Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort & Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 12:41

Hej alla hjälpsamma 99mac vänner!
Jag har nu köp en iMac Core duo. Snyggt dator och enorm snabb (annu så länge i alla fall).
Men (och det finns alltid en "men") när jag skulle använda den inbyggda system för trådlös uppkopling till Internet som Bredsbandbolaget har byggt i vår lägenhet (även den ny) upptäckte jag att det var inte så enkelt som jag trodde. Jag har aktiverat kontot via eternetkortet (kabel alltså) men har inte lyckats med AirPort. Det står att AirPort -inställningar misslyckas och lika så med nätverksinställningar.
:"> Kan någon hjälpa mig på traven?

Tacksam för all hjälp!
Pancho

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-05-23 13:01

Är du säker på att Bredbandsbolaget levererar trådlöst till dig? Uttaget som de brukar montera i hallen är bara Ethernet, dvs du måste ansluta en trådlös bassation (tex en ariport express) till uttaget för att det skall fungera att köra trådlöst. Missförstår jag dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 14:09
Ursprungligen av Mattias L:

Är du säker på att Bredbandsbolaget levererar trådlöst till dig? Uttaget som de brukar montera i hallen är bara Ethernet, dvs du måste ansluta en trådlös basstation (t.ex. en airport express) till uttaget för att det skall fungera att köra trådlöst. Missförstår jag dig?

Efter några samtal med Apple och med Bredbandsbolaget fick jag då veta att det behövs någon slags basstation. Nu är det frågan, vilket ska man köpa? Det finns en DLink DI-624+ basstation (AirPort Extreme) som kostar 563 kr och en Apple Airport Express Basstation 54Mbit/sek som kostar 1195 kr, allt med moms ink. Priserna är från Macoteket.

Vad ska man köpa? Den ena är hälften så billigt. Den dyrare varianten föutom att det är betydligt mindre är det nått annat som gör att det är värt att satsa?

Vad tycks?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-23 13:02

Vad har du för trådlös utrustning? Airport Express?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-23 14:17

Jag använder Airport Express och har gjort så i något år nu. Underbar liten apparat som definitvt är värd pengarna. Enkel att installera mha Airport Setup Assistant.

Normalt ska en basstation inte behöva några andra inställningar än de fabriksinställda. Koppla bara in el och ethernet och det ska fungera. Möjligen bör du också slå om dina nätverksinställningar i Systeminställningar till DHCP. Apple är inte nödvändigtvis enklare än andra tillverkare.

Sedan bör du ta en titt på inställningarna för basstationen och aktivera säkerhetsfunktioner om du vill ha det.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-05-23 15:22

Det spelar mindre roll vilken du köper, kommer du att använda funktionen då du kan koppla in stereon på basstationen och strömma musik trådlöst från datorn till stereon, då är en AirportExpress det du skall ha, om inte kan du köpa i stortsett vad som helst. Men se till att det är minst 54mbit på basstationen. De flesta från Apple, Dlink och Netgear är superenkla att ställa in.

Netgear WGT 624, kör på den!
D-Link känner jag alltför många Macare som haft problem med.
Apples är bara dyr. Och har sämre räckvidd.
(Men naturligtvis jättebra om man som nämnt ovan, vill streama musik)

Jag vill dessutom tillägga att det inte finns PC- eller Mac-specifika basstationer. De problem man ofta hört om i samband med D-link gäller alltså alla och inte bara de som kör Mac.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-23 17:56

Vill slå ett slag för linksys som har överraskat och fungerat utan problem, och visat sig vara bättre än konkurrenterna.

1
Bevaka tråden