Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro hittar inte längre min TV!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Apples DVI till Video-adapter för att kolla lite film och så på min 20" TV. Har funkat skitbra, tills igår.

Nu hittar inte datorn tvn längre, och klickar man på "Sök Bildskärmar" så flimrar det bara till på tvn lite, men det hittas inget förutom den inbyggda skärmen.

Sladdarna är rätt kopplade, det vet jag. så jag vet inte vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 17:24

Om det var extern datamonitor, då skulle datorn kunna kommunicera mot monitor.
Men teven är helt annan sak, den tar bara emot hela tiden.

Därför bör du kontrollera bildformat (pixel x pixel) är rätt och bildfrekvensen är 50 Hz i dina inställningar i datorn.

Kan ju inte ändra några inställningar för tvn, eller video-adaptern alls eftersom han inte hittar någon!

Jag har varit med om liknande, med en lite äldre TV. En dag fungerade det inte helt enkelt. Tror det beror på TVn?

Nu har jag testat på en annan TV och det går inte heller där.
Kan det vara fel på själva DVI till Video-adaptern, eller ligger felet i datorn?
Jag kan koppla in andra externa skärmar med DVI till VGA-adaptern utan problem.

Förmodligen har hertz-antalet ändrats till 60 eller något som de två apparaterna du testat med inte klarar av. Sätt på skärmdubblering för att kunna testa dig fram till en fungerande lösning. I värsta fall kan du alltid zappa PRAM:en för att nollställa upplösningsförändringar.

Nej.
Enligt inställningarna är det bara en skärm (den inbyggda) inkopplad även fast jag har adaptern inkopplad. Så jag kan inte ändra några inställningar alls för TVn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 10:21

Vill inte verka neggo., men exakt samma grej hände när jag hade min iBook, och det var bara att byta moderkort som gällde

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-24 22:39

Har exakt samma problem, t.o.m. det lilla flimret på tv:n, och har beskrivit det i en tråd här också. Enda skillnaden är att jag aldrig fått någon ordentlig bild.

Har lyckats få fram en bild ett par gånger, men först efter att ha "racklat" med kablaget en stund (glapp i adaptern?), men efter en stund med adaptern istoppad har datorn bara tvärdött, stängt av sig själv. Jag har inte orkat ta tag i det än, förstår inte om det är datorn eller adaptern det är fel på... Köpt adaptern på Macoteket, och de tar gärna emot den för testning, men om den visar sig vara felfri kostar det ju pengar.

Ska prova med en annan dator, kanske du också borde göra det? Funkar det då är det ju fel på datorn!

Som "tur" är ska min MBP in på moderkortsbyte snart iallafall...

Ursprungligen av kashiwagi:

Vill inte verka neggo., men exakt samma grej hände när jag hade min iBook, och det var bara att byta moderkort som gällde

Kanske är moderkortet, men det känns mer som glapp-problem, eftersom VGA-adaptern funkar utan problem. Det är ju endast med Video-adaptern det strular. Ska prova att testa adaptern med en annan dator.

1
Bevaka tråden