Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3d Stereo projecering, typ av projektor?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Är det nån som har hum om vad för projektorer det krävs för att köra Stereo med polariserande filter? Det som ska köras i 3d är baserat på 3motorer från vanliga spel, typ Quake3, Unreal 2004.

Går det med vanliga hyffsade á 20-30k eller måste det till rejälare doningar? Har hört från ett håll att de ska till typ ProjectionDesign F1 eller liknande, men det har jag svårt o tro.. men som sagt, man är ju inte så bevandrad på området..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 20:10

Det enda du behöver är väl två filter. Ett som du sätter framför varje projektor som du fasvrider med 90 graders skillnad jämfört med varandra? Det var så Stereofotogruppen i Göteborg visade 3d-film på fotomässan iaf.

http://medlem.spray.se/stereofotogruppen/

Så alltså, inga dyra high-end-projektorer är nödvändiga?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 20:23

De körde med två helt vanliga datorprojar.
Dock så måte ju polaroidfiltret i glasögonen vara vända på samma sätt som på projarna. Så det går ju inte med vanliga solglasögon.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 22:01

men polariserade 3d-glasögon är ju inte direkt dyrt (där glasen är vända 45 grader mot varandra). Kan man få reda på mer om det här? Jag tycker det verkar intressant med 'riktig' 3D.

Det finns massor av olika tekniker, den teknik som vi kör på så kastar man 2 bilder med 2 olika projektorer(kopplade till samma dator). Drivrutinen till dualhead-grafikkortet (Nvidia) sköter om bearbetning av den ena bilden så att den blir lite förskjuten, sen har man filter framför båda projjarna och polariserande glasögon. Detta gör ju att man ser en bild med varje öga. Vips så har du 3D.

Har testat i Quake3 och Unreal 2004 med goda resultat. För tillfället så kör vi på väldigt dyra projjar (eftersom dom som hållit i projektet anser att det behövs, vilket jag inte gör ) Men det lär ju fungera med hyffsat resultat med 2st likadana hemmabioprojjar.

Jag har jobbat på NVIS i Norrköping i snart två år och där så kör vi med aktiv stereo, d.v.s. vi använder glasögon som INTE har polariserade filter, utan snarare fungerar enligt principen "visa en unik bild för vardera öga". Grafikkortet kan här slänga ur sig varannan bild för höger resp. vänster öga, och sedan så synkas glasögonen så att vänster öga bara ser den vänstra bilden, höger endast höger bild. Glasögon + synk via IR går nog på en liten slant iof...

Varken grafikkort eller "annan" hårdvara behöver vara så dyr, om man inte har höga krav... sök lite på aktiv respektive passiv stereo så hittar du säkert mer information.

En liten grej till... med passiv stereo (typ polaroid-filter) så måste ni tänka på att man inte kan luta huvudet för mycket etc... för då hamnar filtren "fel", och då får ett öga se mer eller mindre av bägge bilderna samtidigt

Senast redigerat 2006-06-01 01:38
1
Bevaka tråden