Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klämma ut maximalt ur en Beige G3?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag fick en Beige PowerMac G3 alldeles gratis häromdagen. 266 MHz, 224MB ram, 4GB hårddisk. Hur klämmer jag ut maximalt ur den? Det är naturligtvis inget fartmonster, men den var ju snabb på sin tid. Borde gå att använda till något.
Rekommenderar ni att fortsätta med OS 9.2, eller ska jag satsa på Linux? Någon som har erfarenhet av Linux på dessa burkar? Till OS9 finns ju inga moderna program, att hitta en vettig webläsare verkar t.ex. vara problematiskt. Med Linux är ju det inget problem. Hårdvarumässigt borde den kunna köra en systemsnål distribution som Crux PPC ganska snabbt. Tyvärr verkar Crux bara fungera med "new world macs".
Som sagt, någon som har erfarenhet?

Med vänliga hälsningar
/ Hugo

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-23 19:28

Linux osv. på Beige G3 är inte det roligaste. Har man lite erfarenhet kan man pilla igång det. Men man får sitta och skriva lite till OpenFirmware varje gång du startar datorn.
Enklaste är att ha en LFTP uppe på en annan dator och nätverksboota in Linux på den.
Eller skaffa mer RAM och dra in 10.3, rekommenderas skarpt ett PCI-grafikkort också. Typ vad som helst är bättre än det som sitter i.

jag fick inte igång SCSIn i OS X på den. Värt att tänka på om man ska in med OS X. Gick bra att installera från en SCSI-läsare. Men hittade inget när jag installerat... Kanske något som inte ska hända...

Det går ju att hacka in OS X fast det blir långsamt.
http://eshop.macsales.com/shop/osx-center/ med Xpostfacto
OS 8 är snabbare än 9 på dessa burkar.
Visst går det att peta in en snabbare G3 och ett ATI 9200 PCI kort och IDE ATA 133 och FW/ USB2 kort, fast då till sammanlagra priser som en minimac!!!
En hel del bege info på http://www.lowendmac.com/ppc/g3.shtml
lycka till

  • Medlem
  • 2006-05-24 14:33

Om du kan peta in mer minne, minst 256, helst 512+ går det alldeles utmärkt att köra OSX. Skaffa en ny, snabb hårddisk och gärna ett nytt grafikkort. Sök på G3 och Xpostfacto, läs allt om hur du partitionerar hårddisken och sätt av en dag att få allt att rulla. Det kommer att strula, men min maskin har rullat i minst två år utan större mankemang. Blixtrande snabbt går det inte, men duger alldeles utmärkt för ordbehandling och enklare surfning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-24 15:53

Om man vill så kan man klämma ut hela moderkortet och stoppa in det i en ATX-låda.

Jag körde en tid Mac OS X 10.2.8 på min 7300 PowerPC 604e 200 MHz med 128 MB minne och det gick skapligt. Så det borde fungera hos dig också men troligen snabbare.

  • Medlem
  • 2006-05-24 23:25

Äh, klart att du ska köra OS 9 på den! En museipjäs kräver ett antikverat - men bra! - OS.

Perfekt för barnspel (om du har barn eller ofta får besök av sådana). Fortfarande har de flesta lek-och-lärprogram för barn har modesta maskinkrav och trivs nästan alltid bäst i ren OS7-8-9-miljö.

Tack för alla tips!
Tycker det känns mest intressant att installera OS X på den (har ju en panther-licens liggande som jag inte använder.) Bara jag får tag på en snabbare och större hårddisk lite snabbt. Hur är det med grafikkort? Geforce MX eller liknande borde väl funka, men det måste vara speciella macintosh-versioner väl? Jag gissar att dessa inte går att hitta lika billigt som korten med pc-ROM.
Hur är det med PCI-kort? Om jag sätter i ett snabbare ATA133-kort, kan datorn boota från diskar som är anslutna till det?

  • Medlem
  • 2006-06-04 23:45

Det går ju att flasha om en del gamla pc-grafikkort, så de funkar i Mac. Du vet att det är PCI-grafik som gäller, va? Du får alltså ingen avlastning på processorn av grafikkortet som du får med de flesta AGP-korten.

Ja, din dator kan boota från diskar anslutna till ett macspecifikt ATA-kort. Hade jag varit du hade jag letat begagnat och då ev. bara ATA-66, som ju är billigare. (Eller rättare sagt, hade jag varit du hade jag installerat OS 9 på den, utan att lägga ner pengar på den för att istället spara pengar till en bättre maskin.)

Det kan mycket väl hända att du har rätt, det är bättre att lägga penningarna på en bättre maskin. Det är bara det att det känns trist att slänga datorn - så dålig är den ju ändå inte..

Jag har också köret OS X på 7600/200 med ca 400 MB RAM, känns lika segt som att köra OS 9 på en 7200/90. Det går men så kul är det inte. Har tom kört CLI klienten av Fold@home, då segar den betänkligt

1
Bevaka tråden