Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man radera en fil direkt - ej via papperskorgen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill ibland radera en fil direkt utan att behöva tömma apperskorgen för att bli av med den. Finns det kortkommando för det eller hur gör man??

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-22 17:42

Du skulle kunna gå in i en terminal och skriva "rm <fil>"

eller markera filen/filerna och tryck "kommando+backspace" följt av "kommando+shift+backspace". Snabbast.

Ursprungligen av slippy:

eller markera filen/filerna och tryck "kommando+backspace" följt av "kommando+shift+backspace". Snabbast.

Men då tömmer du papperskorgen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 23:01

Vilket är enklast då?
Att gå in i terminalen och skriva mumbo-jumbo eller att tömma papperkorgen på det vanliga sättet?
Snacka om i-landsproblem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-22 23:07

Den här frågan förstår jag inte! Vari ligger svårigheten att klicka på papperskorgen och sedan tömma den? Har jag missat något?

Det är inte svårt - men känns onödigt om man snabbt vill ta bort en fil. Terminalen låter lite klart omständigt! Iden var ju att det skulle vara snabbt och enkelt - med så få steg som möjligt. Då verkar ju "kommando+backspace" följt av "kommando+shift+backspace" det klart bästa förslaghet hittills. Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 13:24

Jag tycker det är konstigt att det inte finns någon lika enkel lösning som i t.ex. Windows. Jag fick nöja mig med cmd+backspace, cmd+shift+backspace.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-24 14:38
Ursprungligen av annan:

Jag tycker det är konstigt att det inte finns någon lika enkel lösning som i t.ex. Windows. Jag fick nöja mig med cmd+backspace, cmd+shift+backspace.

Det är nog för att man inte ska ta för vana att direkt-radera filer. Systemet med en papperskorg där allt skräp mellanlandar i är en bra sak tycker jag. Annars slutar det med att man tar bort något viktigt av misstag.

Vilket man gjort nog många gånger trots mellanlandning...

  • Medlem
  • 2006-06-07 20:24

en annan sak jag undrar i detta ämne är om man kan ta bort en enstaka fil eller katalog ur papperskorgen?

jag har kastat en katalog som är på 10 gig, den vill ja ta bort ur papperskorgen, men de övriga små filerna skulle jag vilja ha kvar igen om jag skulle behöva dem igen....

Work around

Gör en ny mapp på skrivbordet - flytta hela papperskorgsinnehållet dit. Flytta sen din 10G fil tillbaka till papperskorgen och töm den. Flytta den nya mappen till papperskorgen. Voila!

@[URL="http://www.99mac.se/medlem/cuben%40mac99/"]cuben@mac99[/URL] Jag ÄLSKAR enkla lösningar och som fungerar!! Tack! Så enkelt men ändå....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-08 08:02
Ursprungligen av osker:

en annan sak jag undrar i detta ämne är om man kan ta bort en enstaka fil eller katalog ur papperskorgen?

jag har kastat en katalog som är på 10 gig, den vill ja ta bort ur papperskorgen, men de övriga små filerna skulle jag vilja ha kvar igen om jag skulle behöva dem igen....

Varför ligger de i papperskorgen då?

Om du använder Quicksilver kan du ju aktivera Delete-kommandot i Prefs->Actions. Då hamnar saker inte i papperskorgen.

hi-5!

1
Bevaka tråden