Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP nybörjare behöver hjälp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 18:35

Jag skulle gärna vilja använda lite php grejer på min hemsida som är skriven i html. Jag har instalerat php stöd, och jag tror att jag fixat med mysql också, men är inte säker. Hur vet jag säkert att det är fixat?

Sen undrar jag också om hur man får in tex en gästbok skriven i php på hemsidan, vorre trevligt om ni kunde hjälpa mig med det här.

Skriv en fil med innehållet:

phpinfo();

Spara den som test.php

Kör sedan den... den innehåller en massa info men rätt långt ner kan du se om du gjort rätt med kopplingen mot mysql.

Oj då måte jag nog vet vilken det är innan jag kan säga något.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 19:18

ok, tack så mycket

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 19:24

hmm, i vilket program ska jag skriva in det? och med vilket program ska jag köra den?
har testat med golive men inget värkar hända...

Vilket program? Oj det verkar finns lika många åsikter om det som program som du kan använda.
Själv använder jag skedit, skulle tro att textläget i GoLive skulle fungera det med.

test.php filen ska du lägga i webserverns katalog och sedan surfa till den med en webbläsare.
Exempel på hur det kan se ut

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 19:45

allt som kommer upp i safari är "phpinfo();" jag testade med skedit också men samma sak där.

antog att webserverns katalog är mappen som heter websidor i hemkatalogen. Har jag gjort något fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-20 20:18

testa att skriva detta i filen istället:

<?php phpinfo(); ?>

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 20:24

ok, det funkade, hur ser man så att allt är i ordning? det mesta värkar stå på off.

http://c-aafee253.98-2-64736c11.cust.bredbandsbolaget.se/~hugo/test.php

på den länken finns det jag fick upp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-20 20:26

Tja, eftersom du mest var ute efter att ta reda på om din php-installation fungerade, så har du ju nu fått svaret: grattis det fungerade

Annars är det mest information om hur din php-installation är konfigurerad osv, men det behöver du ju inte direkt djupdyka i ännu, jag tror grundinställningarna bör duga fint. Lär dig PHP först

Du kan ju ta en titt på den här sidan, där kan du lära dig lite php:
http://www.w3schools.com/php/default.asp

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 20:26

haha ok...nu e det väl dags att forska lite om php då ;P

www.php.net
Här har du allt om php vet inte om det har några nybörjarguider dock.

Denna använde jag mig första gången jag skulle lära mig php.
Webmonkey

1
Bevaka tråden