Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara problem med MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 19:23

Jag ska alldeles snart, inom 2-3 veckor, beställa en MacBook Pro är det tänkt. Problemet är ju att man bara läser om en hel massa problem med dem. Alla verkar ha stora bekymmer med värme, ljud m.m. Är det enbart problem med dem? Går de att använda överhuvudtaget?

Jag har riktat in mig på 15.4 tummaren. Ni som har MBP 15.4, finns det någon/några utan problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 19:29

Jamen, hallå. Det är bara de som fått problem som sitter och gnyr här.
De allra flesta är säkert nöjda och skriver inte så mycket om det, även om det finns trådar om det också.
Köp om du vill ha en, du kommer säkert att bli nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 19:32

Ni som är nöjda med era MBP, skriv gärna här!

Jag är ganska nöjd med min... dock är det störande att den låter när man kör på batteri och den blir ganska varm men det spelar ingen större roll för mig...

Jag är helnöjd. Har inte så mycket att tillägga. Det kan ju förstås bero på att jag switchade från en gammal PC. Detta är ju en helt underbar ny värld för mej.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 20:09
Ursprungligen av Loromits:

Jag är nöjd. Har inte så mycket att tillägga.

Inget vinande ljud? Hur är det med värmen för dig?

Ursprungligen av Ramirez:

Inget vinande ljud? Hur är det med värmen för dig?

Drar jag ur strömsladden hör jag ett pip, men det är inte på så hög nivå att jag skulle störas av det. Dessutom har jag alltid strömtillgång när jag sitter hemma, och vid tillfällen jag använder batteriet sitter jag sällan på helt tysta platser, vilket har lett till att jag inte haft problem alls med detta. Jag försvarar dock inte Apple och man ska naturligtvis inte behöva höra något pip alls från en maskin på runt 20k.

Värmen har inte stört mej heller. Visst, den blir ganska varm, speciellt framme vid skärmen (ovanför F-tangenterna) men än så länge har jag inte haft några problem med värmen. Min maskin är snarare varm än het, till skillnad mot vad andra tycks ha upplevt.

Som sagt så kan jag ju påverkas av att allt är så himla mycket bättre och snabbare med OSX och macen än mina tidigare upplevelser av PC och Windows, men jag kan bara konstatera att efter några veckor med maskinen är jag enbart nöjd.

Ursprungligen av Konrad:

Jamen, hallå. Det är bara de som fått problem som sitter och gnyr här.
De allra flesta är säkert nöjda och skriver inte så mycket om det, även om det finns trådar om det också.
Köp om du vill ha en, du kommer säkert att bli nöjd.

Jag är nöjd, är du Sanslös?

Min piper på batteri. Och det är vansinnigt störande tycker jag. Det verkar inte som nåt Apple bemödar sig att fixa.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 20:50
Ursprungligen av Rickard A:

Min piper på batteri. Och det är vansinnigt störande tycker jag. Det verkar inte som nåt Apple bemödar sig att fixa.

Hur högt är detta pipande ljud? Märks det av andra exempelvis om man skulle befinna sig i ett bibliotek?

Ursprungligen av Ramirez:

Hur högt är detta pipande ljud? Märks det av andra exempelvis om man skulle befinna sig i ett bibliotek?

Även om ett bibliotek är tyst finns ju där en del bakgrundsljud så det lär knappast höras.

Men här hemma stör det mig som f-n. Jag har börjat skriva en hel del i Word och eftersom det är rätt tyst hemma hör jag pipet hela tiden. När jag väl hört pipet hör jag det hela tiden och får svårt att koncentrera mig. Vore inte fel om Apple löste det permanent.

Pipet kan sammanfattas så här:
- Med laddaren ansluten finns det inte
- Med en processorkärna avaktiverad finns det inte
- När processorn inte används alls på batteri finns det inte
- När processorn bara används några procent på batteri finns pipet
- När processorn används mycket på batteri finns inget pip

Att Apple inte erkänner problemet är en gåta för mig när det så uppenbart är nåt fel. Och så in i h-e störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 17:00

problem på 17" också?

Är det någon som kan svara på om dessa problem med pip och överhettning gäller även 17" MBP eller om det endast har förekommit på 15"-macarna?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-23 19:06

Problemen förekommer på 15" och 17" modellerna och på de nya Macbookmodellerna. Inhandla en dator nu endast om du har tid/ork att returnera den och strula med reparation, om du skulle tycka att maskinen du får inte håller måttet.

Mer info: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97581

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 19:40

Varför inte gå in på nåt AppleCenter och testa lite? Om det nu skulle slumpa sig så att just du skulle få en problemmaskin är det ju bara att utnyttja garantin. Jag tror nog att de flesta är nöjda med sina. Jag är ett exempel.

Ursprungligen av kjelle:

Varför inte gå in på nåt AppleCenter och testa lite? Om det nu skulle slumpa sig så att just du skulle få en problemmaskin är det ju bara att utnyttja garantin. Jag tror nog att de flesta är nöjda med sina. Jag är ett exempel.

Om jag köper en MBP på Apple Store över internet, fast i USA...
Kan jag lika lätt byta ut den eller reparera den här i sverige på den garantin som följer med?

Ursprungligen av WashedUp:

Om jag köper en MBP på Apple Store över internet, fast i USA...
Kan jag lika lätt byta ut den eller reparera den här i sverige på den garantin som följer med?

Ja är du i USA och köper den där har du garanti på den i Sverige. Dvs Apples 1-åriga garanti. Du har dock inte den svenska treåriga reklamationsrätten som man får här.

Ursprungligen av Rickard A:

Ja är du i USA och köper den där har du garanti på den i Sverige. Dvs Apples 1-åriga garanti. Du har dock inte den svenska treåriga reklamationsrätten som man får här.

Då får jag verkligen hoppas att jag slipper ha någon användning av den,
jag tycker det är så mycket billigare att köpa i USA så jag tänkte stå ut med
engelskt tangentbord osv. Men okej, då vet jag....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 15:17

Hjælp!!!

Igår kvæll kunde jag inte starta min MacBook Pro modellnr A1150 længre. Den startar upp tom Æpplet med snurrmojæng under och sedan fram till tidslinjens slut, sedan så hænder inget. Har provat att vænta i flera timmar. Jag ær o Oslo o jobbar denna vecka, så jag gick till Mac & Carry butiken och fick låna en systemskiva och kørde hårdvarutest samt reparera behørigheter, men den visade inga fel. Førsøkte också starta upp med att hålla ner shift knappen før "safe mode", men det fungerar inte. Skiftade på RAM minnena och førsøkte med dem en och en, men inget hænder. Jag har inte tappat datorn eller skakat den. Den fungerade precis innan jag var tvungen att stænga av den genom att hålla ner startknappen. Skulle kolla på film på en TV med tv-utgångsdosan, men då ville den inte starta, så jag stængde av.. Jag har inte varit ovarsam!

Någon som hørt eller haft likande problem?

Annars hoppas jag att nær jag kommer hem till Sthlm så kør jag firewire kabel mellan den och min gamla iMac G3 och før øver allt jag behøver och omintallerar allt. Hoppas jag kommer åt hårddisken??

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-30 16:57

Min första Macbook Pro dog också efter en tvångsomstart. Jag fick dock inte igång min alls efter det. Jag har haft flera maskiner efter det, alla med värme, missljud och estetiska defekter. Jag hävde mitt köp och tog pengarna tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 14:18

Stranded

Ursprungligen av tobhas:

Min första Macbook Pro dog också efter en tvångsomstart. Jag fick dock inte igång min alls efter det. Jag har haft flera maskiner efter det, alla med värme, missljud och estetiska defekter. Jag hävde mitt köp och tog pengarna tillbaka.

Oj det dær låter inte bra alls. Jag hoppas verkligen jag kommer åt hårddisken med alla mina instællningar och allt. Det hær har kostat mig uppemot/kring 15.000 kr før denna veckas uteblivna intæckter och jag måste boka om flygbiljett om det går och åka tillbaka till Sthløm før att fixa datorn och kunna jobba.

Ursprungligen av martenbjork:

Jag älskar min MBP. Den hade några problem med uppstart tidigare men sedan apples nya uppdatering för Intelprocessordatorerna (nytt ord) så går den som en klocka.

Jag hade absolut senaste MacOSX uppdatering installerad. Har inte varit några problem med datorn innan. Har nog en av de førsta MBP i Sverige, fick den i mars månad..

Provade installera MacOSX på min iPod 60GB, men det går inte med USB2, systemet kræver Firewire før filøverføringen och det har Apple slutat med på den nya iPoden

Inga fler som haft/har detta problem MBP? Ingen som vet vad jag kan gøra åt saken.

Senast redigerat 2006-05-31 16:17

Jag älskar min MBP. Den hade några problem med uppstart tidigare men sedan apples nya uppdatering för Intelprocessordatorerna (nytt ord) så går den som en klocka. Ett problem kvarstår dock, processorn gnyr ruskigt tyst när den inte gör något alls men detta kan åtgärdas lätt med att köra ett visst program. Annars, grymt.

Programmet heter "QuietMBP " by the way om någon har lust att googla

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-30 19:18

Problemet är att det programmet hindrar datorn från att gå ner i energisparläge. Effekten blir 10-15% kortare batteritid, oacceptabelt för en dator för 20 tusen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 01:42

Tyckte inte om mbp. För mycket krångel. Men snart skaffar jag mig en så fort alla barnsjukdomar försvionner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 22:13

fick igång den efter att ominstallerat nytt system utanpå det gamla. Undrar fortfarande vad felet är och om det kan uppkomma igen? Jag har kört mac sedan 80-talet och haft en enda HD krash när jag cyklade med min PB 100 i vila bak på pakethållaren.. Min MBP går bra, säkert den bästa Mac jag haft, kor muar i den och den viner en del i batteridrift, men det kan jag leva med. Men om den krånglar en gång till så vill jag ha en ny. Detta tvingar mig till backup, jobbigt. Har typ aldrig behövt köra backups..

Ursprungligen av formica:

Har typ aldrig behövt köra backups..

Även de mest välmående datorer mår bra av en backup - tråkigt nog. Det finns alltid faktorer som man inte KAN räkna med i förväg, så en regelbunden säkerhetskopia är inget att tjafsa om... det går ju att automatisera en backup så att den körs i bakgrunden, utmärkt då jag inte tror att du är speciellt sugen på att lägga ner tid på det själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 22:54

Du har rätt, men det sa jag bara för att jag ville, ha ha

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-02 08:14

Jag har en MBP 15,4" 2.16 och är än så länge toppen nöjd! (Har haft den en vecka idag). Det omtalade ljudet som skall uppkomma när man kör på batteridrift hade jag inte upptäckt om jag inte läst om det, med andra ord stör det med inte ett dugg. Än så länge hel nöjd med den.

Helt nöjd med min MBP

Jag är nöjd med min 15,4" MBP. Den är köpt i USA.
Inga missljud, men den blir varm, fast inte het. Kanske nägot varmare än min 12" PB G4 men inte problematiskt.

Jag sitter nu på Mumbai flygplats och skriver detta via en SonyEricsson k700i och BT.

Den enda krash jag hade var när jag körde XP, men det var kanske inte helt oväntat:)

Jonny

Samma här den enda krash jag har haft e bluescreen med XP ett par 3 gånger. Jag har en MBP 2.0 7200 varvare. Instämmer med det som sagts ovan. Den blir varm (för varm för att ha i knäet enl. mig), den blir ännu varmare när man kör XP av ngn underlig anledning sen viner den lite när man unpluggar elsladden. Annars e jag helnöjd, men det ska då tilläggas att detta är min första mac och jag hade aldrig ens testat mac innan än mindre varit och kollat på dessa nya intel maccar i butik.

Tänkte t.o.m. ta med den till staterna i sommar, ngt man ska tänka på förutom elutag?

Bevaka tråden