Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern USB2/FW HD-låda?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 00:47

Hej, någon som har rekommendation för externa låda för 3,5" hårddiskar med USB 2 eller Firewire, där driven kan köra i massa timmar utan att överhettas?

Tips på lådor utan kylning mottages också

"ALU hårddisklåda 3,5" USB 2.0" som säljs på Macoteket - vad har vi för betyg på den?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 18:51
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Köpte den nu och körde in min Seagate Barracuda i lådan.
Började direkt med att testa en sak som inte gick med den andra jag köpte; med firewire koppla in den i datorn, och min gamla iPod till HDn

FUNKAR

Snabb, stilig, lagom tyst, kallt aluminium-chassi och en liten fläkt också.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 12:40

Bra luftflöde?

Tja, det är en liten utfläkt på den.
Har använder den själv för backuper enbart, så jag vet ej hur varm den blir.
Ngn annan som vet?

Det är viktigaste nämns inte i tråden, dvs. OM lådan har Oxford chip för firewire - alla andra skulle jag undvika, sedan är det ju bra OM "Skivverktyg" kan formatera disken, så är inte fallet med alla diskar.

  • Medlem
  • 2006-05-21 17:09
Ursprungligen av Olle@mac:

Det är viktigaste nämns inte i tråden, dvs. OM lådan har Oxford chip för firewire - alla andra skulle jag undvika, sedan är det ju bra OM "Skivverktyg" kan formatera disken, så är inte fallet med alla diskar.

Hmm. Kan inte skivverktyg formatera alla USB-diskar alltså? Skivverktyg hittar min USB-disk..men det tar oändligt lång tid att partitionera den. Finns det något terminalkommando eller annat slikt som gör att man kan komma runt problemet?

Ursprungligen av JR:

Hmm. Kan inte skivverktyg formatera alla USB-diskar alltså? ?

Jo möjligen USB-diskar men jag hade tidigare 2 lösa hårdiskar i FW-lådor där Skivverktyg INTE ville formatera diskarna, tacksamt nog så var den ena lådan ÄVEN USB och den vägen så gick det att formatera. Jag är osäker på om problemet uppstod över att de lösa FW-diskarna INTE hade Oxford chip.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 19:17
Ursprungligen av Olle@mac:

Jo möjligen USB-diskar men jag hade tidigare 2 lösa hårdiskar i FW-lådor där Skivverktyg INTE ville formatera diskarna, tacksamt nog så var den ena lådan ÄVEN USB och den vägen så gick det att formatera. Jag är osäker på om problemet uppstod över att de lösa FW-diskarna INTE hade Oxford chip.

Det handlar om drivrutiner !
När det finns installerat drivrutin för OSX. Då ska det gå att formattera.
Men men det är snårskogen ändå.
I bland medföljer formatteringsprogram av leveratören, använd detta !

Jag formatterade utan problem, men vet ej exakt vilket chip det är i lådan.
Bäst att kontrollera med pixmania antagligen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 15:12

Tänkte ändå köra med USB 2.0, om det inte är bevisat att FW är snabbare i just det interfacet (det varierar ju från produkt till produkt). Dock är det en fördel om den kan stå på för att lagra iTunes-biblioteket som körs nästan konstant hos mig.

Ack så sant REP, men vad göra när tillverkarna inte ens bemödat sig att bry sig om OSX. Av detta kan man nog lära sig att kolla upp OM det finns drivisar för OSX, gör det inte det så satsa på annan tillverkare även om själva lådan är snygg.

En annan variant där ingen låda behövs är denna lilla adapter, fast läs noga - kostar ungefär 6 EUR.

http://cgi.ebay.de/USB-2-0-To-IDE-mit-Ein-Aus-und-Alu-Abdeckung-5142_W0QQitemZ8814728359QQcategoryZ47604QQrdZ1QQcmdZViewItem

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 22:48

Fast, då behöver den både ström och kylning...

Ursprungligen av attila:

Fast, då behöver den både ström och kylning...

Visst, ström behöver den självfallet men kylningen lär den knappast behöva då många lådor ju inte har någon fläkt

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 14:04

Köpte "LC-Power HDD-chassi, IDE 3.5-tum, USB 2.0 & FW, svart" från GTEK.se
Inte så vacker, men kylflänsar och kallt aluminiumchassi, får gömma den under skrivbordet
Prioriterade Firewire eftersom folk påstår att det är bättre för hårddiskar. USB 2.0 e bra om jag vill koppla den till en annan burk än en mac.

348kr + 108kr frakt

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-05-24 00:10
Ursprungligen av attila:

Köpte "LC-Power HDD-chassi, IDE 3.5-tum, USB 2.0 & FW, svart"

Är den tyst eller väsnas den? Ljudnivån är det viktigaste för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 22:24

Inga fläktar, alltså tyst. Dock inte fått den än Så får man ju ha en tyst hårddisk i den också, för jag tror att ett vanligt dator-chassi dämpar ljud bättre. Nu kör jag Seagate Barracuda som är bland de tystaste.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-05-29 14:08
Ursprungligen av attila:

Inga fläktar, alltså tyst. Dock inte fått den än Så får man ju ha en tyst hårddisk i den också, för jag tror att ett vanligt dator-chassi dämpar ljud bättre. Nu kör jag Seagate Barracuda som är bland de tystaste.

Okej. du får gärna kommentera om den funkar bra å så när du fått den. Både USB2 och firewirekabel följer med va?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 09:25

Ja, både USB2- och FW-kabel följde med. Den startade upp och gick igång som den ska (eller bättre). Jag insåg att hårddisken väsnades mycket dock, så jag lade hela paketet i en låda

Nu på morgonen dock, då jag hade matat ut hårddisken och sedan stängt av den, då vill den knappt göra sig synlig på skrivbordet, och enheten klickar till och slocknar. Läste någonstans på forumet att man kanske ska uppdatera med nytt chipset, så jag ska väl försöka flasha om den.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 09:47

Ja, både FW- och USB2-kabel följde med. Funkade finfint direkt...
... ända tills jag matade ut enheten, stängd av den. Lät den vara i några timmar och försökte starta den igen. Då klickar den bara till och dör innan ikonen dyker upp på macen. Startade om datorn, hjälpte ej. Ryckte elkabeln till HDn, in igen, det funkar...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 09:50

Känner att jag borde ha satsat på det första förslaget iaf...

Stefan, hur funkade http://www.pixmania.com/se/se/85590/art/pixmania/extern-lagringsenhet-for.html ? Vet Du något om vilket chipset den har? (står iofs i System Profiler). Har den ljuddämpning?

Va bra!
(jag kunde ju aldrig reda ut de riktigt tekniska frågorna du hade...)

1
Bevaka tråden