Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hopplöst svårdiagnostiserat nätverksproblem

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har problem med ett hemmanätverk där routern hela tiden dyker.
Nätverket består av

  • En PC med en trådlös Zyxel-brygga

  • En G5:a som är ansluten med ethernetkabel till routern

  • Routern är en Linksys WRT54G

  • ett ADSL-modem Zyxel

  • Internetleverantör är Telia.
    Avståndet till telestationen är 5500 meter varför Telia förstärker signalen en smula för att kunna leverar 0.5Mbits bredband.

Problemet:
Routern måste startas om ibland så ofta som en gång var 10:e minut ibland inte oftare än ett par gånger per dygn. Problemet är alltså inte att internetuppkopplingen försvinner utan att routern tappar kontakten med det lokala nätverket. Ibland har det räckt att dra ur den ethernetkabel som förbinder routern och modemet för att routern åter ska bli tillgänglig. Men ofta har det krävts omstart av routern

Vi har testat att koppla respektive dator direkt till ADSL-modemet och då haft en tillsynes stabil uppkoppling. Men då har vi ju inget nätverk å det var ju det som var meningen....

Testade åtgärder:

  1. IPv6Vi har testat både med att ha inställningarna för IPv6 ställda på 'automatiskt' och 'av'. Samma resultat.

  2. appletalkVi har testat med appletalk aktiverat och deaktiverat. Samma resultat.

  3. DHCP-servernVi har både låtit routern agera DHCP-server och testat med fasta ip-nummer i nätverket. Utan resultat.

  4. UPSfiltrering.
    Modemet och routern har fått filtrerad ström ur en UPS-enhet. Det var en vild chansning att routern kanske gick ner för att strömförsörjningen kanske ställde till det med spikar och annat.

  5. byte av router.
    Vi har testat med både en router från zyxel och en från Linksys. med samma resultat.

  6. Byte av ADSLmodem.
    Vi har testat med Zyxel-modem och ett från D-link. med samma resultat.

  7. Flyttat runt utrustningen.
    Vi har dragit runt med utrustningen i hemmet och testat olika platser. Även detta med i stort sätt samma resultat men det är lite svårt att säga. det kan ha varit lite stabilar på andra platser men föbättringen är i såfall bara marginell.

  8. Nedsläckning av annan radiotrafik.
    De trådlösa Siemenstelefonerna har helt stängts ner såväl telefoner som basstationer utan resultatförändring.

  9. Nedsläckning av annan utrustning(avdelningen desperata åtgärder).
    TV, video, förstärkare, tvättmaskin,

  10. Första Jacket.
    Försäkrat oss om första jacket.

  11. Olika kablageVi har testat olika kablar, utan resultat

  12. FirmwareRouterns Firmware är uppgraderat

Är det möjligt att routern kan få signaler från ADSL-modemet av så knepig kvalitet att den förlorar greppet om LAN'et?

Finns det företag som säljer hela lösningar så man slipper få höra klassiska undanflykter som att 'nä det där får du snacka med Linksys om' eller 'jasså du har en mac, ja då får du ringa apple' etc?

Senast redigerat 2006-05-20 15:38
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 21:03

Det låetr som att du har ditt problem på det interna nätverket och inte Internet. Kan det vara så att någon klient på lokala nätet använder någon tjänst som sänker routern (fast är inte det där en switch egentligen?). Hur många klienter har du på lokala nätet? Vilka tjänster använder dom (både lokalt och mot internet)? Har du någon loggfunktion i burken som ger något som skulle kunna visa på vad problemet är?

Ursprungligen av safir:

Det låetr som att du har ditt problem på det interna nätverket och inte Internet. Kan det vara så att någon klient på lokala nätet använder någon tjänst som sänker routern

Jag vågar inte utesluta någonting. Men jag har nästan ingen som helst kännedom om vad det skulle kunna vara för tjänster. Du får väldigt gärna tipsa mig om vad jag bör se upp med. Är det i systeminställningar/fildelning/tjänster jag ska kika eller är det mer avancerat än så? Och vad ska jag kolla efter på PC'n?

Citat:

(fast är inte det där en switch egentligen?).

Jag har alltid trott att Linksysen är en router, Linksys själva kallar den för en router...

Citat:

Hur många klienter har du på lokala nätet?

Två klienter, en mac G5 och en PC och ibland min powerbook när den är där och hälsar på.

Citat:

Vilka tjänster använder dom (både lokalt och mot internet)? Har du någon loggfunktion i burken som ger något som skulle kunna visa på vad problemet är?

Jag känner mig för osäker på begreppet tjänster för att svara entydigt på den här frågan. När du frågar efter loggfunktion menar du då på routern?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 21:53
Ursprungligen av David Slättne:

Jag vågar inte utesluta någonting. Men jag har nästan ingen som helst kännedom om vad det skulle kunna vara för tjänster. Du får väldigt gärna tipsa mig om vad jag bör se upp med. Är det i systeminställningar/fildelning/tjänster jag ska kika eller är det mer avancerat än så? Och vad ska jag kolla efter på PC'n?
Jag har alltid trott att Linksysen är en router, Linksys själva kallar den för en router...
Två klienter, en mac G5 och en PC och ibland min powerbook när den är där och hälsar på.
Jag känner mig för osäker på begreppet tjänster för att svara entydigt på den här frågan. När du frågar efter loggfunktion menar du då på routern?

Jag tänker på om ni kör några tungar grejer på det lokala nätet, har du servrar lokalt, delar ni på musik, media, bilder, film? Externa tjänster som skulle kunna stöka till det är vissa onlinespel, vissa peer-to-peer-program, IP-telefoni eller liknande?

Har du brandvägg aktiverad i routern/switchen?

Nar du några regler överhuvudtaget konfigurerade i nämnda låda? (typ från internet till någon klient, DMZ eller liknande)?

Vad är det för klienter lokalt? Finns det PC-klienter med lokalt aktiverade brandväggar kan det ställa till det för routern/switchen om man har otur. Många leverantörer av nätutrustning med brandvägg inbyggd rekommednerar att man ska ha branvägg deaktiverad lokalt. Har aldrig märkt några problem med macar bakom, men PC-klienter med sktiverade lokala brandväggar skulle eventuellt kunna utgöra ett problem.

Vad säger Linksys, har du kollat?

Ursprungligen av safir:

Jag tänker på om ni kör några tungar grejer på det lokala nätet, har du servrar lokalt, delar ni på musik, media, bilder, film? Externa tjänster som skulle kunna stöka till det är vissa onlinespel, vissa peer-to-peer-program, IP-telefoni eller liknande?

Näe vi kör inte nånna tunga grejer av den karaktären alls. Jag satt å fipplade med en del tjänster i fildelningen för att få igång lite delade mappar mellan PC'n å Mac'en men nu är alla tjänsterna avstängde sedan du postade om det tidigare i tråden. Tyvärr rasar routern ändå.

Citat:

Har du brandvägg aktiverad i routern/switchen?

Ja den är aktiverad.

Citat:

Nar du några regler överhuvudtaget konfigurerade i nämnda låda? (typ från internet till någon klient, DMZ eller liknande)?

Nej det har jag inte om du med det menar att jag i routerns brandvägg skulle gjort några undantag elle portforwardningar eller så

Citat:

Vad är det för klienter lokalt? Finns det PC-klienter med lokalt aktiverade brandväggar kan det ställa till det för routern/switchen om man har otur. Många leverantörer av nätutrustning med brandvägg inbyggd rekommednerar att man ska ha branvägg deaktiverad lokalt. Har aldrig märkt några problem med macar bakom, men PC-klienter med sktiverade lokala brandväggar skulle eventuellt kunna utgöra ett problem.

Det verkar som felkällan kan isoleras till någonstans i G5:an. så fort vi kopplar bort den så verkar övriga nätverket (PC'n, wifi-brygga och router) fungera fint.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-18 09:14
Ursprungligen av David Slättne:

Näe vi kör inte nånna tunga grejer av den karaktären alls. Jag satt å fipplade med en del tjänster i fildelningen för att få igång lite delade mappar mellan PC'n å Mac'en men nu är alla tjänsterna avstängde sedan du postade om det tidigare i tråden. Tyvärr rasar routern ändå.
Ja den är aktiverad.
Nej det har jag inte om du med det menar att jag i routerns brandvägg skulle gjort några undantag elle portforwardningar eller så
Det verkar som felkällan kan isoleras till någonstans i G5:an. så fort vi kopplar bort den så verkar övriga nätverket (PC'n, wifi-brygga och router) fungera fint.

Okej, då är det faktiskt troligt att anta att något i den G5 sänker din router/switch. Kanske det är läge att fösöka utgå från defaultinställningar när det gäller paketstorlek m.m. Det skulle kunna vara någon inställning av kommunikationen i G5:an som leder till att man sänker routern/switchen. Nu vet jag inte riktigt hur din burk funkar men en del apparater med lite mer avancerade säkerhetsfunktioner kan få för sig att den utsätts för någon form av överbelastningsattacker som leder till att burken nitar som en säkerhetsåtgärd. Kan tänka mig att Linksys kan ha någon sådan form av skydd mot överbelastningsattacker. Har du ställt om G5:an kan den säkert lasta ner switchen så den tror att den är utsatt för en attack. Överhettning är ett annat tänkbart scenario, med då borde det inte märkas så stor skillnad om man bara kopplar ur en klient (G5:an).

Ursprungligen av safir:

Okej, då är det faktiskt troligt att anta att något i den G5 sänker din router/switch. Kanske det är läge att fösöka utgå från defaultinställningar när det gäller paketstorlek m.m.

Vi har kört default-inställningar fram till igårkväll när irrelogical föreslog att vi skulle titta på inställningarna för nätverkskortet. Det blev ingen skillnad alls så jag antar att vi återvänder till defaultinställningarna.

Citat:

Det skulle kunna vara någon inställning av kommunikationen i G5:an som leder till att man sänker routern/switchen. Nu vet jag inte riktigt hur din burk funkar men en del apparater med lite mer avancerade säkerhetsfunktioner kan få för sig att den utsätts för någon form av överbelastningsattacker som leder till att burken nitar som en säkerhetsåtgärd. Kan tänka mig att Linksys kan ha någon sådan form av skydd mot överbelastningsattacker. Har du ställt om G5:an kan den säkert lasta ner switchen så den tror att den är utsatt för en attack.

Den här G5:an har nog varit väldig nära default hela tiden. Det är en av de första G5:orna (en 1.6ghz) som i första hand kör Apples videoredigering FinalCut samt en del ganska oskyldiga vardagliga bestyr som lite ordbehandling, surf och epost etc.
Vad jag vill säga med detta är att vi aldrig försökt få den att funka med någon slags fildelningsklienter eller försökt öppna speciella portar i brandväggar eller så. Så att vad som skulle genera trafik från G5:an som Linksys-routern uppfattar som överbelastning eller rent av attacker kan jag för mitt liv inte begripa.

Ang. om Linksysen är en router eller switch så kan jag säga att den är en router med inbyggd switch. (eller tvärtom)

  • Medlem
  • 2006-05-17 22:35

har du kört routern fast med bara en dator inkopplad? testa om den är stabilare då, om den är det så ligger ju problemet precis som safir säger i att datorerna tillsammans orsakar problemet.

har ni kört med båda datorerna på kabel och stängt av det trådlösa?

blir routern väldigt varm där den står?

detta kanske är en riktigt snål och störig fråga, men är routern konfigurerad helt korrekt mot telia? nu har jag aldrig kört telia iofs som leverantör, men tidigare var man väl tvungen att logga in, där ligger inga sånna inställningar kvar i routern? så som det är nu bör den ju bara stå på ren dhcp..

Ursprungligen av kenny:

har du kört routern fast med bara en dator inkopplad? testa om den är stabilare då, om den är det så ligger ju problemet precis som safir säger i att datorerna tillsammans orsakar problemet.

har ni kört med båda datorerna på kabel och stängt av det trådlösa?

blir routern väldigt varm där den står?

detta kanske är en riktigt snål och störig fråga, men är routern konfigurerad helt korrekt mot telia? nu har jag aldrig kört telia iofs som leverantör, men tidigare var man väl tvungen att logga in, där ligger inga sånna inställningar kvar i routern? så som det är nu bör den ju bara stå på ren dhcp..

Det hela verkar mycket stabilare när G5:an är urkopplad. G5:an är normalt kopplad med ethernetkabel till routern. Nu när vi dragit ut den kabeln och det bara är PCn som är trådlöst ansluten till routern verkar det funka hyfsat stabilt.
Jag var också inne i G5:ans fildelning och stängde av alla tjänster. Brandväggen är avstängd i både G5:an och på PCn men så länge G5:an är ansluten blir det väldigt instabilt....

Vild chansning: Pröva att ställa in nätverkskortet på att alltid köra i 100 mgbit. Du gör det under nätverksinställningar.

Ursprungligen av irrelogical:

Vild chansning: Pröva att ställa in nätverkskortet på att alltid köra i 100 mgbit. Du gör det under nätverksinställningar.

Är det där man ställer in i Nätverksinställningar/ethernet/manuellt ?

Ursprungligen av David Slättne:

Är det där man ställer in i Nätverksinställningar/ethernet/manuellt ?

Jopp.

Ursprungligen av irrelogical:

Jopp.

Ja det där känner jag igen att jag vatt inne och kladdat i förr när jag hade problem med en annan maskin en gång. Den gången ändrade vi från hel till halv duplex och trimmade ner paketstorleken ett snäpp. Så jag gjorde det den här gången också i den vilde chansningens namn.

  • Medlem
  • 2006-05-18 09:34

det roliga är att vi har gått från att beskylla windows till att konstatera att problemet är osx..

har ni samma problem om ni kopplar in en annan osx-maskin? tänkte ifall det är nått generellt som routern inte gillar, eller om det är er maskin specifikt.. och ni har konstaterat att routern går ner även om BARA g5an är inkopplad?

Ursprungligen av kenny:

det roliga är att vi har gått från att beskylla windows till att konstatera att problemet är osx..

he he! aj vad rätt du har!

Citat:

har ni samma problem om ni kopplar in en annan osx-maskin? tänkte ifall det är nått generellt som routern inte gillar, eller om det är er maskin specifikt.. och ni har konstaterat att routern går ner även om BARA g5an är inkopplad?

Bra fråga, det har vi nog inte testat. Jag brukar ju ha min powerbook där ibland. Min powerbook umgås ju hela dagarna med en annan linksys router, nästan samma modell, och har aldrig tillstymmelse till problem. Så jag har nog utgått från att det inte skulle vara problem och därför missat att testa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 09:37

David,

Agerar din Linksys DHCP-server, eller kör du med fasta adresser på dina klienter!?

Många problem har funnit en lösning genom att just köra fasta IP-adresser på klienterna och stänga av DHCP-servern i routern.

Lycka till,

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

David,

Agerar din Linksys DHCP-server, eller kör du med fasta adresser på dina klienter!?

Den agerar DHCP-server men fasta IP-adresser var en av de första grejerna vi testade men jag ser att jag missade att ta upp det i listan i första inlägget i denna tråd.
[QUOTE]

Sådärja, nu har jag suttit i två supportsamtal. Ett med Linksys som med en papegojas envishet upprepade att dom inte lämnar support på macar och ett med Apple som drog ner rullgardinen när jag sa att routern var en linksys... Suck.
Den enda konstruktiva jag fick ur Linksys-killen var att han bad mig stänga av apple-talk om det var ikryssat. Appletalk var ikryssat men det hjälpte inte. Så nu måste jag köpa en Airport för att över huvudtaget få prata mer om saken med apple.

Någon som har en airport att låna ut för ev försäljning? PM:a mig isåfall.

/David

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-05-19 06:52

Testat att köra med G5:an som NAT-burk och skippa linuxsys Zyxel?

Ursprungligen av Erik_J:

Testat att köra med G5:an som NAT-burk och skippa linuxsys Zyxel?

Nä det tror jag inte. Du får gärna närmare förklara hur det går till.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-06-11 05:57
Ursprungligen av David Slättne:

Nä det tror jag inte. Du får gärna närmare förklara hur det går till.

Skaffa ett extra nätverkskort till G5:an och konfigurera det med en ip-adress i något reserverat spann som tex 192.168.0.1.Koppla sedan G5:an direkt ut mot internet och starta internetdelning på den så kan du skippa Linksysen. Från det extra nätverkskortet drar du bara en kabel till en switch dit du kopplar övriga burkar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 09:16

...å du har stängt av IPv6 i nätverksinställningarna!?

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

...å du har stängt av IPv6 i nätverksinställningarna!?

Jag gissar att den står på 'automatisk'. Det är dock inte någon i närheten av maskinen som kan kolla det på ett par timmar så jag återkommer när den justeringen är gjord.
Däremot kan jag meddella att min powerbook har sin ipv6 ställd på automatisk och kör fint mot en nästan likadan linksysrouter och jag har aldrig haft nånna problem. (men jag utesluter ingenting!)

Ursprungligen av David Slättne:
Ursprungligen av Torkel:

...å du har stängt av IPv6 i nätverksinställningarna!?

Jag gissar att den står på 'automatisk'. Det är dock inte någon i närheten av maskinen som kan kolla det på ett par timmar så jag återkommer när den justeringen är gjord.
Däremot kan jag meddella att min powerbook har sin ipv6 ställd på automatisk och kör fint mot en nästan likadan linksysrouter och jag har aldrig haft nånna problem. (men jag utesluter ingenting!)

Nu har jag har jag kollat inställningarna för IPv6 och funnit att den var inställd på 'automatiskt'. Vi ändrade till 'av' startade om alla maskiner och testade igen med oförändrat resultat.

1) Uppgradera firmware på WRT54G till den amerikanska istället. Den senaste svenska var det något rejält märkligt med. Gjorde en MD5 på den och ringde Linksys support som egentligen bara sa:QUE?
när jag ville ha en giltig MD5 från dom.
http://www.linksys.com/
2) Skulle inte det fungera, byt firmware helt. Ta t.ex. Sveasoft Alchemy http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/dlman.php?func=select_folder&folder_id=10
Funkar klockrent. Läs dokumentationen bara så att den stödjer din version.

http://www.linksysinfo.org/ har ännu fler firmware releaser

Ursprungligen av ghost9999:

1) Uppgradera firmware på WRT54G till den amerikanska istället. Den senaste svenska var det något rejält märkligt med.

När jag hämtade senaste firmwareuppdateringen från linksys hemsidan fanns där ingen som helst hint om paralella versioner för olika delar av världen. Så jag tror det är den amerikanska versionen vi kör.... fast det är klart. menyerna är på svenska. Var någonstans hittar jag den amerikanska versionen då?

Citat:

Gjorde en MD5 på den och ringde Linksys support som egentligen bara sa:QUE?

Vad gör man när man gör en MD5:a på något?

Nu har vi bytt moderkort på G5:an. Även det utan resultat. Ligger nätverkskretsarna integrerade på moderkortet? Är logikkortet och moderkortet samma sak fresten? (jag är nämligen osäker på om det var logik eller moderkortet som byttes)

Vad har du för skrivare?

Jag hade ett liknande problem hos en kund som jag har beskrivit i denna tråd:

http://www.99mac.se/naetverk-saekerhet/97090-apple-laserwriter-16-600-knycker-ip-nummer.html?highlight=laserwriter

En skrivare i nätverket orsakade avbrott i nätverket varje gång den kopplades på och vi provade med allt möjligt. Slutligen valde vi att istället för Airport, köra med kabel och istället för DHCP köra med fasta IP-nummer.

Kanske du kan prova att istället för hubben i routern använda en brevid också, om du redan provat det missade jag det ovan i så fall.

Ursprungligen av Taz_1999:

Vad har du för skrivare?

Jag hade ett liknande problem hos en kund som jag har beskrivit i denna tråd:

http://www.99mac.se/naetverk-saekerhet/97090-apple-laserwriter-16-600-knycker-ip-nummer.html?highlight=laserwriter

En skrivare i nätverket orsakade avbrott i nätverket varje gång den kopplades på och vi provade med allt möjligt. Slutligen valde vi att istället för Airport, köra med kabel och istället för DHCP köra med fasta IP-nummer.

Kanske du kan prova att istället för hubben i routern använda en brevid också, om du redan provat det missade jag det ovan i så fall.

Tjena Ola!
Första inlägget i den här tråden innehåller en lista över prövade åtgärder. Den är inte så aktuell nu för jag kan inte redigera det inlägget längre (oklart varför) men till den kan läggas att vi testat att köra maskinen mot nätverket utan en enda pryl eller kabel ansluten utom nätverkskabeln och tangentbordet! Och ändå dyker nätverket. Sedan dess har maskinen fått nytt moder- (eller logik-)kort. Ja vi börjar bli desperata nu
Skrivaren är en laser-brother med den har vi som sagt prövat med bortkopplad och nedstängd.

Bevaka tråden