Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde Apple "återkalla" och fixa problemet med kylpasta på tidiga MBP?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 14:24

Jag har en 2,0 MacBook Pro. Den blir väldigt varm. 63 grader C vid > 10% CPU användande.
Vad ska man göra?!
Vad borde apple göra?!
Läste (http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1864582) att apple har sagt att den normala temperaturen på en Macbook ska ligga mellan 45 och 60 grader. Ska man ringa och skälla på apple eller helt enkelt betala för att få det fixat?

/olof

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-20 14:34
Ursprungligen av olofhs:

Vad ska man göra?!

Börja med att ladda in den nya firmwareuppdateringen som släpptes häromdagen, den ska sänka temperaturen en del.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 14:38
Ursprungligen av molia:

Börja med att ladda in den nya firmwareuppdateringen som släpptes häromdagen, den ska sänka temperaturen en del.

Glömde skriva. Jag har uppdaterat firmware. Ingen skillnad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-05-20 14:58

Ja, Apples firmware-uppdatering avhjälper ju bara symtomet - inte orsaken.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-20 21:00
Ursprungligen av frazze:

Ja, Apples firmware-uppdatering avhjälper ju bara symtomet - inte orsaken.

Vad jag förstår blir datorn fortfarande lika varm eller till och med varmare vid belastning, alltså är detta inte ens en avhjälpning av symtomen. Jag hoppas att fler lämnar tillbaka sina maskiner, så de fattar att något är tokigt. Det gjorde jag - med tre stycken!

Om apple själva säger att temperaturen skall ligga på mellan 45 och 60 grader så tycker man ju att man borde kunna få sin dator utbytt/lagad. Jag tänkte dock vänta tills man kan vara säker på att man får en "problemfri" MBP om man får en ny. Dvs utan pip och skevt tangentbord.

Om jag vill reklamera min MBP köpt på Macforum, vem ska jag då vända mig till Apple eller Macforum?

Ursprungligen av _rickard:

Om jag vill reklamera min MBP köpt på Macforum, vem ska jag då vända mig till Apple eller Macforum?

Först återförsäljaren, sen Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 23:59
Ursprungligen av apple4ever:

Först återförsäljaren, sen Apple.

Nej, man vänder sig till Apple direkt oavsett var man har köpt den.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 09:33
Ursprungligen av JohanB:

Nej, man vänder sig till Apple direkt oavsett var man har köpt den.

Fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 10:19
Ursprungligen av DaPhox:

Fel...

Är du säker på det? Vad jag vet och har haft erfarenhet av, är att Apple vill ta hand om all support och reklamation direkt med kund.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 10:35
Ursprungligen av JohanB:

Är du säker på det? Vad jag vet och har haft erfarenhet av, är att Apple vill ta hand om all support och reklamation direkt med kund.

Ja.

Det är en sak vad Apple vill & en annan konsumentköplagen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 10:39
Ursprungligen av DaPhox:

Ja.

Det är en sak vad Apple vill & en annan konsumentköplagen...

Men grejen är ju att det blir smidigare får kunden om man kontaktar Apple direkt. En ÅF kan ju heller inte (och vill säkert heller inte eftersom de nästan förlorar pengar på att sälja Apple-produkter) fixa problemet med värmen.

Så, min rekommendation är helt klart att kontakta Apple direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 19:34

Börjar faktiskt inse att min MBP 2.0 är outhärdligt varm. Min gamla ALU 1,25 var varm men det gick. MBP har passerat nån sorts gräns. Går faktiskt inte att sitta med den ett antal timmar och jobba. En underbar maskin annars, MEN detta är INTE ok.

Finns det överhuvudtaget någon här på forumet som lyckats med nån reperation eller nåt som avhjälpt problemet eller sitter vi alla fast och bara får samma elände efter varje inlämnad MBP.

Trodde poängen med byte till intel var att värmeproblematiken skulle lösas. (Känns som det sitter en G5a under huven!)

har någon hört om apple (eller någon asp) har fixat detta åt en kund?

eller är det bara folk som har tagit saken i egna händer? har hört av någon att det kan förstöra livslängden på yonah om värmen lokaliseras som den gör efter "behandligen".

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-21 22:48
Ursprungligen av +Pine+:

har någon hört om apple (eller någon asp) har fixat detta åt en kund?

eller är det bara folk som har tagit saken i egna händer? har hört av någon att det kan förstöra livslängden på yonah om värmen lokaliseras som den gör efter "behandligen".

Vilken idiot yttryckte det? Faktum är att du utan modifikation har mer värme lokaliserad till processorn eftersom den inte leds bort från kärnan, kontrollera bara för-efter mätningar av processortemperaturen. Själva vitsen med konstruktionen av kylsystemet är att värmen ska ledas bort från processorn i heat-pipen (värme ledningen) och blåsas ut ur chassit med fläktarnas hjälp. Finns ett för tjockt lager av kylpasta isolerar det mer än leder värmen, samma sak sker om pastan är dåligt applicerad - låg värmekonduktivitet och hög CPU-temp uppnås. Finns ingen värme i heatpipen startar vid behov heller inte fläktarna eftersom de temperaturstyrs med sensorer placerade på heat-pipen som ju förblir ljummen. Att Apple inte känner till detta faktum som är en självklarhet för varje PC-byggande 14-åring är inte heller troligt, antagligen är de rädda för de stora kostnader som servicen av alla maskiner leda till.

Ursprungligen av tobhas:

Vilken idiot yttryckte det?.

ett par på macrumors forum och på discussions.apple.com.

låter mer logiskt som du säger, ska nog besöka kullander i malmö för att höra om de kan fixa det.

EDIT: har talat med apple (lääänge) efter att lan-master och kullander tyckt detta. Apple vill att jag ska prova ta datorn till en ASP som kan byta ut kylpastan och reducera mängden.

känns lite tråkigt dock när supporten ställer en frågor om kylpasta, vill att de ska kunna mer

Senast redigerat 2006-05-24 13:25

Mellan 45 och 60 grader, eh? Jag rippar en DVD med Handbrake och CoreDuoTemp säger 76 grader. Och precis som för olofhs idlar datorn på runt 60 grader. Känns inte bra in the long run.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-23 14:04

Hur är det med nya MacBook då?

Har en känsla för att man använder aningen för mycket kylpasta där också, eller?
http://www.ifixit.com/Guide/86/images_large/38.jpg

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 14:50

Min MBP (2.0Ghz, 100GB 7200rpm) ligger stadigt på 60-75 grader. Jag tycker dock att det känns ganska jobbigt att behöva skicka in datorn om det inte leder till någon märkbar förbättring. Är det någon som har fått tillbaka sin inlämnade dator och kunna lägga märke till en signifikant förbättring när det gäller temperaturen? Själv lider jag inte så jättemycket... 60-75 grader är ju inte temperaturen på ytterhöljet... Nu tillhör jag ju inte heller en av de användare som har datorn som knävärmare...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 11:41

logikkort

Snackade just med inlifes support. de sa att det är logikkortet som gör att den är så varm, inte kylpastan. dom sa också att en ny version av kortet ska komma ut i sommar. då kanns det ju meningslöst att byta logikkort nu. nån annan som känner igen sig?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-01 12:17

Detta är en sån där klassisk anledning till att jag aldrig köper första generationen av en ny datormodell - framför allt inte bärbart. Jag förstår dock att alla inte kan vänta, men för egen del så får min TiBook 800MHZ kämpa på tills ca. jan/feb -07.

Nu har jag lämnat in min MBP, inte för värmen och tjutet främst utan att det dök upp ytterligare ett problem. När man suttit och jobbat med datorn en tid så började fläktarna gå och det kom ett knattrande ljud från datorn. Detta ljud var så tydligt att det inte gick att ignorera det, att titta på film via datorn var otänkbart. En till två veckor skulle servicen ta, så det kändes ju mindre roligt då det ryktas om att lösningar på ljudet och värmen väntas dyka upp till sommaren.

1
Bevaka tråden