Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder: Fatboy has left the rack!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sommaren 2004 gick 99mac över till Mac OS X Server och Power Macintosh G5 server. Innan dess hade vi använt lite olika lösningar men övergången till Appleserver kändes naturligt med tanke på sajtens innehåll. Vi har lärt oss massor längs vägen och jag försöker överföra mina kunskaper till forumet så att andra får del av praktiska erfarenheter, misstag och lyckade lösningar.

Igår lämnade Fatboy racket och nu driver vi alla tjänster på Xserve G5:or. Vi kommer sälja honom här på 99mac inom kort för att finansiera vår investering - jag skulle inte tro att det finns en G5:a i Skandinavien som fler användare har loggat in på! Köparen kan få datorn signerad av 99mac teamet för "lång och trogen tjänst" - den har aldrig hängt sig eller strulat under dess två år i drift i racket. Titta gärna in på vår Garage Sale-tråd nedan där vi säljer ut en massa saker för att kunna betala för alla dessa platta underverk.

På bilden håller jag på att konfigurera vår senaste maskin "Ping" genom att boota den i target mode från min Powerbook. Ingen av våra servrar har grafikkort så vi måste logga in via ARD med en bärbar dator.

Jag är imponerad över vilka prestandaresultat vi fått med kombinationen Xserve för Apache/PHP/PHP-accelerator och Proliant för MySQL. Häromdagen hade vi väldigt mycket besökare under MacBook premiären och det var absolut inte några problem.

Nu ska vi bara få plats med denna lilla ikon:

Tråd från 2004: 99mac Powered by G5
Fynda: Garage Sale

Senast redigerat 2006-05-22 23:04

Det ser fint ut.

Vad är det för vit låda längst ner som din PowerBook står på?

Ursprungligen av Björn Leander:

Det ser fint ut.

Vad är det för vit låda längst ner som din PowerBook står på?

Det är inte en låda utan en rackhylla där G5:orna stod innan (se bild nedan). På bilderna ovan ser man inte alla Intelservrar som täcker nedre halvan av racket. Som ni ser ligger en beige server på en hylla - det är BigBertha som saknar rackfästen och därför ligger på en hylla. Längst ner ser ni Goose som ingår i vår Garage sale.

Ja, nu ser man lite tydligare.
Men det är ni som har hela skåpet?

Ursprungligen av Björn Leander:

Ja, nu ser man lite tydligare.
Men det är ni som har hela skåpet?

För att vara tydlig är det Mantaray AB som har racket. 99mac har sin servrar i Mantaray:s rack. Servrarna på bilden är både Mantaray-burkar och kunders maskiner som hyr server & rackplats. 99mac behöver inte sju Xserve

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 10:37

Coolt! Kul att det går bra!

Kämpa på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-20 19:37

Nyhetsvärde=0.

Ursprungligen av adzam 1:

Nyhetsvärde=0.

Klart att det är interessant att veta att 99an går framåt och garderar sig för framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 20:08
Ursprungligen av adzam 1:

Nyhetsvärde=0.

Tvärtom tycker jag!

Ursprungligen av adzam 1:

Nyhetsvärde=0.

Håller med helt och hållet.
Och har moderatorerna fått hybris då de t om. kan tänka sig att signera den åt köparen?
Halleluja för Mac-sekten tycker jag det här luktar.

Nu är Fatboy såld! Köparen hämtar den imorgon!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 01:55
Ursprungligen av Björnström:

Kan du vara snäll och tala om vilka modeller det är som sitter i racket? Några Xserve G4 och G5, men mer specifikt?

Ursprungligen av Doktor G:

Kan du vara snäll och tala om vilka modeller det är som sitter i racket? Några Xserve G4 och G5, men mer specifikt?

Från ovan:

Xserve G4 1x 1.33
Xserve G5 2x2.0 Cluster node
Xserve G4 2x1.0
Xserve G5 2x2.3
Xserve G5 2x2.0 Cluster node
2st Mac mini 1.25:or och till höger om dom ligger en Cupertino Pleiades Triple-interface backupdisk.

Xserve G5 2x2.0 Cluster node
Xserve G5 2x2.0 Cluster node

Underst står min Powerbook G4 som får fungerar som övervakningskonsol eftersom ingen av våra egna Xserves har grafikkort. Bara att ansluta och köra ARD med andra ord. Bakom den står två till Pleiades diskar och en Acuta4 RAID-5 enhet.

Idag stoppar vi in en till Xserve G5 Cluster node faktiskt - är på väg till serverhallen nu. Undrar om hur många som har fler Xserves än vi har i racket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 00:35
Ursprungligen av Björnström:

Från ovan:

Xserve G4 1x 1.33
Xserve G5 2x2.0 Cluster node
Xserve G4 2x1.0
Xserve G5 2x2.3
Xserve G5 2x2.0 Cluster node
2st Mac mini 1.25:or och till höger om dom ligger en Cupertino Pleiades Triple-interface backupdisk.

Xserve G5 2x2.0 Cluster node
Xserve G5 2x2.0 Cluster node

Underst står min Powerbook G4 som får fungerar som övervakningskonsol eftersom ingen av våra egna Xserves har grafikkort. Bara att ansluta och köra ARD med andra ord. Bakom den står två till Pleiades diskar och en Acuta4 RAID-5 enhet.

Idag stoppar vi in en till Xserve G5 Cluster node faktiskt - är på väg till serverhallen nu. Undrar om hur många som har fler Xserves än vi har i racket?

Är en "Cupertino Pleiades Triple-interface backupdisk." extern disk designad av apple? Går den att få tag på för vanlig komnsument?

Ursprungligen av Earlen:

Är en "Cupertino Pleiades Triple-interface backupdisk." extern disk designad av apple? Går den att få tag på för vanlig komnsument?

Kolla på http://www.cupertino.se/

Vi har slängt in en till node till Apacheclustret nu som heter Woods. Även det en Xserve G5 2x2 - nu är det alltså totalt fyra webbservrar.

På bilden syns en QuadRack som innehåller fyra stycken 250GB diskar kopplade till ett HighPoint 2224 PCI-X RAID kort. Totalt blir cirka 720GB tillgängligt som backupyta för alla servrar i racket.

QuadRack:en ersatte alla lösa Firewire diskar vi hade i racket tidigare.

Börjar bli rätt packat med burkar. Jag hoppas kunna pensionera två gamla PC häckar nästa vecka för att "få loss" 14U till fler Xserves.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 12:31

Vad tycker serverkillarna/tjejerna som jobbar på Internet Border om Mantarays rack?

  • Medlem
  • 2006-06-01 13:16
Ursprungligen av JohanB:

Vad tycker serverkillarna/tjejerna som jobbar på Internet Border om Mantarays rack?

Dom kallas för "mackillarna" eftersom det är enda racket med Äpplen på serverlådorna

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 13:35

Tack för ett snabbt svar. Nu har jag stoppat ännu lite mer värdelöst vetande i hjärnkontoret.

Nu har vi fler maskiner på väg in - läs här om ni vill ha en egen Xserve G5!
http://www.99mac.se/saeljes/104302-xserve-g5-2x2ghz-webserver.html

1
Bevaka tråden