Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig utskriftskvalitet -Hur kan man fixa det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

VI har en Canon iP2000 som är kopplad till Airport Express. Utskriften funkar i stort men lite underligt. Kvaliteten är ganska dålig, när man skriver ut text får man suddiga konturer.

Finns det något bra verktyg för att ställa in skrivaren? Jag har inte haft skrivare till mac länge så jag har längre erfarenhet från Windows där man kan köra lite skrivarunderhåll för att få styr på saker och ting.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 20:42

vad är det för en skrivare? bläck? i så fall kan det ju vara papperet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-23 20:46

ip2000 är en bläckskrivare. Lite enklare modell, men det ska absolut inte bli suddig text. Du kan göra som Redglittercoffin föreslagit, prova ett annat papper. Kör absolut inte HP-papper på Canonskrivare exempelvis. Färgerna blöder ut direkt. Sedan ska du nog ha klart för dig att billigt papper även ger billiga uskrifter i många fall.

Ursprungligen av Snooze:

Kör absolut inte HP-papper på Canonskrivare exempelvis. Färgerna blöder ut direkt. Sedan ska du nog ha klart för dig att billigt papper även ger billiga uskrifter i många fall.

Gäller detta generellt? Alla HP papper? På alla andra skrivare?
Jag köpte en bigpack HP fotopapper (billig) att använda i min EPSON R300 och hade tänkt använda detta till ”mindre viktiga utskrifter”.

(Vidare undrar jag om någon vet vilken skrivarinställning som drar minst bläck? Plain paper, photo paper, superduper photo paper osv? Jag har gjort lite test men ser ingen logik i resultaten. Har tänkt göra ”riktiga covers” till mina filmer men orkar inte betala för full fräs på bläcksprutan.)

/ kalle.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 19:42

Bläckskrivare är inte riktigt relevanta idag överhuvudtaget tycker jag. Om det skall bli bra utskrifter på en bläckstråleskrivare kan man t.ex. inte använda det billigaste papperet för laser eftersom det suger alldeles för mycket. I stället bör man använda speciellt papper för just bläckstråleskrivare och allra helst papper rekommenderat för den specifika skrivarmodellen. Likadant med OH-film. Laser funkar inte med bläck-film och vice versa.
För att inte tala om priset man får betala när det är dags att byta bläckpatroner eller när man inte använt den på 2-3 månader och allt har torkat ihop så infernaliskt så man måste köpa nya patroner bara därför.

Bläckstråle hade relevans när laserskrivare var dyra. Det är icke så längre. Idag får man en kanonbra färglaser för runt 3000:- inkl moms. Räkna ut utskriftskostnaden per sida och addera med en tänkt utskriftsvolym under 2-3 år. Jämför med en laser för 3000:- och jag garanterar att du ALDRIG kan räkna hem bläckstrålen.

Sedan finns det förstås speciella ändamål där man kanske måste ha en bläckstråle men det är en annan historia.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-05-23 20:53

Du hittar inställningarna för skrivaren under Program>Verktygsprogram>Skrivarinställningar där kan du göra rent skrivarhuvud mm.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-23 20:56

Observera att det inte alls är säkert att du kan köra (eller ens se!) de alternativen när du kör via AirPort Express. Sätt isåfall in skrivaren direkt i datorn.

Hmm. Jag ska köpa nytt papper om det stämmer det där med HP-papper. Jag snattade papper från mina förädrar som råkar ha en HP-laser.

Ska även ta och plugga in skrivaren direkt i datorn och se om det kan bli någon förbättring med rengöring.

Tack allihop för snabba svar!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-31 17:02

Har du provat än?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-31 20:00

Kjelle är inne på rätt spår, men färglaser matchar inte bläck när det gäller just foto. En anledning är just pappret. Glossypapprets (dvs det blanka fotopapprets) ytbeläggning smälter om du kör den i en färglaser. Vilket medför att du i bästa fall måste byta trumma och i värsta fall får skrota maskinen. Det finns "softgloss" papper för laser, men det är inte samma ytvikt och inte samma glans. HP själva anser att färglaser inte kommer komma ikapp bläck när det gäller foto. Tvärtom anser de faktiskt att bläck har mycket mer att ge. Var på certifieringskurs med HP i Göteborg för två veckor sedan, och då talade de lite om sina framtisplaner. Exempelvis kommer inom kort en bläckstråleskrivare som är billigare i drift än färglaser (iaf de enklare modellerna), snabbare och ger bättre kvalitet.

För HPs del kommer det inte hända mycket mer efter nuvarande ColorSphere-tekniken i tonerkassetterna.

Kalle Borch, vad gäller papper till samma fabrikat på skrivare så är svaret "nja". Det är en tumregel som aldrig är fel. Men det finns vissa HP papper som fungerar bra på Lexmar exempelvis. Just Epson är dock lite speciella, eftersom de använder kallt bläck. Canon och HP använder varmt. Sedan är det, tro det eller ej, stor skillnad på respektive företags bläck och papper. Rent kemiskt alltså. Canons PR101 är riktigt bra, precis som HPs Premium Plus. Men kör dessa papper i ett annat fabrikats skrivare så blir det ingen höjdare.

Avslutningsvis kan man heller inte säga något om ljusbeständigheten om man inte håller sig till samma tillverkare på papper som på bläck och skrivare.

Tack för svar.
EPSONs kalla bläck var nytt för mig och förklarar en del.

Det dröjer nog lite innan jag provar med annat papper. Budgeten är tajt inför sommaren

1
Bevaka tråden