Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och xbox

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 15:32

Vi tänker nu köpa en chippad xbox (ej 360) och ideen var att vi ska ha den som ett multimedia system där vi kan ha filmer musik och bilder!
Men det vore ju ännu bättre om man kunde behålla materialet på macen och streama det trådlöst till xboxen. Mac mini har ju ett inbyggt nätverkskort, Internet har vi in i macen via nätverkskabel.
Det var fråga 1! går det?
Nummer 2 är om det går att lösa det via nätverkskabel? problemet är där att vi redan använder den enda ingången till internetförbindelsen.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-17 16:02

Det går att hitta utdelade iTunes-bibliotek i Xbox Media Center, dock fungerar inte musik som är köpt från ITMS med den versionen av XBMC jag använder. Filmer borde gå att komma åt över nätverket, eftersom det går att montera mappar som är utdelade över smb (tror jag det kallas, den "vanliga" windows-utdelningen).

Här finns information och en ganska utförlig FAQ: http://www.xboxmediacenter.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 16:08

Strålande!! men med vilken hårdvara streamar man mediat då?
Det billigaste är väl att dra en kabel mellan mac o xbox...
Men kan det göras trådlöst?

Ursprungligen av Khayman:

Strålande!! men med vilken hårdvara streamar man mediat då?
Det billigaste är väl att dra en kabel mellan mac o xbox...
Men kan det göras trådlöst?

Japp, om man använder en Ethernet>Wlan-adapter. Kolla på Netonnet, Kjell & co eller vart du brukar handla datorprylar, de har med största sannolikhet nån sån.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-17 16:18

Det bästa är väl om du köper en router. Då kan båda burkarna dela på internetförbindelsen eftersom du kan ansluta både minin och xboxen till den. Antingen trådlöst eller med vanlig tp-kabel. Sen streamar du via routern till xboxen.

Jag har ett xbox med en linksys WGA54G (trådlös accesspunkt för "gaming"). I min iMac har jag en dlink dwl g-122 (med 3:e partsdrivisar). En netgear wgr 614 v5 kopplar ihop allting via dhcp.

Programmet man använder för att göra krysslådan till en mediamaskin heter xbox mediacenter (googla på xbmc) och är riktigt bra. Det uppdateras frekvent och är lätt att få tag på distributioner/lätt att göra uppdateringarna via ftp.

I nätverksinställningarna i xbmc skriver man i den ip-adress som macen har och vilken user/pass man använder på macen. I macen slår man på windows-delning under systeminställningar/fildelning/tjänster. Tada. Du kan streama hur mycket du vill. En cool grej är att man inte ens behöver packa upp .rar-filer för att se eller lyssna på dem, xboxet gör det med oitomattikk.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte xboxet. En 360 känns inte alls lika intressant - microsoft har strypt möjligheterna lite för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 01:29
Ursprungligen av sugplopp:

I nätverksinställningarna i xbmc skriver man i den ip-adress som macen har och vilken user/pass man använder på macen. I macen slår man på windows-delning under systeminställningar/fildelning/tjänster.

Men hur väljer man på macen vilka mappar som ska delas ut då?

Ursprungligen av Khayman:

Men hur väljer man på macen vilka mappar som ska delas ut då?

För mig funkar det så att jag kommer åt allt på hdn - min user-mapp. Om vill trixa till det så kan du redigera xboxmediacenter.xml så att du har genvägar från xbmc under filmer rätt in i din film-mapp i macen, under musik rätt in i din musikmapp i macen osv.

.xml filen är ganska lätt att redigera, så här ser det ut i min videos genväg;

<video>
<default>Videos</default>
<bookmark>
<name>Videos</name>
<path>F:\Videos\</path>
<depth>2</depth>
</bookmark>
<bookmark>
<name>DVD-ROM drive</name>
<path>D:\</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>filmer i macen</name>
<path>smb://192.168.1.2/henke/movies</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>tv-serier i macen</name>
<path>smb://192.168.1.2/henke/tv-serier</path>
</bookmark>











<bookmark>
<name>SMB Network Share</name>





<path>smb://DOMAIN;username:pwd@MyWindowsServer/movies/</path>
</bookmark>

</video>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 15:40

jag kör också xbox media center, men lägger över all media på boxen istället. bekvämare att ha allt samlat där, stora hårddiskar är ju nästan gratis idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 01:30
Ursprungligen av snigel1:

jag kör också xbox media center, men lägger över all media på boxen istället. bekvämare att ha allt samlat där, stora hårddiskar är ju nästan gratis idag.

Ja det är smidigt men eftersom allt redan finns i macen och när det kommer nytt vill jag inte behöva flytta över så verkar det smidigare att streama från macen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 12:30

IIIhhh!!! nu har jag att göra ett tag tack.
Hmm lyckas hitta nätverket datorn finns på... men hittar inte några utdelade mappar??? hur väljer man vilka mappar som ska delas ut?

Senast redigerat 2006-05-19 13:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 19:12

Har just hittat hur man fick det att funka! men jobbigt att skriva in anvnamn och lösen varje gång man ska in! går det att ta bort?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-19 19:24

ja... skriv smb://användarnamn:password@ip/share/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 00:26

Var

Ursprungligen av akesson:

ja... skriv smb://användarnamn:password@ip/share/

Var ska jag skriva det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 21:22

var ska jag skriva det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-19 21:36

Kika på http://forum.psxcare.com/support/

Bra svenskt forum med kanonbra guider.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 21:38

ja men inte så bra för mac

För att lägga in anvnamn/lösen till din mac i xbmc så öppnar du inställningar/nätverksinställningar/smb share (delning) och skriver in dem där.

För genvägar i xbmc du öppnar xboxmediacenter.xml med bbedit eller textwrangler (bra och gratis) och redigerar efter principen jag visade några inlägg upp.

Genvägar kan tydligen redigeras direkt via xbmc gränssnitt (måste prova!!);

http://manual.xboxmediacenter.de/wakka.php?wakka=uieditingbookmarksetupv2&v=fdy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-24 10:41
Ursprungligen av sugplopp:

För att lägga in anvnamn/lösen till din mac i xbmc så öppnar du inställningar/nätverksinställningar/smb share (delning) och skriver in dem där.

För genvägar i xbmc du öppnar xboxmediacenter.xml med bbedit eller textwrangler (bra och gratis) och redigerar efter principen jag visade några inlägg upp.

Genvägar kan tydligen redigeras direkt via xbmc gränssnitt (måste prova!!);

http://manual.xboxmediacenter.de/wakka.php?wakka=uieditingbookmarksetupv2&v=fdy

Ahaaa.. tack så mycket för hjälpen... äntligen en smart o enkel lösning!

Ursprungligen av Khayman:

Ahaaa.. tack så mycket för hjälpen... äntligen en smart o enkel lösning!

¡De nada!

Xbmc är riktigt mysigt. Snart kommer mc360 (6/6 säger utvecklarna) ett skin som tar vara på alla nyheter i xbmc 2.0. Ser ut att bli riktigt trevligt. Mer info här.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-08-14 00:01

Går det att få upp Xboxens hårddisk som en enhet på Mac:en? Det vore ju hur smidigt som helst eftersom hårddisken i Mac:en är för liten.

  • Medlem
  • 2006-08-31 15:45

Nu blev även lilla jag nyfiken. Har precis köpt mig en Xbox som jag skulle vilja använda som hårddiskinspelare för Tv-program etc. Vad behöver jag köpa och göra utöver att vara ägare till Xboxen? Kan man få inspelning av program etc, lika smidigt som en "vanlig" hårddiskinspelare, med val av tablåer för inspelning osv?

/Fredrik

Att göra om Xboxen till en hårddiskinspelare blir väldigt jobbigt. För att kunna göra det så måste du köra Linux på den och skaffa en USB-ansluten TV-mottagare.

  • Medlem
  • 2006-08-31 20:41

Då hoppar vi det. Hittade en billig HD-inspelare idag, så det blir nog ett inköp där. Tack för infon!

/Fredrik

Är det nån som kan rekommendera nån Ethernet>Wlan-adapter till ett vettigt pris?

1
Bevaka tråden