Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 quicksilver har spårat ur!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-10 11:10

Hej allihopa

Efter att alltid ha fungerat perfekt har min quicksilver 2002, dual 1ghz börjat spåra ur totalt. Det började med att jag skulle köra bildspel i finder (kör 10.4). Helt plötsligt började det dyka upp konstiga spår i bilderna, något som såg ut som jpg-fel. Det märkliga var bara att felen såg olika ut varje gång jag kollade på bilderna. De dök även upp när jag öppnade med förhandsvisning. Däremot inte i photoshop. Sen började olika grafikfel dyka upp i findern och i andra program, omotiverade streck, bokstäver över varandra och liknande. Program började avslutas oväntat. Sedan märkte jag att jag helt plötsligt att jag inte längre hade några låtar tillagda i mitt iTunes-bibliotek. Trots detta kunde jag spela låtarna som fortfarande låg i mina låtlistor. Märkligt!

Är det någon som vet vad problemet kan vara? Hårdvaru- eller mjukvarufel? Jag behöver verkligen hjälp!

Tacksam för minsta tips.

Mvh Felix

  • Medlem
  • 2006-05-10 11:23

Här är ett exempel på bild. Felet i övre delen är det som förekommer oftast.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-10 11:52

Sådär brukar det bli när hårddisken är skadad.

  • Medlem
  • 2006-05-10 13:24

Systemdisken antar jag. Hur gör jag lättast för att åtgärda utan att behöva lägga ner allt för mycket tid på att installera om allt och göra om alla inställningar?

  • Medlem
  • 2006-05-14 15:52

Nu har den pajat totalt. När man startar den kommer först den gråa bilden med det mörkgråa äpplet. Sen blir skärmen blå och det kommer en bild som säger på olika språk: "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button." Den vägrar alltså att starta över huvud taget.

Då testade jag att byta ut systemskivan mot en ny disk och startade med tiger-skivan. Datorn uppträder då väldigt märkligt. allt går ENORMT långsamt. Man hör att den läser från dvd:n, men det tar typ 5min att komma från den gråa skärmen med det mörkgråa äpplet. Sen kommer en dialogruta upp där man ska välja språk, jag väljer svenska. Sen tar det ett par minuter till och då kommer en dialogruta som säger att programvaran inte kan installeras på datorn, med två knappar - omstart och startskiva. Inga bra alternativ. Man kan gå in i skivkontroll och formatera skivorna, gå in i systeminformation osv...

Snälla någon, vad kan vara fel!? Tacksam för minsta tips. Jag börjar luta åt att behöva kassera hela datorn, men det känns bittert.

Jag tror att det antingen har blivit nåt fel med IDE-kontrollerchippet eller så är det i bästa fall bara hårddisken som håller på att dö.
Kassera inte datorn, det borde gå bra om du köper en ny hårddisk och använder den.(om det inte är fel på moderkortet då)
Du kan ju sedan försöka rädda filer från den gamla till den nya, men då kan du riskera att systemet krashar.

Jobbit läge.

  • Medlem
  • 2006-05-14 17:56

Jag har ju köpt en ny hårddisk och ersatt den gamla. Tyvärr ville inte systemskivan installera Tiger på datorn. Man undrar varför! Jag kunde ju som sagt gå in i skivverktyg och formatera den nya skivan.

Ursprungligen av Felix:

Jag har ju köpt en ny hårddisk och ersatt den gamla. Tyvärr ville inte systemskivan installera Tiger på datorn. Man undrar varför! Jag kunde ju som sagt gå in i skivverktyg och formatera den nya skivan.

Oj, missade en del! Förlåt. Blir lätt så när man har en mor som kommer och går.
Hm..detta kanske är en korkad fråga, men har du gjort rent Tiger DVD:n? Det kanske är nåt smuts som ställer till det.

Annars(kanske långsökt) är att kanske någon av minnesmodulerna har pajat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-14 18:41

Hur stor är den nya hårddisken?

Uppstod felet före eller efter du bytte hårddisk?

Har du ändrat något annat på datorn?

  • Medlem
  • 2006-05-14 19:18

Nya hårddisken är 250 gb (den andra är 160 och den gamla systemdisken är 40). Felet uppstod innan jag bytte hårddisk, som visar sig på bilderna ovan. Numera kan jag ju inte starta över huvud taget. Jag var bortrest en vecka och när jag kom hem igen var datorn så här.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-14 22:15

Har du byglat hårddiskarna som slave och master?
Masterdisken kopplas in längst ut på IDE-kabeln. Slave-disken i mitten (brukar innebära att den ligger ovanpå masterdisken i en PM G4.

Har du en tredje disk inkopplad? Var då i så fall? Där zip-drivenen skall vara?
Ta bort den i så fall. Du kan få värmeproblem. Och då kan exempelvis grafikkortet pajja.

  • Medlem
  • 2006-05-14 23:40

Det verkar ha varit nåt problem med tiger-skivan. Ska försöka få tag på en annan så snart som möjligt.

Jag har kopplat diskarna precis som du säger, med byglar och allt. Återkommer med resultat från ny tiger-skiva imorgon, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2006-05-15 00:16

Jag tycker att det verkar som att grafikkortet, eller kanske processorn (har aldrig sett det), börjar ge med sig... hårddiskfel ger ju inte grafikfel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-15 06:42
Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att det verkar som att grafikkortet, eller kanske processorn (har aldrig sett det), börjar ge med sig... hårddiskfel ger ju inte grafikfel.

Jag tror också att grafikkortet har gått sönder. Troligtvis p g a av överhettning.
Något som Apple varnar för om man sätter en hårddisk på zip-drivens plats.

  • Medlem
  • 2006-05-16 00:08

Det var hårddisken som var problemet. Har gjort en ny installation av tiger på den nya och allt fungerar utmärkt. Tack för hjälpen, det är skönt att veta att ni finns!

Mvh Felix

  • Medlem
  • 2006-05-21 21:03

Uppdatering: Det var inte hårddisken som var problemet. Efter ny tiger-installation fungerade allt perfekt i någon dag. Sen började det strula, precis som förut. Grafikfelen är tillbaka, datorn låser sig utan anledning, bokstäverna dyker upp på varandra, när jag spelar musik i iTunes så börjar musiken spraka. Uppenbarligen är det inte hårddisken som är problemet, men kan verkligen fel på grafikkortet orsaka ljudfel i iTunes?

Så länge det är något som är fel med hårdvaran så kan det såklart påverka annan hårdvara.
Ungefär som om du har täppt igen ett avgasrör, det påverkar ju såklart motorns funktion då.

Så nåt är ju fel, antingen grafikkortet eller moderkortet. Kanske nätaggregatet. Jag vet faktist itne exakt eftersom jag inte varti med om detta.

  • Medlem
  • 2006-05-21 21:34

Ja, jag är lite osäker på vad jag ska göra... den har verkligen spårat ur, och jag vet inte hur jag ska lösa problemet!

Det känns lite segt att köpa ett grafikkort på vinst och förlust.

Har du öppnat datorn och sett till att det inte finns gigantiska dammråttor där då?

  • Medlem
  • 2006-05-21 21:59

Japp, när jag bytte hårddisk passade jag på att blåsa bort dammet.

Kommer tyvärr inte på några mer lösningar just nu, jag återkommer om jag kommer på nåt åtgärdbart som kan höra samman.
ha en trevlig kväll

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-21 22:38

Har du kollat så att det inte är RAM-minnet?

Kanske har du satt i mer minne nyligen?

Testa att ta bort ett minne i taget och se om problemet kvarstår eller ej!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 02:33

Jag har lite konstiga grafikfel på min där textraderna hamnar på varandra ibland, men det brukar ge med sig.Boven i dramat är nog ett flashat pc-grafikkort för min del. Du verkar ha värre problem än så.
Förresten hur stor hårddisk klarar den där datorn? Det kan ge ruggiga problem med en för stor hårddisk med. Helt plötsligt börjar det försvinna saker serru!

Tror sawthoothen bara klarade 128 gb diskar egentligen, kanske quicksilvern har samma?
Om detta är problemet så finns det ett program som heter speedtools om jag inte missminner mig som kan fixa hanteringen av större diskar.

Mvh

  • Medlem
  • 2006-05-22 10:19

Har 2 st 512mb-minnen som suttit i länge. Men det är klart, kanske har nåt av dem gett upp nu. Ska testa.

Enligt vad jag har hört klarar quicksilvern större diskar än 128 gb, har sen tidigare haft en 160 gb utan problem och när det började spåra ur hade jag en 40 gb som systemdisk. Jag tror inte att det är hårddisken som är problemet..

Numera kan jag i princip inte använda datorn alls, och igår när jag hade på den i några minuter hamnade jag helt plötsligt i någon slags unix-läge, svart textbaserat läge (stod typ darwin bsd eller nåt liknadne).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 10:34

Det går väl att ta ur ett minne i taget och testa, har du tur så är det bara en av minneskretsarna som är paj.

  • Medlem
  • 2006-05-22 11:32

Är inte hemma just nu, men ska testa så fort jag får tillfälle. Det vore enormt skönt om man kunde hitta felet. Som det är nu är ju datorn obrukbar och frågan är om det är värt att lämna in den eller om man ska slakta den och sälja delarna.

1
Bevaka tråden