Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken knarrar!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 21:14

På sista tiden har hårddisken på min PB börjat knarra titt som tätt. Jag vet inte riktigt vad det beror på eftersom den gör det ibland var femte sekund och ibland dröjer det någon minut mellan ljuden. Jag har sökt här på forumet men bara hittat en tråd och där begrep jag inte ett smack!
Måste jag formattera om eller finns det andra metoder att ta till? Jag är lite orolig för vad det kan vara, håller den på att krascha? Eftersom jag är en komplett idiot på detta område önskar jag ett pedagogiskt svar, så jag vet hur jag ska göra. (Jag har ingen extern hårddisk)

Den är ett år gammal bara:

Maskinens namn: PowerBook G4 12"
Datormodell: PowerBook6,8
Typ av CPU: PowerPC G4 (1.2)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 1.5 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 768 MB
Busshastighet: 167 MHz
Boot ROM-version: 4.9.0f0
Serienummer: 4H52204ARJ4
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad
Version: 1.0

  • Medlem
  • 2006-05-22 21:28

Säkerhetskopiera! Gör det på CD/DVD om du nu inte har extern disk. Vad knarrandet beror på och om du verkligen behöver säkerhetskopiera för att disken snart rasar vet jag inget om, men att säkerhetskopiera när HD:n börjar låta konstigt är alltid en bra idé.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 21:36

Oj, då får jag köpa cd-skivor imorrn!
(Vet inte hur man säkerhetskopierar men det står väl i "Hjälp")
*hjälp*

Läs min tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=98182

Installera

Gör en sudo smartctl -t long /dev/disk0s3

gör en sudo smartctl -a /dev/disk0s3

och posta resultatet här så skall jag hjälpa dig att tolka.

Och vad gäller din backup. Köp DVD skivor istället. Backa upp med programmet SilverKeeper (http://www.lacie.com/silverkeeper/) (gratis mot din email adress) direkt till DVD skivor. Det viktigaste är din hemkatalog dv.s den med ditt användarnamn

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 22:10

Ja mäh....det fanns ju hur mycket som helst ju! Vad ska jag ladda ner? Jag fixar inte att läsa alltihop, för jag begriper absolut ingenting.

Ursprungligen av Picasso:

Ja mäh....det fanns ju hur mycket som helst ju! Vad ska jag ladda ner? Jag fixar inte att läsa alltihop, för jag begriper absolut ingenting.

Mitt tips, om du har mycket data, är att köpa en extern disk du kopierar data till. Har du .mac har du en backupfunktion du kan använda som sköter det åt dig med den intervall du väljer. Har du inte så mycket data funkar det bra med cd eller dvd.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 22:28

Man måste se tillatt man har något att backa upp på. En extern disk är bäst om man har mycket skit.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 22:30

Det betyder alltså att någonting håller på att hända med den? Jag har inte möjlighet att köpa en extern just nu. Vad är .mac för något?

Ursprungligen av Picasso:

Det betyder alltså att någonting håller på att hända med den? Jag har inte möjlighet att köpa en extern just nu. Vad är .mac för något?

.mac är en samling appletjänster, du hittar dem på www.mac.com. Tveksamt om det är värt pengarna dock men om du hade haft det så hade du också haft tillgång till backupprogrammet som ingår. (men du behöver fortfarande något att spara din backup på).

Har du inte möjlighet att köpa en extern disk (jag köpte en till i helgen ca 1700:- för 320 GB) är det väl dvd som gäller, blir dock dyrt i längden enligt min uppfattning. Du kan förstås använda återskrivningsbara dvd men har du mycket data blir det en massa dvd att inhandla.

Beroende på vad du har för dator så kan du kanske sätta in en extra intern disk, det blir lite billigare än en extern (förutsatt att du inte behöver anlita någon för att installera den förstås)

Edit: Konrad skrev snabbare...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 22:37

.mac är en tjänst som Apple har. Där kan man bl a lagra sina dokument för åtkomst från vilken dator som helst var som helst.
Jag tycker att det är för dyrt och alldeles för segt för att vara privärt. Men det finns en hel del smarta funktioner och lite gratis-skit samt synk med dina i-apps.
Men Sheriffen erbjuder ju samma sak för en mindre peng. Vilket som är bäst sen vill jag inte uttala mig om.
Jag tycker att en extern FW-disk är bäst för back-up.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 22:46

Tack för all info! Men jag funderar ändå på vad det är för fel, varför knarrar det? Är det ett fysiskt fel på hårddisken eller vad är det?
--->akerstrom Jag har inte DVD-brännare, bara CD.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-22 22:46

Låt det inte ta för lång tid bara. En iBook på jobbet började knarra, och efter ett par veckor var det hejdå med den disken.
Eftersom vi sparar alla saker på server istället för lokalt förlorades dock ingen vital information.

Men ditt knarrande kanske inte var som vårat. Lite svårt att med ord beskriva ett ljud.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 23:09

Ljudet låter "knarrr---knurrrr----knarr---knurrrr--knarrrrr-----knarrrr----knurrrr"
svårt att återge skkriftligt.

  • Medlem
  • 2006-05-22 23:22
Ursprungligen av Picasso:

Ljudet låter "knarrr---knurrrr----knarr---knurrrr--knarrrrr-----knarrrr----knurrrr"
svårt att återge skkriftligt.

Den inte bara knarrar, utan den knurrar alltså också!? Det tyder på att den är inne i en brunstperiod, det går säkert snart över.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 23:24

Jag kan ju alltid hoppas. Lite jobbigt med en brunstig mac i knät....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 06:26

Det kan vara fläkten som låter också. Tror mer på det än på hårddisken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 07:17

Nej, fläkten är det inte för den vet jag hur den låter. De här knarret kommer liksom stötvis med olika mellanrum.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 07:23

Hårddisken siter i framkanten till vänster. Fläkten sitter baktill på mitten ungefär. Försök att lokalisera ljudet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 08:00

Svårt att säga exakt, men ungefär vid fn- ctrl- z- och shift-tangenterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 08:15

Där sitter hårddisken.
Har du garanti kvar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 08:34

Jag tror det, måste kolla det när jag kommer hem. Om jag inte minns fel så var det ungefär ett år sedan jag köpte den. Det är väl två års garanti väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 08:35

Nej ett års.
Ring Apples support och lämna in den till en auktoriserad serviceverkstad.

Men herregud, varför gissa och skrämma upp folk?. Fakta känns bättre. SMART är alltså ett protokoll för att få reda på hur disken mår. Du kan öppna skiv verktyget och få viss information (ok eller ej ok) men för mer info gör:

Gå till http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=64297&package_id=61413
Ladda ner smartmontools-5.36.tar.gz

Öppna terminalen, gå till det ställe du laddat ner filen, tex skriver du "cd Desktop"
Skriv "tar xvzf smartmontools-5.36.tar.gz"
skriv "cd smartmontools-5.36"
skriv " ./configure "
skriv "make"
skriv "sudo make install" och ange ditt vanliga lösenord
skriv "sudo /usr/local/etc/rc.d/init.d/SMART/SMART start"
skriv "sudo smartctl -a /dev/disk0s3 " Får du svar så vet du att det är din primära disk, annars kan det vara disk0s1-9
skriv " sudo smartctl -t long /dev/disk0s3 " Vänta en timme och skriv sen
"sudo smartctl -a long /dev/disk0s3 "
Klipp och klistra hit så skall jag tolka dina fel.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-23 08:51
Ursprungligen av ghost9999:

Men herregud, varför gissa och skrämma upp folk?. Fakta känns bättre. SMART är alltså ett protokoll för att få reda på hur disken mår. Du kan öppna skiv verktyget och få viss information (ok eller ej ok) men för mer info gör:
(text)

Bra råd. Jag testade skivvertyget (se mitt tidigare inlägg) men den sa att allt var okej. Sedan "Kapoff".

Kanske skulle man terminaljoxat istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 08:58
Ursprungligen av ghost9999:

Men herregud, varför gissa och skrämma upp folk?. Fakta känns bättre. SMART är alltså ett protokoll för att få reda på hur disken mår. Du kan öppna skiv verktyget och få viss information (ok eller ej ok) men för mer info gör:

Gå till http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=64297&package_id=61413
Ladda ner smartmontools-5.36.tar.gz

Öppna terminalen, gå till det ställe du laddat ner filen, tex skriver du "cd Desktop"
Skriv "tar xvzf smartmontools-5.36.tar.gz"
skriv "cd smartmonto snipp snapp

Vi gissar väl båda två i så fall? Jag, personligen, tror inte att Terminalen är dundermedicin som botar allt. Om hårddisken "knarrar" så är det antagligen ett mekaniskt fel på den. Då kvittar det hur mycket man hackar med terminalen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 21:59
Ursprungligen av ghost9999:

Men herregud, varför gissa och skrämma upp folk?. Fakta känns bättre. SMART är alltså ett protokoll för att få reda på hur disken mår. Du kan öppna skiv verktyget och få viss information (ok eller ej ok) men för mer info gör:

Gå till http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=64297&package_id=61413
Ladda ner smartmontools-5.36.tar.gz

Öppna terminalen, gå till det ställe du laddat ner filen, tex skriver du "cd Desktop"
Skriv "tar xvzf smartmontools-5.36.tar.gz"
skriv "cd smartmontools-5.36"
skriv " ./configure "
skriv "make"
skriv "sudo make install" och ange ditt vanliga lösenord
skriv "sudo /usr/local/etc/rc.d/init.d/SMART/SMART start"
skriv "sudo smartctl -a /dev/disk0s3 " Får du svar så vet du att det är din primära disk, annars kan det vara disk0s1-9
skriv " sudo smartctl -t long /dev/disk0s3 " Vänta en timme och skriv sen
"sudo smartctl -a long /dev/disk0s3 "
Klipp och klistra hit så skall jag tolka dina fel.

Försökte med det här men det funkade inte. Förmodligen är jag för dum. Comprendo nada..

Konrad. Läser du mitt meddelandet så ser du följande. SMART är alltså ett protokoll för att får reda på hur disken mår.

Smartmontools är alltså ett verktyg för att läsa ut all information om disken via SMART protokollet. Du ser alltså alla felmeddelanden, vad eventuella fel beror på samt att du kan testa disken och se om det rapporteras några fel.

Knarrade kan t.ex. vara en dålig sektor, men det kan vara en dålig disk också. Då är det väl inte så dumt att lägga ner lite tid på att fastställa felet.

Jag gissar inte, det är ju snarare du som gissar att disken är trasig. Kanske den inte är det, då sparara ju både tid och peng.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 09:21

Jag känner till SMART-protokollet.
Om disken har en dålig sektor efter en kontroll med det där verktyget så skulle jag byta ut den ändå.
Jag skule ta det som en varningssignal.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-23 10:39

Det här är inte kul. Är det vanligt att en hårddisk inte håller mer än ett år? Dåligt isf med tanke på vad PB:n kostade.

Har du kört någon kontroll i programmet Diskverktyg? Kolla i mappen verktygsprogram.

Det finns andra program typ Diskwarrior och Disk Keeper som ska vara rätt så bra, har jag hört.

Det finns ett bra litet program som heter S.M.A.R.T. Status som ligger i meny-raden och håller koll på din hårddisk. Börjar det bli vajsing får du en varning.

Bevaka tråden