Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SE W810i problem

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-05 10:20

Har för två dagar sedan inhandlat en ny W810i, mycket nöjd. Med allt förutom batteriet. Har laddat nu tre gånger varav första gången ordentligt, kanske 5 timmar. Det står ju inget om att man ska ladda batteriet i 14 timmar första gången.
Sen läser jag att batteriet kan vara dåligt i början tills man laddat det några gånger, men så här dåligt?!

Igår laddade jag telefonen för tredje gången fullt ut. Sen la jag den vid sängen med alarm och vaknade en timme för sent och märkte att telefonen stängt av sig själv och är helt urladdad. Detta alltså på mindre än 7 timmar från fullt laddat.

Inge bluetooth på eller så. Men det känns ju som att den håller på o göra nåt under vilan, vad kan jag inte komma på. Eller så är bara batteriet extremt dåligt i min modell.

Någon som känner igen sig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-05 10:32

Det där är absolut inte normalt!

Min W800i Laddar jag var tredje dag. Ett par sms, 5-15 min prat och epost via GPRS var fjärde timme om dagen. Gå till din ÅF.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-05 10:34

Vet inte vad som gäller för W810i eller vad som är praxis nuförtiden. Men jag kan dela med mig av mina erfarenheter av K750i.

Till jobbet skaffade vi ett gäng nya K750i, och någon sade att man inte ska ladda för länge första gången. (Själv har jag alltid hört precis tvärtom - att man första gången ska ladda batteriet ordentligt.)

Vi var två st som laddade batteriet länge (det kan ha handlat om över 14 timmar). De övriga körde "normal" laddtid, d.v.s. till batterisymbolen visade fullt. Idag har det gått ett år, och vi två som laddade längre tid har bättre kapacitet än övriga (varav några dessutom har fått byta batterier p.g.a. usel kapacitet).

ehem...det naske är så att ni använt dem väldigt olika eller??

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-05 10:38
Ursprungligen av Kellogs:

ehem...det naske är så att ni använt dem väldigt olika eller??

Visst kan det vara så. Jag t.ex. har använt min mycket mer än många i andra gänget.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-05 10:51

jäkla skit alltså. det sista man vill är ju att skicka tillbaka telefonen direkt.

och i dessa lägen man ångrar att man köpt på netonnet

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-05 11:28

en reklameringslapp på väg hem, jäkla skit alltså.

varför känns det som att man alltid är ensam att få kassa grejer varenda gång man köper nytt?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-05 11:32

Du är långt från att vara ensam. Vad man lär sig (kanske?) är att välja leverantör efter service och tillgänglighet.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-05 11:38

ja, dock tror jag att cdon har bättre service än de flesta ställena. Hade jag gått in med den till en butik hade dom ändå skickat den till SE liksom.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-05 15:05

Jag har haft min w810 i knapt 3 veckor nu. Jag har inte laddat den mer än 3 gånger och då har jag ändå lyssnat på ganska mycket musik.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-05 15:10

ah ok då vet jag att min är helt paj, förlorar 30% batteri på knappt två timmar

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-16 19:48

så! nu har jag fått en ny som jag direkt satte på laddning utan att ens sätta på den.

nu till en batterifråga, vad är bäst. att låta den ladda tills det står "fullt" eller som tidigare diskuterats, köra 14-timmarspass? Kan en 14timmars laddning vara skadligt för ett batteri? Jag har tex ett batteri i min skäggtrimmer som ska ladda typ 12 timmar, sen ett till IXUSen som man absolut inte får ladda mer än en timme för det kan vara skadligt

Nu laddar den så tacksam för snabba svar!

uppdat: allt funkar som en dans nu

Senast redigerat 2006-05-17 09:15
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-17 14:13
Ursprungligen av carpark:

så! nu har jag fått en ny som jag direkt satte på laddning utan att ens sätta på den.

nu till en batterifråga, vad är bäst. att låta den ladda tills det står "fullt" eller som tidigare diskuterats, köra 14-timmarspass? Kan en 14timmars laddning vara skadligt för ett batteri? Jag har tex ett batteri i min skäggtrimmer som ska ladda typ 12 timmar, sen ett till IXUSen som man absolut inte får ladda mer än en timme för det kan vara skadligt

Nu laddar den så tacksam för snabba svar!

uppdat: allt funkar som en dans nu

Jag vet inte vad som är bäst. Jag började använda min på en gång - utan att ladda den innan. Killen i Teliabutiken tog upp och meckade lite med den (förde över grejer från min gamla telefin etc) och sen packade han ner min gamla tele i lådan ist, så han gav mig tydliga tecken på att jag kunde börja använda den på en gång Sen om han har rätt det vet jag inte. Den fungerar dock bra än så länge. Laddar den ca 1 gång i veckan - ibland oftare om det har blivigt mycket musiklyssnande/fotande/spelande. När jag laddar den kör jag den oftast över natten eller tills jag ser att den är fulladdad.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-18 18:09

En fråga, hur stänger man av det förbenade slutarljudet och zoompipljudet (när inte telefonen är satt på tyst)?!

annars, underbar telefon!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-22 09:49
Ursprungligen av carpark:

En fråga, hur stänger man av det förbenade slutarljudet och zoompipljudet (när inte telefonen är satt på tyst)?!

annars, underbar telefon!

Det har jag också letat efter. Inget av de ljud-alternativen som finns är speciellt diskret.

Jag undrar också över hur man ändrar strömspararfunktionen.. Jag vill inte att den skall släcka skärmen riktigt så snabbt som den gör. Man hinner ju knapt vända på telefonen för att visa en bild.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-22 18:30

jag har ett nytt irritationsmoment, att det låter som något är en aning löst om man skakar den.
men det är också en onödig hang-up

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 18:39

Ladda länge

Jag jobbar i en Audio Video butik och brukar alltid säga till mina kunder att ladda telefonen länge första gången gärna över natten exempelvis.

På tal om att det låter som om nåt är löst kan jag bara säga att det är lika dant för mig (råkar ha just en w810), jag misstänker att det kan vara batteriet som inte sitter som berget.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-05-22 19:18
Ursprungligen av nordstar:

Jag jobbar i en Audio Video butik och brukar alltid säga till mina kunder att ladda telefonen länge första gången gärna över natten exempelvis.

På tal om att det låter som om nåt är löst kan jag bara säga att det är lika dant för mig (råkar ha just en w810), jag misstänker att det kan vara batteriet som inte sitter som berget.

hmm på mig är det något uppe vid kameran som är lite löst...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-22 16:17

Ibland när jag lyssnar på mp3 och pausar med "musikknappen" och sedan startar igen med samma knapp så blir det inte den låt jag senast lyssnade på.

Det har bara hänt tre gånger (ej i följd). Någon som har råkat ut för det / har någon idé om varför det blir så?

Köp inte "vissa" grejer på NetOnNet !! ....

TV rekomenderar jag HifiKlubben .. bra garantier och riktigt bra TV .. specielt LCD ..

PS. har inte med detta att göra men gå inte på Sibas reklam just nu om ni vill ha en bra TV ... man kan tycka att deras priser på en Samsung 40tum LCD är bra ... men det är precis påväg in nya LCD-TV från Samsung med grummt mycket bättre features ... nuvarande LCD-TV på siba är på har kontrast på 3000 ... men dom nya har kontrast på 7000 .. desutom klara dom nya Samsung LCD en upplösning på 1920x1080 PROGRESSIVE ... medan dom gammla klarar bara 1340x720p .... ..

Bayersguide på macrumors är riktigt bra .. synd bara att det inte finns en liknande för TV & Mobiler som kan rekomendera när det är bäst att köpa en TV eller Mobil ... och var ... kanske..

www.samsung.com

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-01 19:16

Dethär med laddning. Jag vet att SonyEricsson laddar sina batterier max innan dom stoppas i kartongen så att köparen skall kunna använda sina telefoner när dom packar upp dom (Apple gör samma om jag inte missminner mig, min MacBook funkade på batteri påengång när jag packade upp den).

I dagens batterier i telefoner sitter det en laddningskrets som håller koll på hur mycke ström som skall in i batteriet och stänger av laddningen när det är fullt, så oroa dig för att ladda mobilen för länge.

Däremot, har man ett oanvänt, oladdat litium-jon-batteri skall detta laddas full första gången så att alla celler aktiveras ordentligt. Men det skall alltså redan vara gjort på alla SE-telefoner. Sen skadar det nog inte att då och då köra slut på batteriet helt å sen ladda det fullt. 14 timmar skall det dock inte krävas för att ladda ett batteri fullt.

Trådens toppinlägg lät dock som ett väldigt trasigt batteri eller trasig telefon.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-07-13 09:45

Köpt en W810 själv och i manualen står det att man skall ladda i 2,5 timmar första gången. Gjord det och efter ett dygn (som man pillat mycket och testat grejjor under) har batterisymbolen inte ändrats.

Angående slutarljudet, letade också möjlighet att stänga av det, men kan det vara så att SE tagit bort den möjligheten för att försvåra smygfotografering?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-07-13 09:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Angående slutarljudet, letade också möjlighet att stänga av det, men kan det vara så att SE tagit bort den möjligheten för att försvåra smygfotografering?

nje den försvinner ju om mobilen är på ljudlöst. Men att man inte kan stänga av den i normalläge är ju extremt irriterande, SE är väl så stolta över sin autofokus att man ska veta att den finns där...

Märkligt.... mitt batteri håller sjukt länge trots samtal och mkt musiklyssnande..... laddat den 4 ggr på 2 veckor bara

1
Bevaka tråden