Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och Nike inleder ett samarbete

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det rykte som dök upp för ett par dagar sedan på internet om att Apple och Nike skulle inleda ett samarbete visade sig vara sant.

Nike kommer i framtiden att ha en del skor som heter Nike+ i utbudet, och det är ett par av dessa skor man behöver ha om man vill använda sin iPod för att hålla koll på diverse saker som distans och tid vid löpning. Det behövs även ett kit som Apple kommer börja sälja inom kort. I Nike+ iPod Sport Kit som det heter medföljer sensorn och mottagaren som man pluggar in i sin iPod.

I en kommande version av iTunes ska man även kunna ladda ner podcasts med tips om träning och även kunna köpa musik ifrån en avdelning speciellt anpassad för Apple+Nike samarbetet. Via Nikes hemsida kan man också lägga upp sina träningspass och föra dagbok över träningen.

Låter det krångligt? Filmen som finns på http://www.nike.com/nikeplus/ visar på ett snyggt sätt hur allt fungerar.

http://www.apple.com/ipod/nike/

Senast redigerat 2006-05-24 01:04

Ställer ungefär samma frågor som jag ställde i ryktestråden i samma ämne:
1. Är de där skorna speciella på något annat sätt än att de har en ficka för sensorn?
om inte, så:
2. Varför ska man behöva ha denna sensor i skon? Borde det inte funka lika bra att ha den i en ficka/hållare i kläderna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 22:19

Jaha, nu ska de få mig att börja löpträna också...
Riktigt coolt samarbete måste jag säga.

Ursprungligen av hallgren:

Ställer ungefär samma frågor som jag ställde i ryktestråden i samma ämne:
1. Är de där skorna speciella på något annat sätt än att de har en ficka för sensorn?
om inte, så:

Det enda speciella är fickan.

Ursprungligen av hallgren:

2. Varför ska man behöva ha denna sensor i skon? Borde det inte funka lika bra att ha den i en ficka/hållare i kläderna?

Jag tror inte det funkar. Om man tittar på andra löptränings produkter med liknande funktioner så måste man även där ha sensorn på foten/skon. Hade det varit möjligt så hade dom säkert använt en sådan lösning.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror inte det funkar. Om man tittar på andra löptränings produkter med liknande funktioner så måste man även där ha sensorn på foten/skon. Hade det varit möjligt så hade dom säkert använt en sådan lösning.

Jag som springer helt low tech har aldrig kollat upp hur såna saker funkar. Varför måste man ha sånt på skon? Om det är en rörelsesensor så förflyttas ju rimligtvis överkroppen lika långt som fötterna. Finns det ett enkelt svar?

Ursprungligen av hallgren:

Jag som springer helt low tech har aldrig kollat upp hur såna saker funkar. Varför måste man ha sånt på skon? Om det är en rörelsesensor så förflyttas ju rimligtvis överkroppen lika långt som fötterna. Finns det ett enkelt svar?

Jag vet inte svaret, men hoppas någon annan vet.
Det bästa vore för Apple om det funkade med att ha sändaren i fickan, men dom är inte dumma så något gör att den måste vara i skon och på det sättet måste Nike vara inblandade. Eller?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag vet inte svaret, men hoppas någon annan vet.
Det bästa vore för Apple om det funkade med att ha sändaren i fickan, men dom är inte dumma så något gör att den måste vara i skon och på det sättet måste Nike vara inblandade. Eller?

Antagligen är den tryckkänslig och reagerar när foten trycks ner mot marken. Mer pålitligt än att bara känna av rörlserna, som andra stegmätare, och en lösning som jag skulle valt om jag varit med som utvecklare. Samt att den sitter skyddat mot vädrets makter, förutom fotsvett, och inte glöms eller tappas bort lika lätt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Antagligen är den tryckkänslig och reagerar när foten trycks ner mot marken. Mer pålitligt än att bara känna av rörlserna, som andra stegmätare, och en lösning som jag skulle valt om jag varit med som utvecklare. Samt att den sitter skyddat mot vädrets makter, förutom fotsvett, och inte glöms eller tappas bort lika lätt.

Om den bara är en simpel stegräknare, låt vara med koppling till en ipod, så skulle nästan hela poängen med konceptet försvinna. Min egen erfarenhet av stegräknare är att missade steg i räkningen är ett mycket mindre problem än t ex felmarginalen i att manuellt ange steglängden.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-24 13:31
Ursprungligen av hallgren:

Om den bara är en simpel stegräknare, låt vara med koppling till en ipod, så skulle nästan hela poängen med konceptet försvinna.

Jag håller med.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-23 22:33

Det skulle vara intressant att få veta hur det fungerar med mätningen av sträcka- vad nyfiken jag blir. Tänk vad kul det skulle vara om man kunde mäta upp exakt avstånd mellan olika platser.

Utan att ställa in sin steglängd som på vanliga stegmätare alltså.

Vet att vi testade något liknande för Polars räkning då jag var aktiv skidåkare/löpare, då mätte den i tre punkter av löpsteget vill jag minnas (Använde någon form av triangulering?), kanske samma teknik Nike har utvecklat?

Polars sensor sattes f.ö. på ena skons skosnöre. Dvs inte i själva skon.

Får nästan ringa Polar imorrn och fråga, de kanske har delvis sålt tekniken till Apple/Nike och då borde det inte spela någon roll ifall man använder Nike-skor eller Asics/Adidas eller motsvarande.

  • Medlem
  • 2006-05-24 10:50
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Vet att vi testade något liknande för Polars räkning då jag var aktiv skidåkare/löpare, då mätte den i tre punkter av löpsteget vill jag minnas (Använde någon form av triangulering?), kanske samma teknik Nike har utvecklat?

Polars sensor sattes f.ö. på ena skons skosnöre. Dvs inte i själva skon.

Får nästan ringa Polar imorrn och fråga, de kanske har delvis sålt tekniken till Apple/Nike och då borde det inte spela någon roll ifall man använder Nike-skor eller Asics/Adidas eller motsvarande.

Ok - POLAR -
jag är jätteintresserad av att köpa en klocka från dem, men de har ju ingen support för OSX!!!!!!! Detta gör mig oerhört irriterad. Inte ens om man lägger ut flera tusenlappar på en Polar får man det att fungera med OSX. (tycker att finska Polar är "billig" - hälsa dom det!!)

Ursprungligen av tcb:

Ok - POLAR -
jag är jätteintresserad av att köpa en klocka från dem, men de har ju ingen support för OSX!!!!!!! Detta gör mig oerhört irriterad. Inte ens om man lägger ut flera tusenlappar på en Polar får man det att fungera med OSX. (tycker att finska Polar är "billig" - hälsa dom det!!)

Min Polar RS200d funkar fint med mac.
Jag använder iSMARTtrain med OS X. Tidigare använde jag VPC 7 och polars internettjänst. Om man har en intel-mac så är alla problem lösta då man kan boota OS X eller Windows.

Tycker iSMARTtrain är en perfekt lösning för min mac och pulsklockan.

Hoppas Apple och Nike bygger vidare på sin tjänst så att den även visar puls mm i framtiden.

  • Medlem
  • 2006-05-24 18:18
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Min Polar RS200d funkar fint med mac.
Jag använder iSMARTtrain med OS X. Tidigare använde jag VPC 7 och polars internettjänst. Om man har en intel-mac så är alla problem lösta då man kan boota OS X eller Windows.

Tycker iSMARTtrain är en perfekt lösning för min mac och pulsklockan.

Hoppas Apple och Nike bygger vidare på sin tjänst så att den även visar puls mm i framtiden.

ja - en annan undrade också hur du fick det att fungera med iSMARTrain.

Jag undrar om det är NÅGON funktion som inte fungerar fullt ut - och så undrar jag om iSMARTrain skulle fungera med AXN700 - som är den jag funderar på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-24 17:23

Mats:
Enligt hemsidan för iSMARTtrain så stöds inte RS200. Hur får du det att fungera? Vilken version har du?

Jag har en RS200 och är trött på att göra allt via jobbdatorn...

Jag använder mig utav en beta version utav iSMARTtrain. Kommer säker snart att släppas i skarp version. Programmet är grymt bra och en jämförelse mellan iSMARTtrain och Polars tjänst kan ni hitta på forumet http://www.otag.co.uk/phorum5/list.php?2

Det bästa med programmet är om man har några önskemål så är det bara att lägga in dom på forumet, och så är det stor chans att dom kommer med i nästa uppdatering.

Om ni har köpt en Polar pulsklocka och kör OS X så ska ni definitivt köpa iSMARTtrain.

Jobs säger: "90 percent accurate straight out of the box". Sensorns batteri är inte utbytbart och uppskattas hålla ca 1000 h.

  • Medlem
  • 2006-05-24 21:57
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag använder mig utav en beta version utav iSMARTtrain. Kommer säker snart att släppas i skarp version. Programmet är grymt bra och en jämförelse mellan iSMARTtrain och Polars tjänst kan ni hitta på forumet http://www.otag.co.uk/phorum5/list.php?2

Det bästa med programmet är om man har några önskemål så är det bara att lägga in dom på forumet, och så är det stor chans att dom kommer med i nästa uppdatering.

Om ni har köpt en Polar pulsklocka och kör OS X så ska ni definitivt köpa iSMARTtrain.

Ok - jag förstår (och kommer troligen att gör som du föreslår)

teknisk fråga:
har jag förstått dig rätt? Du låter din Polar kommunicera meddelst "ljud" rakt in i OSX? Ingen ytterligare hårdvara? (att en klocka kan "låta" förstår jag - men har den verkligen inbyggd mikrofon?)

Har du en "tekniskt beskrivning" av hur detta går till är jag tacksam. (känner sällan eller aldrig för "hårdvarubelamrade" lösningar)

Ursprungligen av tcb:

Ok - jag förstår (och kommer troligen att gör som du föreslår)

teknisk fråga:
har jag förstått dig rätt? Du låter din Polar kommunicera meddelst "ljud" rakt in i OSX? Ingen ytterligare hårdvara? (att en klocka kan "låta" förstår jag - men har den verkligen inbyggd mikrofon?)

Har du en "tekniskt beskrivning" av hur detta går till är jag tacksam. (känner sällan eller aldrig för "hårdvarubelamrade" lösningar)

Klockan har en inbyggd mottagare och sändare och det är på det sättet som klockan kan sända ut signaler till datorn som iSMARTtrain kan ta emot.

  • Medlem
  • 2006-05-24 23:46
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Klockan har en inbyggd mottagare och sändare och det är på det sättet som klockan kan sända ut signaler till datorn som iSMARTtrain kan ta emot.

ok "ljud" - och inte BlueTooth eller annat. (även om det låter lite som stenålder a la Vic64, Comodore. Men fungerar det med "fax-språk" så är det väl ok)

Tror du det skulle fungera med AXN700 och/eller F55. Det är "mina kandidater".

Ursprungligen av tcb:

ok "ljud" - och inte BlueTooth eller annat. (även om det låter lite som stenålder a la Vic64, Comodore. Men fungerar det med "fax-språk" så är det väl ok)

Tror du det skulle fungera med AXN700 och/eller F55. Det är "mina kandidater".

AXN700 är inte en vanlig modell bland de som använder iSMARTtrain. Programmet riktar sig mer till alla fittnes-, running-, cykelklockor.

F55 är en ny modell ifrån Polar och det tar nog ett tag innan modellen kommer att stödjas av iSMARTtrain.

Om jag var du så skulle jag satasa på en modell som stödjs av kommande version och så skulle jag köpa den begagnad eller från eBay. Det finns otroligt många som köper polars klockor och nästan aldrig använder dom. Om det är hygienen du tänker på så kan du alltid köpa ett nytt bröstbälte och göra rent klockan noggrant.

Om du inte har så bra koll på vilken klocka du ska välja så kontakta polar. Mycket bre servoce och dom vet allt om alla modellerna. Vissa klockor har 100 funktioner, och man använder kanske bara 5 om man är "vanlig" användare.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-07-16 17:20

Kom på ett lustigt sammanträffande när jag kollade Apples sida om Nike att alla länkar, Sport kit, mm är orange och att 5 (möjligtvis 6) av 12 skor har orange färg i sig. Kolla in 1984 så ser ni vad jag menar.
Undra om det är planerat, eller slumpen.

  • Medlem
  • 2006-07-16 21:28
Ursprungligen av Marco:

Kom på ett lustigt sammanträffande när jag kollade Apples sida om Nike att alla länkar, Sport kit, mm är orange och att 5 (möjligtvis 6) av 12 skor har orange färg i sig. Kolla in 1984 så ser ni vad jag menar.
Undra om det är planerat, eller slumpen.

Nope - jag förstår inte vad du menar.

Menar du att det finns oranga skor i filmen 1984? (jag såg inga)

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-07-16 22:10
Ursprungligen av tcb:

Nope - jag förstår inte vad du menar.

Menar du att det finns oranga skor i filmen 1984? (jag såg inga)

Japp, är precis det jag menar.

  • Medlem
  • 2006-07-17 11:35
Ursprungligen av Marco:

Japp, är precis det jag menar.

Ok - jag förstår.

"Originalet" 1984 hade alltså INTE oranga skor. Jag hade missat det.

Men - samtidigt är det detta som jag ÄLSKAR med just Apple. En mycket subtil och träffsäker marknadsföring - som helt enkelt är UNDERBAR.

Vem - i hela världen - speciellt PC—VÄRLDEN skulle för huvud taget bry sin lilla hjärna så mycket att man i en tjugofyra år gammal reklamfilm går in och ändrar små detaljer som färgen på skor. DETTA ÄR KULT. Det ÄR bra. Det visar på att det finns "värden" utan för det nödvändiga och uppenbara som att grejerna bara skall fungera och lyda. INGEN i den "andra världen" kommer ens på tanken att gör något liknande. Varför - jo jag tror jag har svaret. Man har inte kommit "så långt" i sitt samarbete med sin dator att man har haft tid att "tänka sådana tankar". (Man måste ju ha i åtanke att man måste formatera om dumburken några gånger i kvartalet, få alla externa enheter att fungera tillsammans, leta rätt på de där nödvändiga dll-filerna, och jaga virus för det mesta.) Det tror jag är anledningen.

Vidare - visst var det så att just "1984" OCKSÅ fanns ett tag med en iPod runt flickans hals!! Det har jag sett för något år sedan.

(undran - är detta helt "privata" skapelser - eller är det Apple som ligger bakom dessa underbart trevliga idéer?)

iPod:en kom med i Apples remake av "1984" som gjordes för Macens 20-årsjubileum 2004.

1
Bevaka tråden