Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket Macbook

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-20 22:57

Efter någon dag med Macbook (2Ghz/2Gb/60Gb/Vit) ...

- Fin! Känns inte "billigare" än gamla powerbooken. Bra kvalitetskänsla.
- Bra skärm. Inte sämre än min Cinema Display. Skönt med bättre upplösning än på PB 12". Nu kan man verkligen jobba direkt på skärmen.
- Inga problem med reflektioner där jag brukar sitta (jobbet, hemmakontoret, köksbordet).
- Snabb med optimerade program. Förstås.
- Rosetta jobbar fint med mindre program, men Adobe-sviten går lite tungt. Har inte testat i riktiga jobb än. Men Rosetta maxar varken processorerna eller minnet, så det kanske finns utrymme för optimering i kommande systemversioner.
- Varm i överkanten nära skärmen. Om det är problem återstår att se. Det känns som min 12" PB, och där har ju Apple altid sagt att den är varm för att datorn kyls.
- Tyst. Fläkten går *mycket* mindre i denna än i den gamla.
- Smidig i formatet. Känns inte klumpig, trots bytet fr 12". Optimal storlek tycker jag! Bärbar, fast med användbar skärm.

Nöjd än så länge alltså ..!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 23:30

Skulle man kunna få se några bilder?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-22 11:21
Ursprungligen av Guzz:

Skulle man kunna få se några bilder?

Här är en

Hur känns den på undersidan, är den väldigt varm? Så man bränner sig? Kan man ha den i knät utan att svettas osv?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-22 11:23
Ursprungligen av PatrikJohansson:

Hur känns den på undersidan, är den väldigt varm? Så man bränner sig? Kan man ha den i knät utan att svettas osv?

Ja, den är rejält varm. Som en alu-powerbook. På gränsen att man bränner sig. Jag tror att apple tycker att det ska vara så. Samma diskussioner som nu förs om Macbook/Macbok pro var det också om Powerbookearna när de kom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 09:12

Hmmm. Det låter dock inte riktigt som total förälskelse har uppstått. Är det så och kan du förnimma varför?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-22 11:25
Ursprungligen av pgjores:

Hmmm. Det låter dock inte riktigt som total förälskelse har uppstått. Är det så och kan du förnimma varför?

Ingen gång är ju som första gången Häftigast var första powerbooken, en lombard ... Men detta är en ruskigt prisvärd och fin dator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-21 11:15

Tjena matteth.
Kul att du fått din Macbook. Kan du testa att köra några h.264 filer i 1080p? Kolla så att det flyter bra och vilken cpu-load det blir.
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-22 11:44
Ursprungligen av Rico:

Tjena matteth.
Kul att du fått din Macbook. Kan du testa att köra några h.264 filer i 1080p? Kolla så att det flyter bra och vilken cpu-load det blir.
Tack på förhand.

Den spelade World trade center-trailer, 1080p, fint, helt utan hackighet. Glömde kolla processorload.

Men, nu har datorn dött :-(( Dvs den låser sig så fort jag gör något. Det var kul så länge det varade ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-23 15:59
Ursprungligen av matteth:

Den spelade World trade center-trailer, 1080p, fint, helt utan hackighet. Glömde kolla processorload.

Men, nu har datorn dött :-(( Dvs den låser sig så fort jag gör något. Det var kul så länge det varade ...

Tack för att du testade. Synd på det som hände sedan.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-23 16:04
Ursprungligen av Rico:

Tack för att du testade. Synd på det som hände sedan.

Jag kollade faktiskt cpu-load sedan, efter en omstart. Det verkar ta 100-130% (av 200).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-23 16:43
Ursprungligen av matteth:

Jag kollade faktiskt cpu-load sedan, efter en omstart. Det verkar ta 100-130% (av 200).

Då fixar den biffen med god marginal ju. Trevligt! Beställde du din dator med 2 Gb minne direkt eller fyllde du på själv? Tror du att det gör stor skillnad med bara 1 Gb minne vid uppspelning av HD-filer (spekulation så klart)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 16:49
Ursprungligen av Rico:

Då fixar den biffen med god marginal ju. Trevligt! Beställde du din dator med 2 Gb minne direkt eller fyllde du på själv? Tror du att det gör stor skillnad med bara 1 Gb minne vid uppspelning av HD-filer (spekulation så klart)?

Vid uppspelning av film läses lite av filmen in i taget. Jag har en dator (PC, men med OSX x86) med 512Mb RAM som spelar 1080p HD perfekt.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-23 18:47
Ursprungligen av Rico:

Då fixar den biffen med god marginal ju. Trevligt! Beställde du din dator med 2 Gb minne direkt eller fyllde du på själv? Tror du att det gör stor skillnad med bara 1 Gb minne vid uppspelning av HD-filer (spekulation så klart)?

Jag gissar att det inte gör stor skillnad. Men ska man köra Adobe-program genom Rosetta ska man helt klart ha 2gig.
Jag beställde den av ÅF med 2 gig, jag gissar att de monterat minnen eftersom det blev billigare än från Apple.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-21 13:52

Hur kan en dator vara varm för att den kyls?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 13:56
Ursprungligen av tobhas:

Hur kan en dator vara varm för att den kyls?

för att processorfläken för bort värme från processorn till omgivningen skulle jag tro?

  • Medlem
  • 2006-05-21 14:14
Ursprungligen av tobhas:

Hur kan en dator vara varm för att den kyls?

Kolla om ditt kylskåp är kallt eller varmt på baksidan.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 12:26

beklgar sorgen. mycket är sig likt m.a.ord...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 12:53

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt livets ironi, men har Du kollat firmware? Är det Rosetta som går i taket?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 13:08

vad är rosetta?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 13:17

Miljön som kör alla program som INTE är optimerade för Intel-processorerna (de som kallas Unversal Binary). Eftersom programmen är mer eller mindre emulerade, så kräver Rosetta säkert väldigt mycket RAM. Jag trodde att den krävde mycket CPU också, men ett inlägg ovan sade att den inte tog så mycket...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-05-22 14:20

Är Rosetta gratis eller måste man köpa det ?
Vart får man då tag på det isåfall ?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 14:31
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-05-22 14:36

Men är det inbyggt i OSX nu eller ?
Verkar bara vara till Final Cut osv, om man ska köra Photoshop CS 2 då ?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-22 14:38
Ursprungligen av JoeCole:

Men är det inbyggt i OSX nu eller ?
Verkar bara vara till Final Cut osv, om man ska köra Photoshop CS 2 då ?

rosetta körs på program som inte är omgjorda för intel än (universal binary), tex photoshop och ms word.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-05-22 14:38

Okej, men det är inget som man behöver köpa till ?

Ursprungligen av JoeCole:

Okej, men det är inget som man behöver köpa till ?

Nej. Rosetta är en osynlig teknik som redan finns i Mac OS X om du har en ny Mac baserad på Intel-teknik (dvs om du t ex har en MacBook). Rosetta finns med och det är inget du egentligen behöver bry dig om. Det är inget vanligt program utan finns bara som teknik en bit under den synliga ytan.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-05-22 14:50
Ursprungligen av Björn Leander:

Nej. Rosetta är en osynlig teknik som redan finns i Mac OS X om du har en ny Mac baserad på Intel-teknik (dvs om du t ex har en MacBook). Rosetta finns med och det är inget du egentligen behöver bry dig om. Det är inget vanligt program utan finns bara som teknik en bit under den synliga ytan.

Perfekt, är inte riktigt inne i Macvärlden ännu

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-05-22 16:06

matteth, hur går det egentligen för din macbook?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-22 16:25
Ursprungligen av zamson:

matteth, hur går det egentligen för din macbook?

Den funkar fint så länge den är nystartad, badbollarna dyker upp när den blir varm. Antagligen dåligt minne. Eller trasig dator. Det får garantin ta hand om.

Bevaka tråden