Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken ehandelslösning?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns här någon som har pejl på bra webshoppar eller snarare tjänster?

Jag har ingen aning om hur terrängen ser ut så jag tänkte börja med att ställa frågan här så blir grovsållningen lite lättare när jag sedan googlar.

Jag är ute efter en två eller flerspråkig lösning med möjlighet att kategorisera kunder i tex kunder och återförsäljare etc....

Jo också tror jag nästan säkert att det är en svensk tjänst jag vill ha. Det blir lättare så om man får problem med nåt.

/David

Hur många produkter skall produktkatalogen innehålla?

Vilka betalningslösningar behöver du?

Ursprungligen av Björnström:

Hur många produkter skall produktkatalogen innehålla?

I dagsläget är det drygt 300 produkter men det kommer nog att växa.

Ursprungligen av Björnström:

Vilka betalningslösningar behöver du?

Det börjar bli dags att ansluta till en betalväxel så man kan använda de vanligaste kreditkorten.

Ok - 300 produkter och kontokortsbetalningar.

Fler frågor:

- Är din produkter enkla eller behöver kunden exempelvis välja färg, storlek osv?
- Säljer du "nerladdningsbara" produkter?
- Behöver du lagerhantering?
- Anslutning mot exempelvis ekonomisystem för bokföring, kundprofiler och orderhantering?
- Har du en redan befintlig lösning som du behöver föra över information från?

Ursprungligen av Björnström:

Ok - 300 produkter och kontokortsbetalningar.

Fler frågor:

- Är din produkter enkla eller behöver kunden exempelvis välja färg, storlek osv?

Ja, ungefär exakt så. Det är fråga om pärlor och smycken.

Citat:

- Säljer du "nerladdningsbara" produkter?

Nej.

Citat:

- Behöver du lagerhantering?

Det är inte omöjligt. Jag behöver lära mig mer om detta tillsynes självklara begrepp för att kunna svara rakt på frågan.

Citat:

- Anslutning mot exempelvis ekonomisystem för bokföring, kundprofiler och orderhantering?

Det är möjligt. jag antar att det finns mängder med olika lösningar med olika stor 'slagkraft' och prislapp. Men jag tror inte att det är någon av de stora elefanterna som ska till här.

Citat:

- Har du en redan befintlig lösning som du behöver föra över information från?

Ja, en väldigt enkel lösning som börjar kännas en smula urvuxen. Den bygger på en mysql-databas så det är ju inte större problem att exportera ett å annat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-05-23 13:00

(Ja, jag är part i målet) Men om du inte letar affärssystem i första hand utan en ehandelslösning/försäljningskanal där trafiken redan finns så skulle jag föreslå en titt på Tradera/eBay... men som sagt - jag kan ju misstänkas för ett egenintresse i detta.

I själva verket finns det globalt över miljonen små företagare som helt lever på eBay som försäljningskanal och bra affärer på nätet börjar med trafik. inte sant?

Ursprungligen av Wiberg:

(Ja, jag är part i målet)

Det låter spännande. Hur är du part i målet?

Citat:

Men om du inte letar affärssystem i första hand utan en ehandelslösning/försäljningskanal där trafiken redan finns så skulle jag föreslå en titt på Tradera/eBay... men som sagt - jag kan ju misstänkas för ett egenintresse i detta.

hm.... Om jag inte missuppfattat iden med tradera och ebay så lägger man ut enstaka föremål för försäljning till högst bjudande. Det skulle vara synnerligen opraktiskt för den verksamheten jag har i åtanke. Men jag hänger inte så ofta på tradera så jag är öppen för att jag inte fullt ut ser vidden av deras verksamhet.
Vad jag är ute efter är alltså en web-butik för att sälja produkter som lagerhålls.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-05-23 15:16

Jag arbetar för närvarande med att utveckla B2C på nämnda företag - skicka ett mail så berättar jag gärna mer men vi tar det utanför 99mac

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 15:46

David,

Den mest populära (?) shoppingcarten som kostar gratis är OSCommerce (eller avknopparen som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu). Den har en väldans massa funktioner, men du måsta vara bereddd på att ändå fixa med koden (PHP/MySQL) en del. Tar tid att sätta upp en snygg butik som ser ut och funkar precis som man vill.

Betalninggateway: Kolla in payson.se

Ursprungligen av Danne V:

David,

Den mest populära (?) shoppingcarten som kostar gratis är OSCommerce (eller avknopparen som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu). Den har en väldans massa funktioner, men du måsta vara bereddd på att ändå fixa med koden (PHP/MySQL) en del. Tar tid att sätta upp en snygg butik som ser ut och funkar precis som man vill.

Tjena Danne!
OSCommerce är säkert skitbra. Men vi behöver en maskinist också. Shopen är igång förnärvarande med hjälp av Cartweaver men CW räcker inte hela vägen och är lite för knepig för mig att klä om i svensk kostym. Så vad som behövs är egentligen inte programvaran utan snarare tjänsten.

Citat:

Betalninggateway: Kolla in payson.se

När det gäller Payson har vi kikat på det tidigare (men det har för all del flutit en del vatten sedan dess....) men det krävde då att man tecknade medlemsskap för att kunna genomföra transaktioner. Det är säkert inget fel med det förutom att det är inte ovanligt att folk känner sig obekväma med det och det innebär i sin tur färre avslut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 16:36

Svenska lösningar...

David,

Har du kollat in dessa:

http://www.e-butik.se/
http://www2.svenskabutiker.se/

...svenska alternativ!?

Jag har inte testat dem själv i skarpt läge, men för en förhållandevis låg kostnad slipper man uppfinna hjulet igen;)

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Nej, jag är inte "part i målet"...

Ursprungligen av Torkel:

David,

Har du kollat in dessa:

http://www.e-butik.se/
http://www2.svenskabutiker.se/

...svenska alternativ!?

Jag har inte testat dem själv i skarpt läge, men för en förhållandevis låg kostnad slipper man uppfinna hjulet igen;)

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Nej, jag är inte "part i målet"...

Nej det har jag inte. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 18:16
Ursprungligen av David Slättne:

Tjena Danne!
OSCommerce är säkert skitbra. Men vi behöver en maskinist också. Shopen är igång förnärvarande med hjälp av Cartweaver men CW räcker inte hela vägen och är lite för knepig för mig att klä om i svensk kostym. Så vad som behövs är egentligen inte programvaran utan snarare tjänsten.

När det gäller Payson har vi kikat på det tidigare (men det har för all del flutit en del vatten sedan dess....) men det krävde då att man tecknade medlemsskap för att kunna genomföra transaktioner. Det är säkert inget fel med det förutom att det är inte ovanligt att folk känner sig obekväma med det och det innebär i sin tur färre avslut.

Visst fan, nu minns jag...CartWeaver...
Men vad gäller Payson så är nackdelen alltså att man ska öppna ett konto (gratis) för att få betala. Håller med om att det kan kanske göra somlöiga obekväma.
Å andra sidan är det gratis för din kund och nästan-gratis för dig. Jämfört med de etablerade aktörerna, som kostar hutlösa pengar, så passar Payson om man inte direkt drar runt hundratusen spänn i månaden. Dessutom måste man ofta (alltid?) teckna medlemsskap i många shoppingcarts. Pysslade en del med avknoppparen till OSCommerce i vintras (kan fortfarande inte komma på vad den hette. Alzheimers...) och den föll just på att folk var tvunga att bli "medlemmar" i sajten för att få handla. När jag gnällde om det i supportforumet, så skrev folk (andra användare) att dom inte upplevt att kunder vägrade... så inte vet jag.

Ursprungligen av Danne V:

.... Pysslade en del med avknoppparen till OSCommerce i vintras (kan fortfarande inte komma på vad den hette. Alzheimers...)

Kan det ha varit ZenCart?
Jag minns att jag ryggat för OSCommerce och ZenCart för att det var struligt. Det var ju ett tag sedan och nu har förmodligen både jag och OSCommerce mognat en smula för nu lyckades jag väldigt smidigt med installationen av både OSCommerce ocb ZenCart.
Så det är möjligt att det får bli någon av dom....

Varför valde du att titta på ZenCart (om det nu var den....) framför OSCommerce?

/mvh David

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-26 20:00
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-27 10:39

kompletterar med http://shopify.com/ (soon-to-come) och http://www.bigcartel.com/ - visserligen inte svenska, men ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-27 12:14

Tjena,

Det finns en uppsjö av svenska småföretag/utvecklare som gör/har färdiga webshoppar för sånt du behöver. De är oftast billiga och lätta att göra med. De flesta gör anpassningar till sina shoppar (om det behövs) för billig peng. Som sagt, de är småföretagare som du är och behöver affärer för att överleva.

Vill du ha mer konkreta tips så kan du PM:a mig så ska du få lite kontakter som du sedan själv kan prata med och undersöka om det är nåt för dig.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-05-27 12:42

I senaste Internetworld har man testat ett gäng...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-27 22:17

Just det, ZenCart var det (otroligt hur huvvet bara raderar sånt man tror sig inte ha nytta av längre...).
Jo, installationen kan ju mormor fixa, men resten...<rolling eyes />
ZenCart är en avknoppare från OSCommerce och det sägs i alla fall att man bygger dom på samma sätt, fast ZenCart inte har nackdelarna som OSCommerce har. Vad vet jag....
Men trots att jag pulade med ZenCart ganska länge, så tröttnade jag. Dels för att det var jäkligt struligt och "användarovänligt" administrationsgränssnitt. Man har tjöttat in en halv miljon "finesser" men (som vanligt, tyvärr) utvecklarna har liksom applicerat logiken som dom ser den, med vetskap hur programmet ser ut bakom scenen, och för en annan är det jäkligt ologiskt. Det spelade nästan ingen roll vad man skulle ändra så fick man leta för att hitta spakarna. Tröttsamt. Plus att köpare var tvungna att bli medlemmar, dvs öppna ett konto, för att kunna köpa vilket jag ogillade starkt.

Istället bytte jag tjänster med "min personlige php-guru" i USA. Vi byggde en liten mojsig, enkel butik tillsammans. han petade ihop php-koden och jag gjorde det visuella. I gengäld gjorde jag layouten för en sajt åt honom. Han är nämligen "visually impaired" och skulle knappast märka om hans fru hade målat om huset sitt.

Ursprungligen av Danne V:

Just det, ZenCart var det (otroligt hur huvvet bara raderar sånt man tror sig inte ha nytta av längre...).
Jo, installationen kan ju mormor fixa, men resten...<rolling eyes />
ZenCart är en avknoppare från OSCommerce och det sägs i alla fall att man bygger dom på samma sätt, fast ZenCart inte har nackdelarna som OSCommerce har. Vad vet jag....
Men trots att jag pulade med ZenCart ganska länge, så tröttnade jag. Dels för att det var jäkligt struligt och "användarovänligt" administrationsgränssnitt. Man har tjöttat in en halv miljon "finesser" men (som vanligt, tyvärr) utvecklarna har liksom applicerat logiken som dom ser den, med vetskap hur programmet ser ut bakom scenen, och för en annan är det jäkligt ologiskt. Det spelade nästan ingen roll vad man skulle ändra så fick man leta för att hitta spakarna. Tröttsamt. Plus att köpare var tvungna att bli medlemmar, dvs öppna ett konto, för att kunna köpa vilket jag ogillade starkt.

Istället bytte jag tjänster med "min personlige php-guru" i USA. Vi byggde en liten mojsig, enkel butik tillsammans. han petade ihop php-koden och jag gjorde det visuella. I gengäld gjorde jag layouten för en sajt åt honom. Han är nämligen "visually impaired" och skulle knappast märka om hans fru hade målat om huset sitt.

Fan vad kaxigt att vara blind och koda php!
Jaha, det låter ju spännande med din lösning. kan man få kika på den eller?

Frövrigt kan jag hålla med om att admin-gränssnittet kunde vara oerhört mycket mer överskådligt. På den syns släktskapet mellan OSCommerce och ZenCart mycket tydligt. Annars tycker jag att OSCommerce känns rappare än ZC och dessutom finns det ett hyfsat alert svenskt användarforum. Finns det något motsvarande för ZC?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 22:34
Ursprungligen av Danne V:

Istället bytte jag tjänster med "min personlige php-guru" i USA. Vi byggde en liten mojsig, enkel butik tillsammans. han petade ihop php-koden och jag gjorde det visuella.

Ja, jag är också nyfiken...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-28 23:07
Ursprungligen av pichia:

Ja, jag är också nyfiken...

Om saker å ting funkar som tänkt, så går sajten ut i skarpt läge om en vecka ungefär.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 23:33

Kolla även in dessa på webgardener.

Kolla även in dessa, dom tar hand om all service o underhåll med, vi använder dom till www.furnish.se, dom bygger på osCommerce men låter dig (oss) göra det vi kan bäst, fokusera på produkter, och tar hand om underhållet åt oss..

http://www.webgardener.se

En bekant har byggt en lösning som ska vara rätt smutt tydligen.
Hans företag hittar du här:
http://www.steencon.se/

De får nog jobba lite med sin närvaro på nätet. Jag fick absolut inget förtroende för det företaget. Kan de inte ens visa sina produkter? Screenshots skulle räcka för mig.

Jätteintressant att höra alla kommentarer om olika webshop-system. Har situationen förändrats när året visar 2009?

Magento har ju seglat upp som en opensource-lösning. Jag har inte testat den själv ännu. Jag fasar för att sakta börja bestiga ytterligare en inlärningströskel. Den officella ursäkten är annars att jag väntar på att den ska bli av med lite barnsjukdomar etc. Det lilla jag sett ser snyggt ut, jag har läst om att Magento skulle vara processorhungrigt men om det är det fortfarande vet jag inte. Om någon här testat det vore det väldigt spännande att höra om lite erfarenheter.

Jag lägger ner mina ansträngningar på att bli tjenis med CMS'et ExpressionEngine (föredetta Pmachine) som står inför ett större generations-skifte. Det har länge ryktats att dom skulle ha en ehandelslösning på gång i form av en modul eller plugin. Det är min våta dröm just nu för även om det kostar så blir det nog bra med tanke på vilka perfektionister dom verkar vara på Ellislab Men det är ju något som verkar ligga minst ett halvår fram i tiden.

Ursprungligen av David Slättne:

Jag lägger ner mina ansträngningar på att bli tjenis med CMS'et ExpressionEngine (föredetta Pmachine) som står inför ett större generations-skifte. Det har länge ryktats att dom skulle ha en ehandelslösning på gång i form av en modul eller plugin.

Det är min våta dröm just nu för även om det kostar så blir det nog bra med tanke på vilka perfektionister dom verkar vara på Ellislab Men det är ju något som verkar ligga minst ett halvår fram i tiden.

Intressant - jag kör EE sedan länge. Tyvärr är dom duktiga på att göra saker komplicerade även om dom är funktionsrika.

Ursprungligen av David Slättne:

Magento har ju seglat upp som en opensource-lösning. Jag har inte testat den själv ännu. Jag fasar för att sakta börja bestiga ytterligare en inlärningströskel. Den officella ursäkten är annars att jag väntar på att den ska bli av med lite barnsjukdomar etc. Det lilla jag sett ser snyggt ut, jag har läst om att Magento skulle vara processorhungrigt men om det är det fortfarande vet jag inte. Om någon här testat det vore det väldigt spännande att höra om lite erfarenheter.

Magento är fortfarande ganska så slött, men bortsett från det så har jag inte något att klaga på.

netprosale kör savea... bra shop för många artiklar, mer än bara shop ocksp lager och säljstöd

1
Bevaka tråden