Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar jag loggar över kernel panic?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-21 21:00

Jag har en 15" PowerBook (sista versionen) som nu börjat krångla. Har fått tre stycken kernel panics sedan i torsdags, senaste precis innan det här inlägget. Jag har själv installerat 1 gig extra minne (gjorde det vid årsskiftet). Datorn har funkat fint... tills nu då. Jag har kört ett utökat Apple hardware test, inget fel enligt testet.

Lite lustigt är att kernel panic endast uppstått då jag väckt datorn från vila, kanske har något med det att göra? Efter att jag startat om datorn så trycker jag för att se rapport men inget händer. Varför?/finns rapporten kvar ngt stans på datorn?. Jag har ju garanti kvar men jag hoppas ni kan hjälpa mig så att jag är så "förberedd" som möjligt ifall jag skulle behöva ringa Apple.

Tack!

Har du reparerat behörigheter i skivverktyg? Det kanske hjälper.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-21 21:22

Japp, det har jag. Har även reparerat skiva från installations skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-21 21:58

Rapporten finns här: /Library/Logs/panic.log

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-22 09:08
Ursprungligen av C-mon:

Rapporten finns här: /Library/Logs/panic.log

Observera, ovanstående sökväg (som även gäller i 10.4) utgår från Mac HD, inte via user. Samma sökväg finns via din användarmapp men där finns inte panic.log

Kollade just, senaste kernel panic var 1 maj 2003. Min dator är i princip alltid igång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-21 22:20

C-mon:
När jag kollar i den mappen så ligger det bara ytterligare två mappar (CrashReporter & Sync) samt två .log filer (DiscRecording.log & DiskUtility.log). Ingen panic.log med andra ord.

Edit: Kan ju lägga till att jag inte installerat något på senare tid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-22 08:40

Vet inte om det är likadant i 10.4.x men i 10.3.x så skapas det inte alltid en logfil vid en kernel panic. Jag fick bara loggar om det kom upp en ruta som på flera språk sa att jag måste starta om datorn. Om det istället blev en krash så att krashen skrevs ut "över" det grafiska så fick jag ingen logg. Mina problem berodde på extra minne som blev dåligt efter ca 8 månaders användning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-22 11:42
Ursprungligen av nilrog:

Jag fick bara loggar om det kom upp en ruta som på flera språk sa att jag måste starta om datorn.

Det är precis en sån ruta som dyker upp för mig. De gånger den har dykt upp har varit då jag väckt datorn ur vila, har aldrig inträffat medan jag använt datorn.

Ursprungligen av Creops:

Leta redan på dina OSX skivor som kom med datorn. Där ska det finnas ett Apple Hardware Test. Kör det, det brukar hitta dom flesta minnesfelen.

Har kört testet, hittade inget fel.

Ursprungligen av Stig R:

Observera, ovanstående sökväg (som även gäller i 10.4) utgår från Mac HD, inte via user. Samma sökväg finns via din användarmapp men där finns inte panic.log

Aha, ska testa att gå den vägen. Tack för alla svar, återkommer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-22 09:08

Som Nilrog säger så skapas det inte alltid loggar över kernel Panic.
Leta redan på dina OSX skivor som kom med datorn. Där ska det finnas ett Apple Hardware Test.
Kör det, det brukar hitta dom flesta minnesfelen. Om det nu är det. Det brukar det vara..

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-05-22 11:59

Hade en PM G5 1,6 som fick panik ett par gånger varje dag. Körde olika testprogram men alla sade att allt är OK. Bytte de nya minnena två gånger - samma visa. Bytte Apples originalminnen, då blev det bättre.

Med nya tredjepartsminnen som ersatte Apples och Tiger blev det kernel panic en gång i veckan. Det jag vill säga är att Apple Hardware Test inte hittar alla fel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-22 16:59
Ursprungligen av Stig R:

Det jag vill säga är att Apple Hardware Test inte hittar alla fel.

Sant, hoppas jag inte behöver hålla på att flytta om minnen...

Hittade panic.log filen, jag postar en skärmdump från gårdagens crash här och hoppas att någon kan hjälpa mig att tyda den.

1
Bevaka tråden