Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta förstajack

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fel forum kanske men är det någon som vet om det går att byta förstajack själv? Har mitt bredbandsmodem i köket och det börjar bli ohållbart... Har för mig att jag läst nånstans att det ska vara relativt enkelt att fixa själv.

Jo, det går. Det är bara att dra om kablarna så att det jack du vill ha först ligger först i slingan. Sedan om det är lätt eller svårt att utföra kan variera efter hur det ser ut hos dig.

Jag sitter i samma sits. Min fru slänger väl snart stekpannan i huvudet på mig om jag inte löser det Det ser trevligt ut i hörnet med airporten, kaffebryggaren och BBB-routen.

Några mer handfasta tips på tillvägagångsätt skulle uppskattas.

Det var andra tider då Bostream (Bonet) som de hette. Vid inkoppling av bredbandet kom det hem en installatör som flyttade jacket och installerade routen. Det var tider det

/Jerker

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-05-23 12:10

Jag satt i samma sits, och ringde helt enkelt Telia som skickade en kille. Tog några minuter, sen var det klart.

Kostade?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-05-23 12:21
Ursprungligen av mmmikael:

Kostade?

Kommer faktiskt inte ihåg. Kan ju inte ha varit mer än par hundringar. Det tog ju bara 10 minuter.

Telia har ju till och med ett litet kit för den som vill göra det själv. Blir i och för sig en skarvpropp på huvudjacket och lite kabeldragning med den metoden. Fördelen är att man kan slänga upp jacket där man själv vill ha det och inte är bunden till var de befintliga jacken sitter. Använde den metoden hos svärföräldrarna när de flyttade för några år sedan.
Det är en klar fördel om man äger eller kan låna en kabelpistol till arbetet. Det går betydligt fortare och man undviker att spika sig på tummen, som man lätt gör med de klamrar som ingår i telias paket.

950 spänn ville telia ha för att byta jack, tror jag testar själv först faktiskt...

Mitt ADSL-modem sitter i andra jacket. Det fungerar bra, men man får inte ha någon telefon inkopplad i det första jacket, men i dessa trådlösa tider är det väl knappast ett stort problem.

/Anders

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-05-23 13:45

Om du kan vara utan det nuvarande första jacket och vill ha andra jacket som "första". Skruva bara loss uttaget och koppla ihop trådarna utan jack. Enkelt.

Ursprungligen av pekka:

Om du kan vara utan det nuvarande första jacket och vill ha andra jacket som "första". Skruva bara loss uttaget och koppla ihop trådarna utan jack. Enkelt.

För mig fungerar det utan detta ingrepp. Bara att lämna det första jacket tomt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 14:22

Enkelt koppla om själv

Det är busenkelt faktiskt, jag har själv numera mitt första jack högst upp i huset.
Telefonjacket har ju sex polskruvar under skalet, men nu bryr vi oss bara om dom två översta och dom två nedersta.
I det jack ledningen utifrån kommer in i först kopplar man bort sladdarna från de två nedersta skruvarna och kopplar på dem på de två översta. Från samma två översta kopplar man ledningen vidare till nästa jack (var noga med att det är samma två trådar!), och gör samma sak där, tills man kommer till det jack man vill ha som sitt förstajack. Där först kopplar man ledningen till de två nedre skruvarna. Nu innehåller ju telefonledningen fyra ledare, så de två man nu får över kopplar man från de två översta skruvarna, och i andra änden av sladden kopplar man dessa två ledarna i de två nedersta skruvarna i jack nr 2, osv.
Kolla först med telefon att du får fram signalen rätt!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 17:45

larsal, det är en smart idé, men jag tror inte den håller..
observera _TROR_

jag har nämnligen fått för mig att "huvud-jacket" inte är det "första" jacket, eller jacket med ledningarna kopplade på ett visst sätt, utan det handlar om att analoga tele-prylar helt enkelt förstör fortsatt digital signal till nästa jack.
Vilket i verkligheten innebär att en telefon som sitter före ett adsl-modem i tele-slingan gör att modemet får en korrupt signal.

Jag kan dock tänka mig att signalen inte störs av flera enheter på samma kabelpar, så motbevisa mig gärna
Jag kan säkert ha missförstått det hela, men jag råder ändå till försiktighet..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 20:52

Försiktighet är alltid bra, och visst kan det vara som du säger, men det hindrar inte att jag har rätt. Eftersom du egentligen bara "skarvar" ingående ledning fram till det nya första jacket så finns det ingen analog utrustning på vägen! Den kommer först efter första jacket!
Jag har som sagt själv ordnat det så här hemma och det har funkat i många år. Utom den gången då blixten slog ner och brände upp tangentbordet till min gamla iMac...

1
Bevaka tråden