några veckor.

För Unslung finns Lighttpd som installerbart paket och det såg relativt enkelt ut att configurera webdav Dock stödjer den inte allt som webdav klarar av men förhoppningsvis tillräckligt mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 14:49

Nu har jag också skaffat mig en NSLU2. Vore tacksam om nån kunde svara på en fråga. Om jag kör ext3 på disken, kan jag då connecta till filservern med NFS eller SMB och komma åt disken? OS X stöder ju inte ext3, men det kanske inte spelar nån roll?

Ursprungligen av gluttonous:

Nu har jag också skaffat mig en NSLU2. Vore tacksam om nån kunde svara på en fråga. Om jag kör ext3 på disken, kan jag då connecta till filservern med NFS eller SMB och komma åt disken? OS X stöder ju inte ext3, men det kanske inte spelar nån roll?

"Sluggen" delar ut din ext3-disk som en samba-enhet, så den dyker upp bland nätverksenheter på din mac. Fungerar utmärkt, förutom de begränsningar som finns (t.ex. får filnamn inte vara vadsomhelst, specialtecken som frågetecken får man inte ha).

(Det är därför jag lagt en skivavbildning där som jag monterar i sin tur, den blir en äkta HFS+-enhet och då kan jag göra exakta backuper.)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 17:48

Tack för svaret...

Har en fråga till. Om jag ska komma åt disken när jag är utanför mitt nätverk, vilka portar behöver jag öppna i NATen (förutsatt att jag använder samba)?

EDIT: Förresten, hur gör man en skivavbildning av sin disk?

Senast redigerat 2006-07-21 17:59
Ursprungligen av gluttonous:

Har en fråga till. Om jag ska komma åt disken när jag är utanför mitt nätverk, vilka portar behöver jag öppna i NATen (förutsatt att jag använder samba)?

Ingen aning faktiskt. Jag funderade lite i samma banor tidigare i den här tråden, men nilrog lät lite tveksam till att öppna upp det på det sättet (blir ju en säkerhetsrisk då).

Ursprungligen av gluttonous:

Förresten, hur gör man en skivavbildning av sin disk?

Starta programmet Skivverktyg och och klicka på "Ny avbild". Då kan du välja storlek, kryptering och typ och sedan spara den någonstans. Väljer du "gles skivavbild" reserveras inte allt utrymme direkt utan den får växa allteftersom man fyller den.

Du behöver nog forwarda alla dessa :

netbios-ns 137/tcp nbns
netbios-ns 137/udp nbns
netbios-dgm 138/tcp nbdgm
netbios-dgm 138/udp nbdgm
netbios-ssn 139/tcp nbssn

// D

Ah, kul tråd Jag har beställt en Linksys NSLU2 och tänkte testa lite. Verkar vara en kul nörd-pryl med utmärkta möljligheter. Big up!

Har just fått en NSLU2 och undrar om någon har koll på om det finns något sätt att använda HFS+formaterade USB-diskar med den?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-19 15:42

Rolig liten tråd jag hittade med tanke på att jag själv köpt mig en slug. Kör debian på den, håller precis på att installera mt-daapd.

Jag har den som filserver, webserver och snart media-share.

Nån mer som har nått man borde köra på den?

1
Bevaka tråden