Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac klickar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-23 21:40

Hejs

En jäkligt märklig grej har börjat uppstå här i mitt annars så fridfulla hem.

Min intel iMac har börjat knäppa/klicka lite sporadiskt..

Första gången det hände trodde jag att det var en kass mp3 jag spelade.. Men sen hände det även när itunes var avstängt.. Då började jag misstänka nått med mina externa högtalare.. Men sen tyckte jag mig höra det även när de var avstängda, men inkopplade. Det borde ju betyda att det är de interna högtalarna som klickar fast dom är "bypassade" eftersom jag har externa inkopplade i ljudutgången.

Det händer inte ofta, men dock.. Någon som känner igen det? Jag blir lite nervös av att det klickar.. Är väl en tidsfråga innan nån strömspik bränner hela moderkortet.

  • Medlem
  • 2006-05-23 23:29

hmm

frågan är om problemet inte uppstod när jag kopplade in en ny firewiredisk, och samtidigt kopplade mina högtalare på ett annat vägguttag.. jag tror fanimig det klickar när kylskåpet startar slog det mig nu.. min första jordloop.. jippi.

Jag har ett knäppande ljud i mina högtalare (bara den vänstra?) som förekommer ibland.. Ungefär som när man slår på en gammal stereo eller nåt..

Jag har inte sett något mönster i när det händer, så jag blir inte helt klok på det.

Jag är ganska petig, men tror nog inte detta är något som är värt att försöka klaga på..

AM

Det är något skumt med iMacens högtalare. Jag har inte märkt något klickande men däremot ett högt knäppande, sprakande. Det händer ganska sällan, i samband med iTunes, men liknande saker har hänt med både min iMac G5 rev.A och Intel, så jag misstänker att det inte bara är jag som är drabbad. Märkte av det första gången efter att jag installerade Tiger på den förra iMacen.

  • Medlem
  • 2006-05-24 11:10

ja.. asså man kan väl kalla det knäppande.. ungefär som om du tar en högtalarkabel och sätter direkt på ett batteri.. det knäpper/klickar till.. ganska högt.. har ni andra med problemen datorn kopplad till jordat uttag?

jag är faktiskt ganska övertygad om att mina problem uppstod när jag flyttade strömförsörjningen till mina högtalare, antagligen är nu min utrustning ihopkopplad på två olika faser i min lägenhet.. möjligen är det det som skapar problemet.. jag ska flytta runt lite idag och se om det försvinner.. tidigare har jag kört all min ihopkopplade datorutrustning på samma vägguttag.. (jag sysslar med musikinspelning, så jag är lite anal med burr och sånt, tänkte bara mig inte för nu sist)..

men det vore intressant att höra hur det ser ut hos er.. jag är helt övertygad om att min dator inte har låtit så innan.. för första gången det hände så var det verkligen "vad fan hände där?!"

Det kan vara samma ljud vi pratar om, det togs upp i den här tråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=89549

  • Medlem
  • 2006-05-24 14:17

näe.. jag läste igenom tråden, så beter inte mitt sig alls..

mitt klick verkar höras ur de interna högtalarna även när de externa är inkopplade och spelar musik.. jag är lite osäker, men jag tror att det är så.. ska undersöka det när det händer fler gånger..

min tjuter inte heller, den knäpper till..

Jag har exakt samma fel som kenny i min 20"-imac. Inget tjut eller liknande utan sporadiskt "knäppande", väldigt sällan men ett par gånger per dag,

  • Medlem
  • 2006-05-24 21:42

men är det någon av er som kan svara på om ni har utrustning kopplad till datorn som inte sitter på samma vägguttag?
jag har kopplat om mitt igen så att allt sitter på samma.. ska se om knäppandet försvinner då igen..

Jag har inget annat i det uttaget som datorn sitter i, och inga kringprylar heller.

  • Medlem
  • 2006-05-24 22:42

ja då kan vi ju nästan utesluta det också.. men jag testar lite och ser vad som händer...

det störiga är att jag inte kan dra mig till minnes att jag har gjort nått annat konstigt i samband med att klicket döck upp.. det har ju inte varit där från början.. möjligen var senaste firmwareuppdateringeen nångång vid samma tidpunkt.. men jag har svårt att tänka mig att det är orsaken.. jag verkar vara den enda i världen som inte har några egentliga problem alls med min imac vid uppdateringar och dylikt..

kanske beror på att jag behandlar den som en pc, med vördnad, för att den inte ska balla ur och aldrig återvända till världen igen.

1
Bevaka tråden