Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man köra på batteriet eller med ström ur väggen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man sitter hemma och har tillgång till vägguttag, ska man ha datorn inkopplad i väggen
eller ska man köra på batteriet, och bara ladda upp det när det börjar ta slut?
Slits batteriet i onödan då kanske? Jag har ingen erfarenhet av bärbara datorer ännu...
Men jag förbereder mig till mitt MacBook Pro 17" köp i sommar!

Tacksam för svar, jag vet att ni kan det här bättre än mig

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 18:24

Här finns lite att läsa om litiumjonbatterier
http://www.apple.com/se/batteries

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-23 19:07

Nu har jag läst det mesta om batteriet på Apple's hemsida. Det enda jag funderar lite över är vad som händer när man kalibrerar ett batteri? Behöver man göra det på MBP 17"?

Och hur ofta bör man isf göra det?

Vad jag förstår så skall man ladda ur och ladda fullt minst en gång i månaden... verkar det vara vad ni kommer fram till ochså - drog just ur sladden till min MBP för att tömma den. (åsså börjar "bruset" uppstå ... hmm)

/

Mina erfarenheter säger att använda batteriet ständigt är jättebra. Att batteriet hela tiden används, laddas ur och laddas upp igen gör batteriet bara gott. Förra ägare använde datorn bara stationär med laddare, det batteriet dog på nolltid och blev uselt p.g.a. sin användning. Men kom ihåg, detta är är bara mina erfarenheter.

Jag använder en iBook och har i princip alltid nätadaptern ansluten. Enda gången jag inte har den inkopplad är under två halvtimmar varje vardag. Batteriet är drygt ett år gammalt och mår fortfarande riktigt bra. Det gör omkring två cykler per månad.

Batterier slits ju mer man använder dem. Men de mår inte bra av att inte användas. Måste du köra på batteridrift så ska du naturligtvis göra det men tänk på att ju mer du gör det desto tidigare måste du införskaffa ett nytt batteri.

Nya batterier måste inte laddas ur helt innan de laddas upp. Du kan köra på batteri och ladda det hur du vill.

1
Bevaka tråden